Gå til innhold

modde billig UPS til å lage strøm lenger ?

Anbefalte innlegg

har du ups`er på "datarommet" mitt..

de bruker jo små 12v batterier til å levere strøm når strømmer forsvinner..

så mitt spørsmål er ..

hva med å kople til et biltema fritids batteri parralet med de batteriene som er i upsene nå? vil ikke det gi dem mye lengre tid før de går tomme?

de er begge på 500va 300w

Endret av c2dnisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kommer til å teste det...

tror ikke produsentene er så velvillige med hjelp her.. for om det funker

så kan en kjøpe en billig ups kople til et billig biltema fritidsbatteri..

og du kan sitte å bruke pcen mye lengre enn du kan uten å ha koplet til et ekstra batteri... skal poste resultater når jeg kommer så langt..

Lenke til kommentar

Skal du legge til flere batterier må du koble dem i paralell med originalbatteriet slik at spenningen beholdes.

Det er egentlig bare et punkt som skurrer litt i mitt hode; når batteriet er flatt, nettspenningen kommer tilbake etter strømbruddet og det skal lades opp igjen, er ladekretsene kraftige nok til å levere ladestrøm til et mye større batteri? Det kan være greit å undersøke. Et alternativ kan være å sørge for skikkelig luftflyt over kretsene ved å montere en vifte og så ta sjansen.

Ellers så har jeg faktisk vært inne på denne tanken selv. Kanskje greit å ta det i forbindelse med at batteriet på den gamle ups`en blir modent for utskifting.

Lenke til kommentar
Skal du legge til flere batterier må du koble dem i paralell med originalbatteriet slik at spenningen beholdes.

Det er egentlig bare et punkt som skurrer litt i mitt hode; når batteriet er flatt, nettspenningen kommer tilbake etter strømbruddet og det skal lades opp igjen, er ladekretsene kraftige nok til å levere ladestrøm til et mye større batteri?

7817341[/snapback]

Det skal laderen klare fint... den skal ikke ta skade av større belastning, da den når sin maks grense for va den kan levere, og holde seg der. Det som vil merkes er at batteriene vill ta lang tid å lade opp igjen

Lenke til kommentar

da kan man jo i teorien koble til en hel haug med batterier til UPS og sitte aa spille / se film O.L. under stroembrudd..

det stoerste minuset jeg ser er at man bruker nesten dobbelt stoerrelse ved aa bruke et slikt batt.

men jeg ville undersoekt med en elektriker eller noen som har God peiling paa elektronikk foer du kobler opp, og brenner ned huset i en batteribrann en uke senere eller knallgass da du skulle til aa ta en sigg :p

Lenke til kommentar

Jeg har gjort dette selv på en MGE ellipse 500.

Ingen problemer hos meg. Men jeg ligger langt under max load ved strømbrudd.

Merk følgende (som du sikkert allerede har tenkt ut selv):

-Du får ikke bedre max load

-Ladetiden etter strømbrudd øker proporsjonalt med Ah økningen

-Du kan få problemer med varmgang i UPS'en ved strømbrudd, da mange UPS'er er konstruert helt uten kjøling siden det innebygde batteriet allikevel ikke vil vare lenge nok til at varme blir et problem.

-Du bør ikke koble det nye batteriet i parallell med det gamle. Bytt det ut med ett større, eller flere identiske i paralell.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...