Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC vil ikke starte!

Anbefalte innlegg

Heisann.

Er lettere frustrert her nå, holder på å sette sammen en maskin som nekter å starte opp. Det som skjer er at viftene starter, power led kommer på, så hdd led, så ingenting mer... Ikke bilde på skjermen, ikke så mye som et pip fra maskinen.

Det er snakk om følgende komponenter,

Asus P5N-E SLI

Intel Core 2 Duo E6600

TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack

Gainward GeForce 7950GT 512MB

Hiper Strømforsyning ATX 580W

Føler nå at jeg har prøvd det meste. Fikk tak i et nytt hovedkort av akkurat samme type, og en ny CPU. Prøvde det nye hovedkorte, med samme resultat. Så ny CPU, og fikk samme resultat, så begge deler, og fortsatt samme resultat.

Har også prøvd en annen PSU, Hiper 435W, et annet skjermkort, Gainward 7900GS, og jeg har prøvd ram-brikkene en og en i forskjellige spor. Har også dobbeltsjekket skjerm og skjermkabel...

Så jeg skjønner ikke helt hva det kan være. Er det noen som vet om dette kortet bare nekter å godta disse ram-brikkene? Har ikke noen andre DDR2 brikker å teste med :-(.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har nesten det samme problemet....

eneste er at de delene jeg brukte fra min egen pc for å feilsøke ikke fungerer heller.

nå sitter jeg med 2 pcer til ca 17000 kr som ikke fungerer :no: ... mildere frustrert her og.

Hjelp oss!

Lenke til kommentar
Heisann.

Er lettere frustrert her nå, holder på å sette sammen en maskin som nekter å starte opp. Det som skjer er at viftene starter, power led kommer på, så hdd led, så ingenting mer... Ikke bilde på skjermen, ikke så mye som et pip fra maskinen.

Asus P5N-E SLI

Intel Core 2 Duo E6600

Føler nå at jeg har prøvd det meste. Fikk tak i et nytt hovedkort av akkurat samme type, og en ny CPU. Prøvde det nye hovedkorte, med samme resultat. Så ny CPU, og fikk samme resultat, så begge deler, og fortsatt samme resultat.

Har også prøvd en annen PSU, Hiper 435W, et annet skjermkort, Gainward 7900GS, og jeg har prøvd ram-brikkene en og en i forskjellige spor. Har også dobbeltsjekket skjerm og skjermkabel...

Så jeg skjønner ikke helt hva det kan være. Er det noen som vet om dette kortet bare nekter å godta disse ram-brikkene? Har ikke noen andre DDR2 brikker å teste med :-(.

7789595[/snapback]

Har du sjekket av at "clear Cmos" jumperen sitter riktig?

Se etter i manualen om hvordan rambrikkene skal sitte.

Det er mange som gjør feil med plasseringen i de forskjellige minneslottene

Har gjort det selv ved flere anledninger

Lenke til kommentar
Prøvd å oppdatere bios? noen hovedkort kan komme med en bios som ikke støtter core2 cpu... bare et tips

7789730[/snapback]

Jeg har tenkt på det, men nå står det tom. på esken at kortet støtter Quad Core osv, så da er det rart om jeg må flashe for at den skal støtte DualCore. Og som en annen nevner så er det litt vanskelig i det hele tatt å prøve, siden jeg ikke får noe bilde :-(.

Lenke til kommentar
Heisann.

Asus P5N-E SLI

Intel Core 2 Duo E6600

7789595[/snapback]

Har du sjekket av at "clear Cmos" jumperen sitter riktig?

Se etter i manualen om hvordan rambrikkene skal sitte.

Det er mange som gjør feil med plasseringen i de forskjellige minneslottene

Har gjort det selv ved flere anledninger

7789877[/snapback]

Tja, tror jeg har lokalisert clear cmos jumperen i alle fall, prøvde å resette bios osv. Men har ikke sett så nøye etter om den stod "riktig" i utgangspunktet, skal sjekke det.

Angående minnebrikkene, så står det vel at den kan stå "hvor som helst"... Har som nevnt prøvd å flytte brikken litt... Skulle ha fått testet med en annen rambrikke, annet merke, men nå har jeg ikke noen andre maskiner med ddr2, og kjenner heller ingen i nærheten som har :hmm:

Men kan prøve å flytte litt mer på den.

Endret av Sceolan
Lenke til kommentar
Hei.

Har du koblet til ekstra 12V til HK/eventuellt skjermkort?

7792700[/snapback]

Jepp, det gjorde jeg. Hvis jeg prøvde å starte uten den ekstra pluggen, så ville den ikke starte i det hele tatt. Startet opp viftene i noen sek, så slå den seg helt av igjen.

Lenke til kommentar

Hmmmm, Vifter går? hdd starter? Har du noen ekstra vifter i kassa? I såfall napp ut alt bortsett fra de nødvendigste... Altså kun CPU-vifta skal være i, alle hardisker bortsett fra master disken (inkl. strøm), hvis vifte styring koble fra denne, sjekk at HK 12v sitter i, PCI-Ex strøm... Sjekk om at CPU'n og ram'en sitter ordentlig i. Sjekk at skjermkortet sitter helt inne... Dra ut alle ekstra og unødvendige kort sånn som lydkort, diskkontrollere, ekstra USB osv. Så prøver du å starte maskinen igjen... Hvis den da starter.. Kobler du til en og en komponent. da den slutter fjerner du den siste komponenten og prøver en annen...

Hadde samme problem for en liten stund siden. Vifter og HDD startet, men noe mer en det skjedde ikke. Viste seg at det var noe galt med den ene vifte kontakten. Maskinen nektet plent å starte... Så begynn med viftene...

Lenke til kommentar

Hei samme problem her også sitter med ny maskin og verden går under i verfall til denne prisen (maskinen er dyr nok). se min link https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=705737

Jeg starter opp ingen signal til skjerm, mår jeg holder ned Delete knappen for å gå inn i Bios først.

1 Maskin er ny, tom harddisk

2. Vifter power på h-kort og hdd starter, hipper også sine vifter alt ser greit ut.

3. Minne står i orange socket, dual 2 GB

4. Kan ikke gjøre feil på +/- på kontakter på et P5W h-kort med modul brikke til å plugge i h-kort desuten virker alt ser det utsom.

5. Frustrernde dette........

Lenke til kommentar
Hei samme problem her også sitter med ny maskin og verden går under i verfall til denne prisen (maskinen er dyr nok). se min link https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=705737

Jeg starter opp ingen signal til skjerm, mår jeg holder ned Delete knappen for å gå inn i Bios først.

1 Maskin er ny, tom harddisk

2. Vifter power på h-kort og hdd starter, hipper også sine vifter alt ser greit ut.

3. Minne står i orange socket, dual 2 GB

4. Kan ikke gjøre feil på +/- på kontakter på et P5W h-kort med modul brikke til å plugge i h-kort desuten virker alt ser det utsom.

5. Frustrernde dette........

7805412[/snapback]

Jeg har et problem med enten Chassis Fan 1 eller 2.. Setter jeg noe i en av dem så vil ikke maskinen starte...

En ting til... Til dere som bruker dual kit ram.. Ta ut begge brikkene... Se om den piper da.. Hvis den gjør det.. Sett inn EN brikke... Starter den da, prøv den andre... Starter den da.. Er det nok HK som ikke helt liker begge brikkene samtidig...

Det jeg prøver å få til er en simple feilsøking... Start bare med de mest nødvendigste tingene på altså... Master HDD, RAM, Skjermkort, CPU og kjøler. Starter den da.. Legg på en og en komponent...

Sjekk innlegget til Griffin95

Endret av lordwolfy
Lenke til kommentar

Takker for alle forslag, men føler at alt er prøvd. Har feilsøkt endel PC'er, og pleier da alltid å plukke ut alt "unødvendig" i en slik situasjon, resette bios, teste med kun en minne brikke, sjekke at alle kabler står i, osv.

Det blir nevnt viftekontakter her, har kun CPU vifte tilkoblet, og den surrer å går den..., men kan det likevel være noe med kontakten på den som skaper problemer? Kan prøve å dobbeltsjekke den før jeg sender varene i retur.

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg misforstår litt, men er det slik at dataen holder seg igang etter påslåing, men ingenting kommer opp på skjermen?

Prøv å trykke F8 rett etter BIOS-logoen (den skal komme opp).

Endre oppløsningen i sikker modus, tror jeg.

PS. Det løste problemet hos meg, da Windows var for stort for skjermen av en eller annen grunn. Det er IKKE en tulleløsning!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...