Gå til innhold

LCD-TV vil ikke ta 1280x768 eller 1366x768


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med en LCD-TV som ikke tar de oppløsningene jeg prøver å fôre den med.

 

TVen er en Samsung LE-R32R32 og har 1366x768 som standard oppløsning.

 

Jeg har prøvd både 1280x768, 1280x720, 1366x768, 1366x720, 1360x768 og 1360x760 uten hell. Det eneste den vil ta er 1024x768 og bildet blir dermed strukket i bredden.

 

Jeg har prøvd med en vanlig PC-skjerm og da fungerer alle disse fint så det må være noe galt med TVen, evt. noe som er ment å ikke fungere. Finnes det muligheter for å oppgradere firmwaren eller fikse det på noen måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kobler du til med DVI/HDMI eller VGA?

 

Anbefaler å prøve å lage driver for TV'n. Kan gjøres i powerstrip. (last ned trial, lag driver, og så kan den avinnstaleres)

 

Det fiksa litt problemer for meg hvertfall. Ellers skal det sies at tv'n jeg testa på kun ville godta 1366x768 via DVI med skjermkortet jeg hadde. Den godtok derimot samme oppløsning fra en bærbar jeg har ved hjelp av vga. Ikke helt skjønt meg på det greiene.

 

Edit: Min kjørte 1366x768 med DVI uten problemer, men den var låst til maks 1024x768 på alt som brukte directx/3D greier. (Dette problemet løste driveren)

Endret av BlackH
Lenke til kommentar

Sjekket akkurat manualen på Samsung sin side -

LE32R32B User Manual (ver.1.0)

 

På side 25 står det forklart litt "hvordan sette opp skjerm til PC", samt de forskjellige oppløsningene (og verdiene). To ting slår meg:

 

- Oppløsningen på VGA er 1360x768 60Hz, mens 1024x768 75Hz er støttet...kan det være noe så enkelt som at skjermkortet tar feil Hz nettopp fordi den kjører 1024x768 på 75Hz og ANTAR at 1360x768 også er 75Hz? nVidia/ATi har Hz-lock for spill, så når du først får bilde skal det gå greit å justere i etterkant.

- DVI does not support PC function står det også...hørtes skummelt ut, men for all del - VGA går fint det også :)

 

EDIT: Hvis du har nVidia, kan du forsøke følgende på commandline vindu:

Rundll32 nvcpl.dll, dtcfg setmode 1 1360 768 32 60

Forsøker å sette skjerm 1 til 1360x768 32bit 60Hz

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Jeg har testet litt mer med powerstrip og en bærbar nå og da får jeg til 1366x768 på VGA :woot: Det virker nå som det er VIA-boksen som ikke støtter 1366x768 på VGA skikkelig.

 

På DVI er det en annen sak. Der har jeg en DVI til HDMI-kabel kjøpt på komplett koblet til HDMI-inngangen på TVen. Jeg regner med at alt utenom 1920x1080i og 1280x720p er sperret på HDMI-inngangen, men det rare er at jeg ikke får til de oppløsningene heller.

 

Den bærbare har integrert grafikk: ATI Radeon X200

VIA-boksen (mini-ITX) har: VIA Unicrome Pro (CN700)

Lenke til kommentar
På DVI er det en annen sak. Der har jeg en DVI til HDMI-kabel kjøpt på komplett koblet til HDMI-inngangen på TVen. Jeg regner med at alt utenom 1920x1080i og 1280x720p er sperret på HDMI-inngangen, men det rare er at jeg ikke får til de oppløsningene heller.

Du leser heller ikke bruksanvisninger...? Der står det :"Do not attempt to connect the HDMI/DVI connector to a PC or Laptop Graphics Card. (This will result in a blank screen being displayed)"

Lenke til kommentar
Prøvd å lage skjermdriver?

7791189[/snapback]

Nei, det har jeg ikke prøvd ennå. Godt du minte meg på det. Det kan jeg prøve :)

 

Du leser heller ikke bruksanvisninger...? Der står det :"Do not attempt to connect the HDMI/DVI connector to a PC or Laptop Graphics Card. (This will result in a blank screen being displayed)"

7792057[/snapback]

Joda, lest og ignorert ;)

 

Finnes vel ingen Samsung skjermer som støtter 1:1 pixelmapping fra PC over HDMI inngangen?

7792077[/snapback]

Hvorfor ikke? Er det sløvskap at støtten ikke er lagt inn i firmwaren, eller er det med vilje at de prøver å spolere opplevelsen til oss som skal bruke den sammen med PC? Hva har i så fall Samsung å tjene på at folk får spolert opplevelsen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...