Reddog Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Da har jeg fått montert ADSL i nabohuset. Jeg har ca. 250meter fri sikt nabohuset og hjem til huset mitt, og har tenkt å sette opp trådløst mellom disse to byggene. Både for at vi skal dele internett og litt filer. Jeg hadde tenkt å prøve med en Linksys WRT54G men den rekker ikke så langt. Finnes det noen rettningsstyrte antenner for hjemme-markedet? Jeg hadde tenkt å plassere antenna på innsiden av vinduet i nabohuset som pekte rett mot vinduet hjemme. Noen som har vært borti noen slike bokser eller tips til hvordan jeg kan gjøre det, uten å montere opp noen stor gitter-antenne på veggen? Pris er jo ganske så viktig. Lenke til kommentar
Sceolan Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Da har jeg fått montert ADSL i nabohuset. Jeg har ca. 250meter fri sikt nabohuset og hjem til huset mitt, og har tenkt å sette opp trådløst mellom disse to byggene. Både for at vi skal dele internett og litt filer. Jeg hadde tenkt å prøve med en Linksys WRT54G men den rekker ikke så langt. Finnes det noen rettningsstyrte antenner for hjemme-markedet? Jeg hadde tenkt å plassere antenna på innsiden av vinduet i nabohuset som pekte rett mot vinduet hjemme. Noen som har vært borti noen slike bokser eller tips til hvordan jeg kan gjøre det, uten å montere opp noen stor gitter-antenne på veggen? Pris er jo ganske så viktig. 7787118[/snapback] Holder selv på å teste noe slikt for tiden. Kjører Cnet retningsbestemt 14db antenne i begge ender, og får nå inn ca 30% signal over 340m. Har målt hastigheten til rundt 12 - 15 mbit. Synes jeg burde klare litt bedre signal, men den ene antennen står ikke helt optimalt enda. Begge antennene står forøvrig ute. Endret 24. januar 2007 av Sceolan Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Hei, dette er fult mulig. Men håper da du har en wrt54gl ? Se evt under hvilken versjon den er. antenne: http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...enner&VareID=30 pigtail(overgang): http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...ails&VareID=183 router: https://prisguiden.no/product.php?productId=38359 firmware: http://dd-wrt.com/dd-wrtv2/index.php og sett de opp i wds-mode + ap en annen firmware: http://www.polarcloud.com/tomato Følg også med i denne tråden for tips og god lesing: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=704177&st=20 Lenke til kommentar
Reddog Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Takk for gode tilbakemeldinger, KenBjork Jeg har ikke kjøpt ruter enda, men har selv en versjon 1.0 av en WRT54G som jeg kjører DD-WRT på, og er imponert over den FW. Jeg skal kjøpe en ny ruter som jeg setter ved ADSL boksen, og slik jeg har forstått det så trenger en WRT54GL og en overgang til eksternantenne, og den antennen som du refererte til, som kostet 1000,- Så i andre enden trenger jeg ikke noe annet enn en vanlig PC med nettkort? Endret 24. januar 2007 av reddog Lenke til kommentar
melsom Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Takk for gode tilbakemeldinger, KenBjorkJeg har ikke kjøpt ruter enda, men har selv en versjon 1.0 av en WRT54G som jeg kjører DD-WRT på, og er imponert over den FW. Jeg skal kjøpe en ny ruter som jeg setter ved ADSL boksen, og slik jeg har forstått det så trenger en WRT54GL og en overgang til eksternantenne, og den antennen som du refererte til, som kostet 1000,- Så i andre enden trenger jeg ikke noe annet enn en vanlig PC med nettkort? 7789214[/snapback] For å oppnå best mulig resultat må du ha det samme i begge ender. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Takk for gode tilbakemeldinger, KenBjorkJeg har ikke kjøpt ruter enda, men har selv en versjon 1.0 av en WRT54G som jeg kjører DD-WRT på, og er imponert over den FW. Jeg skal kjøpe en ny ruter som jeg setter ved ADSL boksen, og slik jeg har forstått det så trenger en WRT54GL og en overgang til eksternantenne, og den antennen som du refererte til, som kostet 1000,- Så i andre enden trenger jeg ikke noe annet enn en vanlig PC med nettkort? 7789214[/snapback] uno problemo Nå vet ikke jeg hvilket hus adsl-boksen står.. men uansett tenkt ditt hus, så blir jo i : hus 1:adsl-modem > wrt 1, wds + ap (wds mac router 2 i hus 2) påmontert antenne hus 2: wrt 2, wds + ap (wds mac router 1 i hus 1) påmontert antenne 2stk wrt 2stk antenne 2stk pigtail Legger ved ett bilde av mitt oppsett, dog er kortere avstande her så jeg har ikke ekstra antenne. Og som melsom sier Endret 24. januar 2007 av KenBjork Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Holder selv på å teste noe slikt for tiden. Kjører Cnet retningsbestemt 14db antenne i begge ender, og får nå inn ca 30% signal over 340m. Har målt hastigheten til rundt 12 - 15 mbit. Synes jeg burde klare litt bedre signal, men den ene antennen står ikke helt optimalt enda. Begge antennene står forøvrig ute. 7787287[/snapback] Det der er egentlig litt overkill da men. Det er nok også årsaken til at du ikke får bedre signal. Du må til å fininnstille, siden du har to kraftige antenner mot hverandre. Jeg har eksempelvis 2stk,5dbi rundstrålentenner, som er forbundet med en 6 dbi retningsbestemt på ca 300 meter og har som oftest 52mbit. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hei igjen! Kjenner dere til Tomato? Er det et godt alternativ til DDR-WRT? Er primært ute etter AP+WDS funksjonen. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Har sett litt på tomato, men ikke testet den ut pga at mitt nettverk er så knasende stabilt. Men tomato ser ok ut den. Jeg har og linka til den lenger opp her. Som du ser jeg posta litt lenger opp her, har jeg 3 wrt i wds + ap Fw versjon jeg kjøre er : dd-wrt.v23_mini_generic.bin Har heller ikke trøbbel med at noen av routerne kneler ved mye trafikk. Men har justert div i for å takle heavy trafikk å da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå