vertical Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Har nettopp satt sammen en ny pc og alt tikker og går. Problemet er at jeg ikke får liv i dvd'en og dermed ikke startet install av win. Mener jeg har lest et sted at bios må oppdateres med tanke på drivere , men klarer ikke å finne tilbake til hvor jeg leste dette. Dvd'en virker, og lampa i den lyser, men den vil ikke engang åpne så jeg får lagt i plata. Merkelige greier... Er det noen som kan hjelpe?? Hovedkortet har en usb flash funksjon, men den finner ikke rom fila på minnepennen... Endret 24. januar 2007 av vertical Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Når den ikke åpner, selv med bruk av eject knappen, tyder det på feil med selve brenneren. Prøv nødåpner. Spiss gjenstand i lite hull foran. Har selv Asus P5B DeLuxe/Wifi, og både DVD spiller og DVD-brenner på IDE. Begge funnet ut behov for drivere. Lenke til kommentar
vertical Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2007 (endret) Brenneren fungerer. Ble brukt i går i en annen maskin. har allerede brukt manuell eject, men den virker livløs uansett.. bortsett fra at det er lys i LED da. Det jeg mener jeg har lest er at IDE- drivere må legges til for at hovedkortet kan finne IDE- enheter. Dette er jo litt kinkig i og med at drivere oftest er på en cd. Har lagt fila P5B-0806.ROM på en minnepenn, men programmet som skal brukes i BIOS finner ingenting på minnepenna edit: It is very important to notice that the single ATA/133 port available on this motherboard is controlled by the JMicron chip, not by the chipset. This means that if you still have a parallel IDE optical drive it will only be recognized on Windows after you install JMicron’s driver. The problem is that this driver comes on the motherboard CD-ROM, and you won’t be able to install it, as the system does not recognize your optical drive. You can download the driver from the net, however the driver for the on-board LAN port is also on the CD-ROM… The only option you have is to copy the JMicron driver from the CD to a floppy disk or a USB pen drive using another PC. This problem happens not only with this motherboard from ASUS, but also with all other motherboards based on Intel P965 chipset we’ve seen to date. Of course if you have a SATA optical drive you won’t face this issue. noen som har kjempet seg rundt dette problemet, eller må jeg tusle å kjøpe en s-ata brenner.... Endret 23. januar 2007 av vertical Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Det jeg mener jeg har lest er at IDE- drivere må legges til for at hovedkortet kan finne IDE- enheter. Dette er jo litt kinkig i og med at drivere oftest er på en cd. Har lagt fila P5B-0806.ROM på en minnepenn, men programmet som skal brukes i BIOS finner ingenting på minnepenna Dette er bios, og ikke JMicron drivere. edit:It is very important to notice that the single ATA/133 port available on this motherboard is controlled by the JMicron chip, not by the chipset. This means that if you still have a parallel IDE optical drive it will only be recognized on Windows after you install JMicron’s driver. The problem is that this driver comes on the motherboard CD-ROM, and you won’t be able to install it, as the system does not recognize your optical drive. You can download the driver from the net, however the driver for the on-board LAN port is also on the CD-ROM… The only option you have is to copy the JMicron driver from the CD to a floppy disk or a USB pen drive using another PC. This problem happens not only with this motherboard from ASUS, but also with all other motherboards based on Intel P965 chipset we’ve seen to date. Of course if you have a SATA optical drive you won’t face this issue. noen som har kjempet seg rundt dette problemet, eller må jeg tusle å kjøpe en s-ata brenner.... 7785500[/snapback] Hvor er sitatet hentet fra. På mitt P5B DeLuxe er det ingen JMicron IDE driver, men det er drivere for diverse annet. Sjekk kap 5 i manual. Men du bør gå inn i Bios under Advanced. Skal være valget chipset, South brigde. Her er det mulighet for å Enable/disable JMikron brikka, samt om den skal være i IDE modus. Kap 4 i manual. Du må også endre bootrekkefølgen i bios. Jeg kan i alle fall ikke huske å ha lagt inn noen driver før jeg installerte windows. La inn etterpå. Lenke til kommentar
vertical Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Sitatet er hentet herfra: http://www.hardwaresecrets.com/article/408/1 har disablet jmicron drivere og satt i IDE modus. Endret også boot rekkefølge. jmicron boot screen som vises et øyeblikk under oppstart sier: No drived detected eller noe i den dur. min nye s-ata disc kommer opp i bios uten problemer..... Hva heter den jmicron driveren jeg trenger. Vet du det? Endret 24. januar 2007 av vertical Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Hva heter den jmicron driveren jeg trenger. Vet du det? 7787470[/snapback] Hvordan kan du legge inn en driver uten at CD/DVD-brenneren fungerer tror du? Du er litt på villspor her. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Sitatet er hentet herfra: http://www.hardwaresecrets.com/article/408/1 har disablet jmicron drivere og satt i IDE modus. Endret også boot rekkefølge. jmicron boot screen som vises et øyeblikk under oppstart sier: No drived detected eller noe i den dur. min nye s-ata disc kommer opp i bios uten problemer..... Hva heter den jmicron driveren jeg trenger. Vet du det? 7787470[/snapback] JMicron chipsettet skal ikke disables. Driveren heter JMB36X Raid .....Men det er en raiddriver og den er i realiteten for installasjon i Windows. Jeg mener faktisk Hardwaresecrets ikke har helt rett her, finnes i hvertfall ikke denne type info hos ASUS. Det er faktisk anbefalinger om det motsatte, ikke installere denne driveren annet enn nå man ønsker å bruke raid. Du kan ellers sjekke forumet for P5B hos Asus. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 tipper du har siste bios.... den er fra august ca.... du har vel dvd som first boot device? på enden av kabelen? prøv en annen ide kabel hvis du har, kan jo være brudd Lenke til kommentar
fflex Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Sett "mode" til RAID i BIOS istedenfor IDE, gjorde trikset for meg Lenke til kommentar
vertical Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2007 Sett "mode" til RAID i BIOS istedenfor IDE, gjorde trikset for meg 7787652[/snapback] Problemet er løst!! Bruker Bolson kom med innlegg som ga fasit. Jeg brukte ikke medfølgende ide kabel, men en lengre en. det ga problemer.... alles fine greier nå. Install av win i gang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå