Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sitter bare å venter på at fotovideo (hvor jeg har gavekort) skal få inn D80 / 18-70mm kitet, men ser datoen flyttes bare automatisk 2 dager frem når klokken har passert midnatt.

 

Noen som vet om dette Sigma kitet er verdt å prøve seg på, og heller kjøpe dette 50mm objektivet i tillegg?

Evt andre forslag istedet for 18-70mm objektiv-kitet, eller er det så godt tilbud på et knall objektiv at jeg bare må vente? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter bare å venter på at fotovideo (hvor jeg har gavekort) skal få inn D80 / 18-70mm kitet, men ser datoen flyttes bare automatisk 2 dager frem når klokken har passert midnatt.

 

Jeg vet at det er utrolig kipt å vente på noe spesielt når man ikke har noe dato å gå etter. Men det heter den som venter på noe gått venter aldri forgjeves. :)

 

Noen som vet om dette Sigma kitet er verdt å prøve seg på, og heller kjøpe dette 50mm objektivet i tillegg?

Evt andre forslag istedet for 18-70mm objektiv-kitet, eller er det så godt tilbud på et knall objektiv at jeg bare må vente? :)

 

Om Sigma 18-200mm er noe for deg kommer helt an på dine behov. Har du lyst til å ha mye zoom samtidig som du slipper å dra med deg andre objekter? Hvor kresen er du forhold til skarphet. vignetting og kromatisk feilbrytning etc... Som oftest når det er snakk om så store zoom områder så er det alltid snakk om kompromisser.

 

Jeg personlig ville ventet på 18-70mm men det er fordi jeg ikke har særlig behov for mer zoom enn 70mm. Og hvis jeg skulle hatt zoom hadde jeg heller ikke hatt noe betenkeligheter til å dra med meg en zoom objekt. Men jeg er mer glad i vidvinkel så det hadde blitt 10-20mm isteden tror jeg.

 

 

----

 

Jeg legger ved noen tester som du kan lese...

 

Test: Sigma 18-200 hos digit (norsk)

http://www.digit.no/wip4/test_diverse.epl?id=105664

 

Test: Sigma 18-200 hos Ephotozine (Engelsk)

http://www.ephotozine.com/equipment/tests/...cfm?test_id=365

 

Test: Sigma 18-200 hos Cameralabs (Engelsk)

http://www.cameralabs.com/reviews/Sigma18200mm/

 

Test: Sigma 18-200 hos Slrgear (Engelsk)

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...8/cat/31/page/1

 

----

Endret av m3
Lenke til kommentar

Vel, om det er verdt å vente på eller ikke kan bare du svare på. Jeg hadde definitivt heller ventet på D80 med 18-70.

 

Den 50 mm er bra. Skarpt, fine farger, bra kontrast. Et bra objektiv selv om byggekvaliteten ikke er så veldig bra. Metallfatning, men på mitt har fokusringen blitt ørlite slakk som gjør at det bommer litt på fokus. Nå er dette rundt 5-6 år gammelt og vært med på mye rart, så med henblikk på prisen er det kanskje ikke så rart. :blush:

Lenke til kommentar

18-70 kit'ene lar nok vente på seg for flere ja. Der jeg jobber, fikk vi inn en drøss med 18-135 kit for et par dager siden, men tror ikke det var med noen 18-70 kit samtidig.

 

Fotovideo (og andre nettbutikker) har en automatisk "ubekreftet" dato på to dager eller noe sånn frem i tid på det meste, samme om de har fått beskjed om at det kommer om en dag, eller om et halvt år. Det er for å bygge opp en så stor mengde bestillinger som mulig, noe de lett gjør om det virker som de får inn varene så tidlig som mulig, og gjerne før alle andre. Ubekreftet betyr rett og slett "vi kan få det i morgen, og det kan ta et halvt år eller noe rundt der".

 

Ellers prøver nok Fotovideo å henge igjen originalkit'ene litt, da de sikkert tjener mer på Sigma objektiver (de er vel importører av disse selv, så vidt jeg vet).

Lenke til kommentar

Jeg gikk i allefall for D80 og tok med det siste 50mm f/1.8 objektivet de hadde inne. Men ser at feks preus pro har en utrolig god pris på 18-70mm samt god lagerbeholdning, så lurer på å legge inn en bestilling der.

 

Fotovideo prøvde å pushe 18-135 veldig også, mente det var et bedre objektiv enn 18-70.

Lenke til kommentar
Fotovideo prøvde å pushe 18-135 veldig også, mente det var et bedre objektiv enn 18-70.

7815297[/snapback]

Det eneste som er bedre med 18-135 kontra 18-70 er større zoomområde. 18-70 er bedre på optisk kvalitet og byggekvalitet. Hvis Fotovideo ærlig påstår at 18-135 er bedre, så foretrekker de større zoomområde enn optisk kvalitet. Og jeg som trodde de som jobbet der skulle være så proffe (i følge alle annonsene de har drevet med den siste tiden, skulle man jo tro at alle kundebehandlerne der var profesjonelle). Men kan også være at de tjener mer på 18-135, eller prøver å selge det fordi det er det de har inne. Jeg klarer ikke helt å lure kunder på den måten selv, men sånn går det kanskje når det kun er penger som gjelder... og ikke mest mulig fornøyde kunder.

 

Men man får trekke en egen slutning ut fra hva Fotovideo her sa... Men jeg mener man bør vente på 18-70 kit om ikke zoomområdet er det viktigste. Har du tenkt å kjøpe et zoomobjektiv senere, så blir det mest sannsynlig et som går fra 70mm, og da faller jo mye av nytten med større zoomområde på 18-135 bort uansett, og du står totalt igjen med et dårligere objektiv på alle måter, til samme pris.

Lenke til kommentar

Har allerede bestilt et zoomobjektiv av den billige sorten (sigma 70-300mm APO). Prioriterte å ha best mulig optikk i mitt (nybegynnermessige) prissjikt i 18-70 området og heller billigere utover det, da tele blir minst brukt for meg.

 

Et tips jeg derimot vil dele er dette: Jeg skulle ha 18-70 kitet, fikk lov å kjøpe dette, selv før de hadde objekivet på lager. De ringer når det kommer inn. Huset har derimot en annen enhetspris i kitet, og betalte 7430,- for D80 huset. (har heller ikke bundet meg opp mot å måtte kjøpe objektivet når det kommer såvidt jeg vet). Så kom ut av butikken med D80 + 50mm objektivet til nikon for 8526,-. Altså mindre enn bare huset ville kostet ellers. :)

Lenke til kommentar
Et tips jeg derimot vil dele er dette: Jeg skulle ha 18-70 kitet, fikk lov å kjøpe dette, selv før de hadde objekivet på lager. De ringer når det kommer inn. Huset har derimot en annen enhetspris i kitet, og betalte 7430,- for D80 huset. (har heller ikke bundet meg opp mot å måtte kjøpe objektivet når det kommer såvidt jeg vet).
Du har nok forpliktet deg til å kjøpe 18-70 objektivet når du har kjøpt huset til en billigere pris med forutsetning at det var kit. Ellers kunne jo alle bedt om å kjøpe huset som i en kit-løsning, uten objektivet.
Lenke til kommentar
jeg har jo forsåvidt det. Og skal jo kjøpe objektivet og kan like gjerne gjør det der, selv om feks preus pro har det på lager og 400 billigere enn jeg vil måtte betale hos fotovideo.

7819657[/snapback]

Men hadde du kjøpt D80 løst (som hus, ikke kit) hos Fotovideo, og objektivet løst hos Preus, tror jeg nok sluttsummen hadde sett verre ut enn nå. Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...