Gå til innhold

iPod FAQ (Vanlige problemer)


Anbefalte innlegg

Du har problemer med iPoden din altså? Vurderer du å starte en helt ny tråd om et eller annet teknisk problem med iPoden bør du sjekke denne tråden først.

 

iPoden min henger seg ofte, den stopper av og til opp i noen sekunder, går treigere enn vanlig, starter ikke opp o.l

 

Dette er et svært vanlig problem. Det er da kanskje på tide med en restart. For å restarte iPoden din holder du inne "Menu" og "Select" knappen (den runde i midten).

 

 

Volumet er enten alt for høyt, eller alt for lavt på en sang

 

Det finnes en volumjustering i iTunes som kan gjøre at en sang har for høyt, eller for lav volum. For å endre dette kobler du iPod til datamaskinen, høyreklikker på sangen det gjelder og velger "Vis Info". Et vindu dukker nå opp, her velger du tabben "Valg". Du vil her finne en glidebryter. Juster den til "normal".

 

Dette kan også utføres på iPoden. Trykk på Innstillinger>Volumjustering og slå den på. Takk til "dassen" for dette innspillet :D

 

 

Jeg vil ha forskjellig musikk i iTunes og på iPoden/ønsker ikke at musikken synkroniseres fra bibloteket

 

Det er somregel vanlig at iTunes legger inn all musikken du har i bibloteket ditt. Noen synes det er bra, andre ikke.

Vil du deaktivere funksjonen, åpner du iTunes og klikker på iPoden din. Velg derretter "Musikk" tabben, og fjern haken på "Synkroniser Musikk". Du kan nå legge inn musikken din manuelt på iPod.

 

 

Jeg bruker et vanlig klokkeheadsett, og lyden er alt for lav

 

Som du kanskje allerede vet, har iPod en volumsperre. Sperren kan enkelt fjernes ved å laste ned en tredjeparts programvare. Jeg har forøvrig laget en egen tråd vedrørende dette. Den finner du her.

 

 

Jeg har hørt at du kan kjøre Linux på iPoden, er det sant?

 

Det er sant. Det har jeg også testet, filmet og skrevet om her En ting du må merke deg er at Apples firmware er mye bedre. Fett er det med filmer og doom på en håndholdt maskin, men til musikk er Apples programvare mye bedre.

 

 

Displayet har gått i stykker på min iPod, hvordan kan jeg ordne det rimelig?

Ganske mange har det uhell å knuse displayet på iPoden sin. Men fortvil ikke, alt kan fikses hos iPodBatteri.no.

Prisen for å skifte display på iPod video er 700,- kroner, og prisen for nano, og andre iPoder er 500,- kroner. Prisen er inkudert jobb og mva.

 

 

Må jeg bruke iTunes for å synkronisere musikken min?

 

Nei, det finnes mange andre tredjepartsprogrammer som fikser jobben for deg. Deriblant er Anapod Explorer et meget godt valg. Men det finnes også gratisversjoner.

Den populære mediaspilleren Winamp kan faktisk synkroniseres med iPod. Det hele fungerer svært bra, og jeg bruker det fremfor iTunes. Du finner mer informasjon, og plugin til Winamp her

MediaMonkey er også en svært god spiller som kan svært mye spennende. Personlig foretrekker jeg Winamp, men jeg ble mektig imponert av MediaMonkey også. Programmet finner du her

Både Winamp og Mediamonkey har støtte for å kopiere musikken tilbake til datamaskinen, i tillegg til mange andre småting iTunes ikke lar det gjøre.

 

En kan også bruke Songbird til det samme (takk til Rockie for tips, dette har ikke jeg prøvd).

 

 

Jeg vil flytte musikken fra iPod til PCèn igjen, hvordan?

 

Først og fremst bør du lese posten til MoDzoNa. Den er sticky, og er å finne her.

Konkrete ambefalinger fra min side er iPod Accsess

 

 

Hvordan åpner jeg iPod touch som en diskstasjon?

 

Å komme inn på partisjonen til iPod Touch er ikke like enkelt som tidligere iPoder. Du kan nemlig ikke hake av for å vise den som en diskstasjon slik man kan med tidligere iPoder.

Det er imidlertid mulig dersom man har den koblet til et trådløst nettverk. Nærmere bestemt samme nettverk som datamaskinen din er tilknyttet.

Først kobler du iPoden til det trådløse nettverket ditt, og laster ned følgende ved hjelp av innstalasjonsprogrammet for tredjepartsprogramvare inne på touchen; BSD Subsystem, og deretter OpenSSH. Sistenevnte åpner for en FTP server på touchen som du kan åpne på datamaskinen. Etter du er ferdig å innstalere restarter iPoden seg mest sannsynlig, noe du ikke trenger å være bekymret for. Nå må du sjekke IP adressen på iPoden. Den finner du inne på innstillingene for trådløst nettverk (du finner en blå pil du må tappe på vedsiden av nettverket du er tilknyttet). Last derretter ned en FTP klient med støtte for SFTP. Personlig brukte jeg WinSCP som er et gratisalternativ som fungerer utmerket til jobben. Hostnamet på iPoden din være IP adressen du nettopp fant ut, og det hele finner sted på port 22.

Brukernavnet er "root", og passordet "alpine" (uten " ", naturligvis).

Vær forberedt på at dette kan ta en stund. Tok rundt 1 minutt for min del, så ikke avbryt selv om programmet sier at det kan være en god idè.

Nå skal du kunne komme inn på iPoden din enkelt og greit. Prøvde dette på en iPod til en i klassen der det fungerte utmerket. ;)

 

En detaljert guide om hvordan man "jailbreaker" en iPod finner du her.

 

 

Hvordan laste ned programmer fra AppStore uten kredittkort?

 

En frustrasjon som jeg har hatt er at jeg må ha kredittkort for å lage konto på iTunes Store. Løsningen på dette er imidlertid veldig veldig enkel om du bare skal laste ned gratisprogrammene fra AppStore.

 

Pass på at du er logget ut av en eventuell annen konto, og åpne iTunes Store. Finn frem til AppStore (i menyen på venstre side). Finn et gratis program (se høyre side). Klikk på det og velg GET APP.

 

Når iTunes spørr om konto velger du å lage en ny, og du skal kunne velge NONE på kredittkort.Personlig sitter jeg fast med feil 11111 etterpå. Venter på svar fra Apple.

 

 

 

Kommer ikke på nett med iPod Touch 2gen

 

Har lest at flere sliter med å komme på nett med iPod Touch 2gen (inkludert meg selv). Det er forhåpentligvis en software bug som kan oppdateres senere. iPoden nekter nemlig å koble seg til nettverk med WPA sikkerhet. WEP fungerer imidlertid.

Send PM om du har fått WPA til å fungere med 2 generasjon.

 

 

 

 

Har du andre innspill poster du dem nedover, og jeg skal få dem inn i hovedposten så snart som mulig.

 

Edit: Tråden er oppdatert, og alt er lagt i spoilers. Var ikke det bedre?

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis folk opplever det samme problemet som meg. Altså at sangene blir lagt inn, de ligger der, du kan se alle, men at ca bare 1 av 6 blir spilt av så gjør dette(tråd om problemet, som forklarer problemet bedre her) :

 

-Prøv med alternativ avspiller som kan legge musikk over til Ipod enhet. MediaMonkey, for eksempel.

MediaMonkey Download . Anbefaler for øvrig MediaMonkey som standard avspiller for musikk uansett

 

Hvis ikke det funker, så kan dere prøve å gjøre som jeg måttegjøre, noe jeg ikke har noe imot heller, når jeg hater ipoden slik den er egentlig:

 

- Legg inn ny firmware og "hjerne" på den = RockBox. Det innebærer en del kommando skrivning, men frykt ikke, lett, og gjør du en feil, gjenoppbygg å start på nytt.

Les om RockBox her, anbefaler rockbox på det sterkeste også. Mye mer allsidig, og låser opp alt av muligheter som ligger i ipoden fra starten av.

Det ligger grundig dokumentasjon, installasjonsguide og alt du trenger for å få til rockbox, selv om du ikke er übernerd.

 

Eller, så kan dere prøve å formatere, gjenoppbygge, oppdatere, eller installere gamlere standard Apple programvare. det var noe som ikke funket for meg.

Endret av Kjekssjokolade
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har vært borti 2 stk iPod Nano 8GB i det siste. Hvis jeg legger øret inntil baksiden på dem hører jeg en konstant høyfrekvent pipelyd. Og hvis de ligger i riktig retning i forhold til øret mitt, hører jeg dem også når det er større avstand (ihvertfall en halv meter).

 

Er det slik med alle?

Det må jo være noe galt et sted. Det lekker jo masse strøm ut der.

Lenke til kommentar

Nå har aldri jeg opplevd dette problemet verken på min iPod, eller noen annen. Men det er nok mulig det er minnet som tuller. Kan du ikke levere den til Apple? Det finnes vell en butikk en plass rundt i nærheten? Det burde det iallefall gjøre. Den kan jo ikke være så gammel heller, ettersom det ikke er så lenge siden iPod Nano med 8GB faktisk kom ut. Prøv å levere den inn hos Apple iallefall, så ser du hva som skjer!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, jeg kobla til iPod'en min og overførte nye sanger, da den var ferdig sto det at det var en feil, men musikken kom over, så reiv jeg bare ut ledninga og satt på iPod'en. Plutselig kom det opp en melding, en link, www.ipod.com/help eller noe. Så satt jeg inn iPod'en igjen, og da kom ikke musikken opp, bare en melding om at jeg burde gjennoprette iPod'en min. (Jeg akkurat den samme musikken på pc'en og iPod'en, så det var ikke så farlig at jeg sletta alt.) Så sletta jeg alt, satt den inn i den eksterne laderen og inn i pc'en igjen. Men da kom ikke iPod'en opp, hva skal jeg gjøre? iPoden funker, men den vil ikke koble seg til i iTunes... :hmm:

 

Noen som kan hjelpe meg eller? Takk :yes::thumbup:

Lenke til kommentar
Vell, du skal for det førte ikke rive ut ledninga. Du fjærne enheten sikkert. Ellers blir det krøll. Gjennopprett poden, å prøv på nytt. Evt koble spilleren til, og slå av/på tastelåsen.

8131071[/snapback]

Og hvordan har du tenkt at jeg skal gjenoprette den hvis jeg ikke får den opp i iTunes?

Lenke til kommentar
Vell, du skal for det førte ikke rive ut ledninga. Du fjærne enheten sikkert. Ellers blir det krøll. Gjennopprett poden, å prøv på nytt. Evt koble spilleren til, og slå av/på tastelåsen.

8131071[/snapback]

Og hvordan har du tenkt at jeg skal gjenoprette den hvis jeg ikke får den opp i iTunes?

8131147[/snapback]

 

Har du ikke ipod updater?

Som er uavhengig av itunes? prøv med den, så skal du se. Kan for øvrig anbefale deg å bruke MediaMonkey istedenfor iTunes

Lenke til kommentar

Du kan jo også prøve å restarte (Meny+Select), men det fungerer sikkert ikke. Som Kjekssjokolade sier i innlegget over skal det være en updater med Apple programvaren. Prøv å sette inn CD'en som følgte med iPoden din.

 

Kjekssjokolade har også et godt poeng med at det finnes andre gode alternativer til iTunes. Se hovedposten min for mer informasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Volumet er enten alt for høyt, eller alt for lavt på en sang

Det finnes en volumjustering i iTunes som kan gjøre at en sang har for høyt, eller for lav volum. For å endre dette kobler du iPod til datamaskinen, høyreklikker på sangen det gjelder og velger "Vis Info". Et vindu dukker nå opp, her velger du tabben "Valg". Du vil her finne en glidebryter. Juster den til "normal".

 

Dette kan du løse enklere. På iPoden, trykk innstillinger -> Volumjustering -> Sett på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...