Gå til innhold

Hvordan koble opp konsollen med digital lyd


Straffa

Anbefalte innlegg

Vil lage denne tråden som ikke vet helt hva digital lyd er for noe og hva man trenger.

 

Trenger vi Digital lyd til spillkonsollene?

For best lyd og ekte digital lyd, ja

 

Hva er 5.1 lyd?

5.1 lyd betyr du har 3 kanaler forann, 2 kanaler bak og en subwoofer.

Venstre front, center og høyre front. Venstre bak, høyre bak og 1 subwoofer.

Altså 5 høytarer, 1 subwoofer (5.1)

Du må ha et lydanlegg som har minst 3 høytalere forann og 2 høytalere bak. Subwoofer går under 5.1 lydoppsettet, det er en enhet som gir ekstra bass.

 

Hva er forskjellen på den analoge og digitale tilkoblingen på konsollen

Analoge signaler gir ikke fra seg ekte 5.1 lyd, men kun stereo eller Dolby Pro Logic

I dag brukes det som regel Phono kabel ved overføring av analog lyd. Da får du 2 kanaler (venstre og høyre) i stedet for 5 kanaler som en optisk kabel (digitalt) kan overføre

 

Hva er Dolby Pro Logic

Dolby Pro Logic er et surround system som ble brukt før Digital lyd (Dolby Digital, DTS) ble standard som hjemmekino.

Dolby Pro Logic er stereo signaler som deles opp til 5.1 lyd fra phono kabel. Men det er fortsatt stereo og bakre høytalere sendes derfor i mono.

I et spill med Dolby Pro Logic anlegg vil du få lydeffekter bak deg, men du vil aldri få stereo lyd bak som du gjør med front lyden.

Sprenges det en granat bak deg i COD3 eller du hører en bil komme opp bakfra, så vil du ikke høre nøyaktig hvor bak den er fordi lyden ikke er i stereo.

 

Hvilken lyd ledninger brukes ved stereo lyd eller Dolby Pro logic?

Kobler du opp med phono kabler så vil du kun få Stereo lyd og Dolby Pro Logic

 

Hva er phono kabler, hvordan ser de ut?

Phono kabler er standard lyd kabler som kobles fra enheter som konsoller, DVD spiller, CD spiller, dekodere og annet til en forsterker. De er ofte sorte og røde eller hvite og røde ledning.

 

Digital lyd

 

Hva trenger jeg for å få digital lyd når jeg spiller?

Du trenger en forsterker som kan motta digital lyd fra spillkonsollen.

Du trenger også en optisk, coax eller HDMI ledning fra lydkilden til forsterker

 

Hvordan vet jeg om forsterkeren min kan motta digital lyd?

De fleste recivere har optisk eller coax digital inngang på forsterkeren.

Har du en hjemmekinosystem så må du se bak på den om den har inngang for optisk eller coax ledning.

Det finnes hjemmekino anlegg som spiller av digital lyd (Dolby digital, DTS) fra den innebygde DVD spilleren, men som ikke har inngang for optisk eller coax digital lyd.

Det er kun optisk, coax eller HDMI ledning som kan overføre digital lyd fra konsollen. Kobler du opp med phono kabler fra konsollen til forsterker vil du ikke få digital lyd.

 

Hva er optisk og coax digital ledning

Optisk og coax digital ledninger er de som er standard i dag som kan overføres digital lyd fra en enhet til en annen. Ledningene ser ikke ut som vanlige lyd ledninger, men det er kun 1 ledning, ikke 2 i 1 som phono kabler.

Bak på Xbox 360 der du kobler lyd og bilde ledning inn på konsollen, har en liten sort firkant ved siden av. Den sorte firkanten er kontakten som skal kobles opp med en optisk lydledning til en forsterker.

Optisk ledning ser slik ut

 

Hva er resultatet ved å spille i Dolby digital?

Du vil få ekte digital lyd, så lenge du har koblet opp konsollen til forskerkeren med en optisk eller coax digital lyd ledning. Det betyr du har ekte 5.1 kanal lydkilde. Bakre høytalere vil også være i stereo og vil gi deg nøyaktig lydopplevelse. Sprenges en granat bak deg litt til høyere så vil du høre nøyaktig hvor lyden kommer fra. Kommer en bil bakfra, vil du høre om han er rett bak deg, litt til venstre bak deg eller høyre.

 

Hjelp jeg har en forsterker som ikke har digital lydinngang

Eneste måten er å kjøpe et nytt anlegg.

Har du ikke så mye penger så finnes det datahøytalere som har digital lyd inngang.

Logitech Z-5400, Z-5500 er et godt alternativ. Nå har jeg ikke hørt de, men de skal gi fra seg veldig bra lyd, også har den digital lydinngang.

Z-5400 Z-5500

 

Konsoller som har støtte for digital lyd

 

Xbox 360

Digital lyd: Ja

Kobles opp med optisk ledning

For digital lyd til Xbox 360 trenger du

Xbox 360 component HD A/V cable eller Xbox 360 VGA HD A/V cable eller Xbox 360 S-Video A/V cable

 

Playstation 3

Digital lyd: Ja

Kobles opp med HDMI, optisk ledning

 

Wii

Digital lyd: Nei

Kobles opp med phono ledninger

 

Xbox

Digital lyd: Ja

Kobles opp med optisk kabel

For digital lyd til xbox trenger du

Microsoft's Advanced AV Pack eller High Definition AV Pack

 

Playstation 2

Digital lyd: Ja

Kobles opp med optisk kabel

Kan ikke spille av digital lyd i spill

Most Sony® PlayStation® 2 games use Dolby Pro Logic II exclusively. This is because the PlayStation 2 cannot process interactive Dolby Digital during game play. Some games, however, may feature select cinematics in Dolby Digital.

Gamecube

Digital lyd: Nei

Kobles opp med phono kabel

 

Mere om konsollene her

Link

 

Oppdateringer vil komme

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med Logitech Z-2300, er det optisk inngang på disse?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303910

Dette er et altenativ for meg ettersom jeg ikke har tenkt å bruke så inni granskauen med penger på høyttalere til 360en!

7763844[/snapback]

 

2.1 høytalere er liten vits med digital lyd. Da kan du like godt kjøre analogt

Sjekk ut Z-5400, som er nesten i samme prisklasse

Link

Endret av Andrex76
Lenke til kommentar

hm, ja de så jo ikke så ille ut og de var ikke noe særlig dyrere heller :)

Takk for infoen forresten, tror nok det blir disse når den nye tven kommer i hus :cool:

 

Edit: selv om den naturlighvis skal stå på stuen :hrm:

men men, holder med en 32" bilderørskjerm for meg inntil videre, har tenkt å rigge opp et lite system nede i kjellerstuen, med box og allting ;)

Endret av mX
Lenke til kommentar
hm, ja de så jo ikke så ille ut og de var ikke noe særlig dyrere heller :)

Takk for infoen forresten, tror nok det blir disse når den nye tven kommer i hus :cool:

7763911[/snapback]

 

Bare hyggelig det. Du får en helt annen spillopplevelse med digital lyd :)

Endret av Andrex76
Lenke til kommentar
Subwoofer går ikke under 5.1 lydoppsettet, det er en enhet som gir ekstra bass.

Bilder under viser 5.1 lydoppsett med centerhøytaler i midten uten subwoofer

 

7761619[/snapback]

 

En liten korrigering: Subwoofer er .1 (LFE) kanalen i et 5/7.1 sett. Så et bilde av et 5.1 sett uten sub er faktisk 5.0

Endret av freke
Lenke til kommentar
Hva med Logitech Z-2300, er det optisk inngang på disse?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303910

Dette er et altenativ for meg ettersom jeg ikke har tenkt å bruke så inni granskauen med penger på høyttalere til 360en!

7763844[/snapback]

 

2.1 høytalere er liten vits med digital lyd. Da kan du like godt kjøre analogt

Sjekk ut Z-5400, som er nesten i samme prisklasse

Link

7763857[/snapback]

 

I FAQen din står det: Hva er forskjellen mellom digital og analoge signaler?

Analoge signaler gir ikke fra seg ekte 5.1 lyd, men kun stereo eller Dolby Pro Logic

 

Dette er en for generell formulering, det er ingen motsetning mellom mange kanaler og analogi overføring, kjører man digitalt inn i en forsterker, så overføres lyden videre derfra som flerkanals-lyd, analogt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Stemmer det. Signalene i høyttaler kabelene er analoge. Men har et inntrykk folk ikke er klar over forskjellen digitalt/analogt.

 

"Per kjøper seg et nytt anlegg til 15.000, kobler Xbox 360 med de vanlige ledningene (phono kabler) til sitt anlegg. Trykker på surround på fjernkontrolleren"

så vil Per ikke få det lydbilde som han egentlig skal ha om han kobler opp digitalt til sitt anlegg

 

Ikke første gang jeg har opplevd jeg er hos noen som har et dyrt og drit bra anlegg, koblet opp både DVD spillere og konsoller med phono ledninger, som kunne koblet det opp digitalt i stedet.

 

Nå snakker jeg om surround og forskjellen mellom analoge og digitale signaler

 

Analoge signaler (stereo) er kun 2 lydkanaler (venstre og høyre) som blir delt opp ved hjelp av en dekoder

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Stemmer det. Signalene i høyttaler kabelene er analoge. Men har et inntrykk folk ikke er klar over forskjellen digitalt/analogt.

 

"Per kjøper seg et nytt anlegg til 15.000, kobler Xbox 360 med de vanlige ledningene (phono kabler) til sitt anlegg. Trykker på surround på fjernkontrolleren"

så vil Per ikke få det lydbilde som han egentlig skal ha om han kobler opp digitalt til sitt anlegg

 

Ikke første gang jeg har opplevd jeg er hos noen som har et dyrt og drit bra anlegg, koblet opp både DVD spillere og konsoller med phono ledninger, som kunne koblet det opp digitalt i stedet.

 

Nå snakker jeg om surround og forskjellen mellom analoge og digitale signaler

7768638[/snapback]

 

Ja, og du framstiller det som det generelt er slik at snaloge signaler ikke kan være surround,det er ikke riktig. At en spesiell konsoll ikke sender ut 5.1 analogt har ingenting med forskjellen mellom digitale og analoge signaler generelt å gjøre, det kann teknisk sett like gjerne ha vært surround analogt, og jun stereo digitalt. Dette er en begrensning lagt inn av den enekelte konsollprodusent,og har ikke noe med den bakenforliggende teknologien å gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...