Gå til innhold

Klarer ikke å sette oppløsning til 1366*768


HarryKlein

Anbefalte innlegg

Jeg har et ASUS M2N VM DH hovedkort med innebygget Geforce 6100 skjermkort. Jeg har koblet til en 32" LCD tv med en DVI til HDMI kontakt.

 

Jeg får opp bildet, men jeg kan ikke velge en oppløsning på 1366*768 som er oppløsningen på TV'en. Dette gjør at jeg ikke ser hele pc bildet.

 

Noen som har noen forslag? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke bare å gå inn på "Screen resolution & Refresh rates" og lage sin egen innstilling?

 

Eller er det meg som er på bærtur?  :hmm:

7752159[/snapback]

 

Nope. Det er riktig.

 

Men kanskje du kan koble opp LCD-Skjermen opp med S-Video kabel?

Da kan du velge HD-oppløsninger som nVidia softwaren har forrhandsbestemt.

 

Da går du på:

 

Velg TV-Format når du klikker på avansert der du kan se din dataskjerm og en CRT Tv. Da kan du velge 720p eller noe sånnt. Jeg kan det.

 

Velg TV-en som en ekstra skjerm i Egenskaper- Så Gå avansert- > Skjerminstillinger -> Klikk på Tv'en -> Enhetsinstillinger -> TV-Format -> 720p

 

 

PS: SIden du kobler over DVI utgangen så kan det hende at det ser ut som en Dataskjerm. Men det går for det samme..

Hyppeliopp. Håper dette hjalp.

Endret av narutofan
Lenke til kommentar
Har du prøvd med vga? Det kan i mange tilfeller være enklere å få til på lcd tv'er

7752282[/snapback]

 

 

nei, har ikke vga skjermkabel liggende,men jeg skal prøve det.

 

Gikk inn i skjerminstillingene, tok en print screen som jeg har lagt ved. Prøvde å bytte ut 1280 med 1366 og 720med 768 men skjermen ble svart og fikk en melding fra LCD tven at modusen ikke støttes.

post-25111-1169151132_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Har du prøvd med vga? Det kan i mange tilfeller være enklere å få til på lcd tv'er

7752282[/snapback]

 

Gikk inn i skjerminstillingene, tok en print screen som jeg har lagt ved. Prøvde å bytte ut 1280 med 1366 og 720med 768 men skjermen ble svart og fikk en melding fra LCD tven at modusen ikke støttes.

7752330[/snapback]

 

Det går ikke ann. Det er noen småting du må gjøre for og få det til på den måten.

 

Bruk heller mitt forslag som er det riktige.

 

Svaret på ditt spørsmål

Her er svaret. Mitt innlegg i denne tråden....

Endret av narutofan
Lenke til kommentar
Har du prøvd med vga? Det kan i mange tilfeller være enklere å få til på lcd tv'er

7752282[/snapback]

 

Gikk inn i skjerminstillingene, tok en print screen som jeg har lagt ved. Prøvde å bytte ut 1280 med 1366 og 720med 768 men skjermen ble svart og fikk en melding fra LCD tven at modusen ikke støttes.

7752330[/snapback]

 

Det går ikke ann. Det er noen småting du må gjøre for og få det til på den måten.

 

Bruk heller mitt forslag som er det riktige.

 

Svaret på ditt spørsmål

Her er svaret. Mitt innlegg i denne tråden....

7752353[/snapback]

 

 

Skullle gjerne gjort det, men det finnes ingen svideo utgang på hovedkortet :ermm:

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man sette den oppløsningen. 720p er en HD standard og har lite med PC oppløsning å gjøre. Skal du ha god PC støtte bruker du VGA ingangen som somregel støtter 1:1 pixelmapping. Du vil da kunne kjøre 1360x768 oppløsning. De siste 6 går bort da pixelklokken må gå opp i 8. Ikke alle tv'er støtter dette å du blir da nødt til å kjøre f.eks 1280x768 eller 1024x768. Litt avhengig av hvilken tv du har. Ligg ihvertfall langt unna s-video.

Endret av Revox
Lenke til kommentar
Har du prøvd med vga? Det kan i mange tilfeller være enklere å få til på lcd tv'er

7752282[/snapback]

 

Gikk inn i skjerminstillingene, tok en print screen som jeg har lagt ved. Prøvde å bytte ut 1280 med 1366 og 720med 768 men skjermen ble svart og fikk en melding fra LCD tven at modusen ikke støttes.

7752330[/snapback]

 

Det går ikke ann. Det er noen småting du må gjøre for og få det til på den måten.

 

Bruk heller mitt forslag som er det riktige.

 

Svaret på ditt spørsmål

Her er svaret. Mitt innlegg i denne tråden....

7752353[/snapback]

 

 

Skullle gjerne gjort det, men det finnes ingen svideo utgang på hovedkortet :ermm:

7752379[/snapback]

 

HALLO! Du trykker på dataskjermen, det er uansett hvilken skjerm icon du trykker på. Du bare TRYKKER på en av de dataskjermene du TROR som er LCD skjermen. Så velger du FORMATET. Les inlegget mitt pånytt.

 

PS: SIden du kobler over DVI utgangen så kan det hende at det ser ut som en Dataskjerm. Men det går for det samme..

Så velger du 720P formatet.

Endret av narutofan
Lenke til kommentar

Hei.

 

Hvilken TV er det du har, og har den annen PC tilkobling enn HDMI?

 

Jeg er så heldig å ha en DVI inngang på min TV.

Selv om den også har oppløsning på 1366x768 får jeg ikke den oppløsningen på PC tilkoblingen.

Den støtter 1360x768 med 1:1 pixelmapping, og gjør at jeg får sorte striper i 3 pikslers bredde på hver side, noe som knapt er merkbart. Den oppløsningen får jeg ut fra mitt integrerte Geforce6150 skjermkort.

 

Sjekk hvilken oppløsning TV støtter best, og sett skjermkortet til det.

Finner du ikke riktig oppløsning i standard skjermkort driver, kan man bruke andre program til dette.

 

Det er også en del TV som ikke er så glad i PC signal via HDMI, og kresen å hvilke oppløsninger som støttes der.

 

Anbefaler deg å ta en titt på www.avforum.no å kikke litt undet HTPC seksjonen der. Mye nyttig info.

 

Lykke til!

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Hei.

 

Hvilken TV er det du har, og har den annen PC tilkobling enn HDMI?

 

Jeg er så heldig å ha en DVI inngang på min TV.

Selv om den også har oppløsning på 1366x768 får jeg ikke den oppløsningen på PC tilkoblingen.

Den støtter 1360x768 med 1:1 pixelmapping, og gjør at jeg får sorte striper i 3 pikslers bredde på hver side, noe som knapt er merkbart. Den oppløsningen får jeg ut fra mitt integrerte Geforce6150 skjermkort.

 

Sjekk hvilken oppløsning TV støtter best, og sett skjermkortet til det.

Finner du ikke riktig oppløsning i standard skjermkort driver, kan man bruke andre program til dette.

 

Det er også en del TV som ikke er så glad i PC signal via HDMI, og kresen å hvilke oppløsninger som støttes der.

 

Anbefaler deg å ta en titt på www.avforum.no å kikke litt undet HTPC seksjonen der. Mye nyttig info.

 

Lykke til!

 

Nettulf

7752498[/snapback]

 

 

Oki, skal kikke på linkene dere anbefalte , TV'en er en Samsung LE32R71W og støtter VGA, så jeg tester ut det i morgen om jeg ikke får dvi til å funke. Men jeg hadde sett for meg at DVI til HDMI skulle være optmalt med tanke på kvalitet.

 

Takk for svar

Lenke til kommentar

HERRE!

 

Du gjør som jeg sa du skulle gjøre.

 

Jeg gjør det slikt. Jeg trenger ikke noen EKSTRA programmer.

 

Med opptaterte nVidia Drivere så får du det til. Og sikker med gammlere også. Eller viss det er noe med ditt Hovedkort som gjør at du ikke kan gjøre dette:

 

Velg TV/LCD-en som en ekstra/primær/alene skjerm i Egenskaper- Så Gå avansert- > Skjerminstillinger -> Klikk på Tv'en -> Enhetsinstillinger -> TV/LCD-Format -> 720p

SIMPLE AND CLEAR!!

Endret av narutofan
Lenke til kommentar
HERRE!

 

Du gjør som jeg sa du skulle gjøre.

 

Jeg gjør det slikt. Jeg trenger ikke noen EKSTRA programmer.

 

Med opptaterte nVidia Drivere så får du det til. Og sikker med gammlere også. Eller viss det er noe med ditt Hovedkort som gjør at du ikke kan gjøre dette:

 

Velg TV-en som en ekstra skjerm i Egenskaper- Så Gå avansert- > Skjerminstillinger -> Klikk på Tv'en -> Enhetsinstillinger -> TV-Format -> 720p
SIMPLE AND CLEAR!!

7752599[/snapback]

 

Du ro deg ned litt a. Hvorfor i all verdens navn å rike skal han skalere bildet til 720 linjer for pc? HD oppløsning er som sagt en standard for TV sendinger. Når han skal bruke pc er jo litt av vitsen å utnytte alle linjene istedet for at TV'en må skalere signalet for å fylle ut skjermen. Om du gjør det sånn så fint for deg men la nå stakkarn få hjelp til å sette dette RIKTIG. Poenget er at Windows/Nvidia har ofte dårlige driver support når det kommer til LCD tv'er og da er det kjekt å ha f.eks powerstrip til å stille oppløsning å refresh rate for windows. Han kan som sagt ikke stille 1366x768 da det ikke går opp i 8 med pixelclock generator'en som sitter i skjermkortet. Men han kan stille 1360x768 som vil da gi -3 rader på vær side av skjermen. Omtrent usynlig. Poenget med dette er at det er 1:1 pixelmapping som vil si at tv'en skalerer ikke bilde å kompangserer ikke for linjer som ikke er der, man har derimot nøyaktig den oppløsningen tv'en er ment til å bruke. Derimot er det ikke alle tv'er som støtter det via DVI/HDMI selv noen gjør det ikke via VGA og det er mer pga idiotiske produsenter men men sånn er det. Det de da støtter via DVI/HDMI er HD oppløsningene som du sier. Det vil da si 1024x768 eller 1280x768. (Philips f.eks gjør dette) LG derimot støtter 1:1 pixelmapping både på VGA og HDMI (fleste modeller) Toshiba støtter 1:1 pixelmapping over VGA men ikke HDMI. Get the point?

Endret av Revox
Lenke til kommentar
HERRE!

 

Du gjør som jeg sa du skulle gjøre.

 

Jeg gjør det slikt. Jeg trenger ikke noen EKSTRA programmer.

 

Med opptaterte nVidia Drivere så får du det til. Og sikker med gammlere også. Eller viss det er noe med ditt Hovedkort som gjør at du ikke kan gjøre dette:

 

Velg TV-en som en ekstra skjerm i Egenskaper- Så Gå avansert- > Skjerminstillinger -> Klikk på Tv'en -> Enhetsinstillinger -> TV-Format -> 720p
SIMPLE AND CLEAR!!

7752599[/snapback]

 

Du ro deg ned litt a, du er helt på jordet. Hvorfor i all verdens navn å rike skal han skalere bildet til 720 linjer for pc? HD oppløsning er som sagt en standard for TV sendinger. Når han skal bruke pc er jo litt av vitsen å utnytte alle linjene istedet for at TV'en må skalere signalet for å fylle ut skjermen. Om du gjør det sånn så fint for deg men la nå stakkarn få hjelp til å sette dette RIKTIG. Poenget er at Windows/Nvidia har ofte dårlige driver support når det kommer til LCD tv'er og da er det kjekt å ha f.eks powerstrip til å stille oppløsning å refresh rate for windows. Han kan som sagt ikke stille 1366x768 da det ikke går opp i 8 med pixelclock generator'en som sitter i skjermkortet. Men han kan stille 1360x768 som vil da gi -3 rader på vær side av skjermen. Omtrent usynlig. Poenget med dette er at det er 1:1 pixelmapping som vil si at tv'en skalerer ikke bilde å kompangserer ikke for linjer som ikke er der, man har derimot nøyaktig den oppløsningen tv'en er ment til å bruke. Derimot er det ikke alle tv'er som støtter det via DVI/HDMI selv noen gjør det ikke via VGA og det er mer pga idiotiske produsenter men men sånn er det. Det de da støtter via DVI/HDMI er HD oppløsningene som du sier. Det vil da si 1024x760 eller 1280x768. (Philips f.eks gjør dette) LG derimot støtter 1:1 pixelmapping både på VGA og HDMI (fleste modeller) Toshiba støtter 1:1 pixelmapping over VGA men ikke HDMI. Get the point?

7752687[/snapback]

 

Herregud a.

 

Om han skulle bruke Skjermen til og se film eller bruke den som dataskjerm vet jeg jo ikke.

 

Og det er jo ganske kjipt og ha så liten oppløsning på skjermen uansett.

 

Så får han prøve POWERSTRIPP da.

Jeg vet jo ikke hvorfor han er så fattig og bruker en LCD Tv som dataskjerm på sin PC med 1 eneste skjermutgang. Kanskje som multimediapc i stua? Hvem vet? Bare han...

Lenke til kommentar
HERRE!

 

Du gjør som jeg sa du skulle gjøre.

 

Jeg gjør det slikt. Jeg trenger ikke noen EKSTRA programmer.

 

Med opptaterte nVidia Drivere så får du det til. Og sikker med gammlere også. Eller viss det er noe med ditt Hovedkort som gjør at du ikke kan gjøre dette:

 

Velg TV-en som en ekstra skjerm i Egenskaper- Så Gå avansert- > Skjerminstillinger -> Klikk på Tv'en -> Enhetsinstillinger -> TV-Format -> 720p
SIMPLE AND CLEAR!!

7752599[/snapback]

 

Du ro deg ned litt a, du er helt på jordet. Hvorfor i all verdens navn å rike skal han skalere bildet til 720 linjer for pc? HD oppløsning er som sagt en standard for TV sendinger. Når han skal bruke pc er jo litt av vitsen å utnytte alle linjene istedet for at TV'en må skalere signalet for å fylle ut skjermen. Om du gjør det sånn så fint for deg men la nå stakkarn få hjelp til å sette dette RIKTIG. Poenget er at Windows/Nvidia har ofte dårlige driver support når det kommer til LCD tv'er og da er det kjekt å ha f.eks powerstrip til å stille oppløsning å refresh rate for windows. Han kan som sagt ikke stille 1366x768 da det ikke går opp i 8 med pixelclock generator'en som sitter i skjermkortet. Men han kan stille 1360x768 som vil da gi -3 rader på vær side av skjermen. Omtrent usynlig. Poenget med dette er at det er 1:1 pixelmapping som vil si at tv'en skalerer ikke bilde å kompangserer ikke for linjer som ikke er der, man har derimot nøyaktig den oppløsningen tv'en er ment til å bruke. Derimot er det ikke alle tv'er som støtter det via DVI/HDMI selv noen gjør det ikke via VGA og det er mer pga idiotiske produsenter men men sånn er det. Det de da støtter via DVI/HDMI er HD oppløsningene som du sier. Det vil da si 1024x760 eller 1280x768. (Philips f.eks gjør dette) LG derimot støtter 1:1 pixelmapping både på VGA og HDMI (fleste modeller) Toshiba støtter 1:1 pixelmapping over VGA men ikke HDMI. Get the point?

7752687[/snapback]

 

Herregud a.

 

Om han skulle bruke Skjermen til og se film eller bruke den som dataskjerm vet jeg jo ikke.

 

Og det er jo ganske kjipt og ha så liten oppløsning på skjermen uansett.

 

Så får han prøve POWERSTRIPP da.

Jeg vet jo ikke hvorfor han er så fattig og bruker en LCD Tv som dataskjerm på sin PC med 1 eneste skjermutgang. Kanskje som multimediapc i stua? Hvem vet? Bare han...

7752726[/snapback]

 

Liten oppløsning? 1366x768 er akkurat den oppløsningen 90% av dagens LCD tv'er har. Han kan jo ikke stille no mer enn det da forsvinner bildet ut av rammene, eller om han har en kjipere skjerm så får han "No signal"

 

720p er jo faktisk 720 linjer. Ved å sette 1360x768 tar han ibruk alle de fysiske linjene tv'en har som er 768 linjer. Så det er jo du som har lavere oppløsning...

 

Dessuten er det vel ett fett om han skal bruke den til film eller pc.. Og for alt vi vet kan han sitte på en toppmodell til godt over 20 laken.

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Fikk det til slik jeg ville. Valgte at windows skulle skalere ned bildet for å tilpasse desktopen. Dette ser greit ut ved første øyekast, men ser at oppløsningen er blitt 1176 * 664. Så det er ikke helt ideelt.

 

Takk for tips.

 

PCen skal brukes som en fattig HTPC i stua for å se film og surfe litt i sofa kroken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...