Gå til innhold

Here comes a watersplash!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært kult med en kjapp tutorial på hvordan man lager slike bilder.. Jeg går ut ifra at blitz er ett must for å "fange" bevegelsene, men litt info om innstillinger, fremgangsmåte osv hadde vært fint..

Veldig pene bilder, har du etterbehandlet de mye? Virker som det er lagt på greit med blåfarge etterpå... Hvordan kamera og objektiv er de tatt med?

-totto

Lenke til kommentar

Tråden for dråpebilder er vell strengt talt ikke et sted for å få noe spess. kritikk. Dette er heller ikke "dråpe" bilder. Mer vann i bevegelse bilder.

Jeg kommer med utfyllende EXIF informasjon etter skolen.

Også et bildet av oppsett rundt vannet.

Bildet er egentlig grått og kjedelig, så det er lagt til blåfarge. Det er vell ikke for mye blåfarge slik at det virker "fake" ?

Lenke til kommentar
Det er vell ikke for mye blåfarge slik at det virker "fake" ?

7725056[/snapback]

Jo... Ser at blåfargen er meget overdreven, men uten fargestikk, det kler bildet meget godt... Helt riktig valg fra din side... ;)

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Utrolig bra dråpebilder, må jeg si. Bildene har en struktur som gjør at de skiller seg fra andre dråpebilder. Ikke sånn standard symmetrisk dråpebilde, hvor dråpen detter mitt ned i en vassring i bildet. Fargene er også bra, og skaper en fin stemning i bildet. Lyset er også meget bra, samme med skarpheten. Bra fanget! Karakter: 5+

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Det er vell ikke for mye blåfarge slik at det virker "fake" ?

7725056[/snapback]

Jo... Ser at blåfargen er meget overdreven, men uten fargestikk, det kler bildet meget godt... Helt riktig valg fra din side... ;)

7725083[/snapback]

Ok, jeg likte fargen veldig godt jeg også ;)

Til dere andre som har gitt deres kommentar: Tusen takk!

Dette var den første økta med vannbilder, men blir nok ikke den siste ;)

Jeg skal legge ut informasjon om det tekniske og oppstillingen i løpet av dagen, i kveld ligger det her med bilde som viser oppsettet også ;)

Bildene er foresten tatt med Tamron 70-300mm f/4-5.6 Macro (Den jeg også bruker til fuglefoto)

Marius

Lenke til kommentar

Informasjon om kamerainnstillinger:

Blitz: -3.0

Lukker: 1/500

Blender: f/20

ISO: 200

Format: RAW (.NEF)

Brennevidde: 190mm

Oppsett:

Dette er såre enkelt. Det eneste som er viktig er at take/vegg er enfarget, helst lys. Blitzen reflekterer i vannet og opp mot veggen, så man bør ikke ha mønster i bakgrunn.

Man fokuserer på et sted i vannet, å slipper noe akkurat der. Da blir det skarpt.

For å få kun dråper opp i lufta bruk små ting, med liten overflate. For med drastisk effekt, som vannsprut/vannvegg bruk kronestykker. Man trenger ikke å ha noen spesiel farge på baljen, dette har ingen/liten påvirkning av resultatet.

Edit: Fyll nesten helt opp med vann.

Resten er opp til dere. Lykke til.

Oppsett

Endret av Marius olsen
Lenke til kommentar

Imponerende bilder, spesielt med tanke på hvor enkelt oppsettet er.

Godt jobbet.

Jeg ser at du har brukt lukkertid 1/500, så jeg antar at du bruker et Nikon kamera, jeg lurte på om noen hadde prøvd samme teknikk med f.eks. et Canon, som har blitz-sync på 1/250. Er denne effekten mulig med Canon, til tross for tregere lukkertid?

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

kjetilfb: Det er brukt Nikon ja. Om Canon kan få slike bilder vet jeg ikke... Er helt sikkert mulig, men man trenger høy lukker for å fryse de....

Marius

Edit: Aleck: Takk for det. Fine bilder du hadde. Sprøytespissen ble vell ikke helt skarp?

Endret av Marius olsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...