Gå til innhold

Årskavalkade for Diskusjon.no 2006


Dotten

Anbefalte innlegg

Årskavalkade for Diskusjon.no 2006

Av Vidar "Dotten" Daatland

 

i_243145.jpg

 

Vi er beveget oss inn i et nytt år og 2006 er og forblir historie. Da er det jo selvfølgelig på sin plass å summere opp den historien og formidle den til dere - brukerne. Jeg presenterer derfor, bedre sent enn aldri, forumåret 2006. La oss alle se tilbake på de forskjellige hendelsene og høydepunktene som fant sted. Denne kavalkaden dedikeres i all hovedsak til Øyvind Dahle for hans konstante mas om at undertegnede skulle bli ferdig med dette lille prosjektet. Så værsågod Øyvind, jeg håper du blir fornøyd.

 

Men dere andre er også velkommen ombord. La oss kaste loss og surfe avgåre på en reise som omfatter året som gikk, med en liten snert av humor, ironi og sarkasme. Jeg vil anbefale alle å klikke inn på linkene som kommer, det er mye rart å finne.

 

 

Jeg slutter! Eller....?

 

Og hva bedre enn å begynne med den godeste Øyvind? Han er en av forumets mest kjente brukere, et antall som i løpet av året har passert imponerende 100.000 medlemmer. Øyvind Dahle forlot forumet i protest i 2005 og sammenlignet det med nazityskland, men returnerte så senere og har bidratt med sine innlegg og tråder som best kan beskrives som hett krydder. Hans legendariske veddemål som inkluderte en sykkeltur trengs vel egentlig ikke å nevnes mer enn denne linjen her. Tråden hans om kjente forumbrukere ble også en artig og uforglemmelig affære i et forum som til stadig vokser og utvikler seg.

 

post-15355-1168706310.jpeg

Dahle sitt kontor. Han har ikke sluttet forumet i 2006.

Vi får ta det som et godt tegn. Noen som sa "attention whore"?

 

Det er merkelig hvordan man har så vanskelig å holde seg borte etter å ha forlatt forumet i protest. Øyvind Dahle prøvde, det samme gjorde Anders Leispland i sin tid, Dahl kan også nevnes og sist men ikke minst CFD. Det er nå flott at man vender tilbake og fortsetter krydringen, selv om det ikke alltid er så mange innlegg, Anders hadde vel kun ett i 2006 og det er vel en stund siden man har sett Dahl. Men forumet er nok ikke for alle, det er bare å innse. For ordens skyld så er eneste grunnen til at denne misnøyen nevnes i kavalkaden å unngå påstander om at den er propaganda og ensidig hyllest. For det er det resten av kavalkaden faktisk vil være, tro du meg.

 

 

Hjelp, den vokser!

 

outlier.jpg

 

Forumverdenen er som universet ellers. Som en boble som til stadighet utvider seg i alle retninger. Forumet som en gang var Hw.no forum er nå Diskusjon.no og man finner så mye mye mer her enn diskusjoner relatert til hardware. Det er liten tvil om at det er denne biten av forumet hvor kompetansen og engasjementet er virkelig spesialisert og hvor man finner fantastiske guider som Mobile skjermkortsammenligning og den tre år gamle CPU og HK guiden. Det finnes en mengde geniale guider som har levd i noen år nå og der er flott å se at denne tendensen har smittet over på de andre kategoriene. For noen av de største nyhetene og endringene i 2006 var nye kategorier som overhodet ikke var relatert til hardware. Ikke rent få heller, så la oss kort oppsummere:

 

 

Kultur, ja takk.

 

Culture%20Wars-thumb.gif

 

Kulturo ble lansert i starten av året. I den forbindelse var det bare rett og rimelig at Kultur fikk sin egen Kategori. Den mest populære tråden man finner her er utvilsomt Filmprat, som nå er over i sin versjon nummer 2. I kulturkategorien finner man mengder med nyopprettede infotråder og guider, man kan blant annet nevne de populære En liten guide til filminformasjon, Guide for kjøp av DVD på nett, Kommende kinofilmer, Ukens Donald og Brukernes anbefalte serier. Sist men ikke minst så må det bare nevnes at den eminente brukeren Cun laget en spillefilm og holdt brukerne av forumet løpende orientert helt frem til lanseringen. I tv-seksjonen er det diskusjoner rundt spesielt 24, Lost, Prison Break og Heroes som er populære. Men her finner man dedikerte tråder til de meste av seriene der ute. Musikkategorien er et eget virvar som alltid som lenge har skreket etter en egen moderator, noe de også fikk i overnevnte Cun. Om han overlever krigssonen i det kommende år får kun tiden vise. Der er det alltid høy temperatur, både på godt og ondt.

 

mp3smmr1.gif

Kampene som pågår innen musikksjangeren er mange og harde.

Respekt for andres smak, hva er nå det?

 

 

Samfunnet blir opprettet.

 

Om en eventuell strippetråd hører til under kultur eller ikke er jo også et godt spørsmål, som man paradoksalt nok prøvde å løse i PRS delen av forumet. Ja for hva er vel forumet uten et eget Samfunn? Til manges glede ble også Sex og Samliv en del av forumlivet og alle som er plaget av inkasso og anmeldelser kunne tusle over i Jussdelen for å få bistand. Historie fikk sin etterlengtede kategori, det samme gjorde Økonomi, Hus og hage, Mat og drikke og Helse.

 

I forbindelse med helse- og sex og samlivskategorien ble det nå mulig å gjesteposte. Noe brukere vet å misbruke. Forhåpentligvis så slipper denne funksjonen å bli fjernet som følge av det.

 

I tillegg kan nå alle jobbsøkere og arbeidsgivere i IT verden ha en plass å møte på forumet, etter at karrieresider ble annonsert. Ellers er jo uansett Jobb- og utdanningskategorien populær hvor man kan få hjelp til videre karrierevalg. Dette er bare en liten knippe av nye kategorier som er kommet til, men jeg vil ikke kjede dere med å liste opp alt for mye. La oss lette anker og surfe litt videre.

 

 

Tall, statistikk, pallplassering og litt annet.

 

for0487l.jpg

 

Forumet har rundt 7000 innlegg i snitt hver dag, det nådde 6 millioner innlegg i mai og har en databasestørrlese på 6,3 GB er blitt meg fortalt. Hardwaren til forumet var til Dual Opteron 250, 8 GB Corsair PC3200, 4 x WD Raptor 74 GB databaseserver og Dual Opteron 275, 8 GB Corsair PC3200, 2 x Maxtor Fronted server. Man kjører på Ubuntu (Breezy for DB-serveren og Dapper for frontend), med RAID1 og 1 Gbit-link. Selv aner jeg ikke hva det vil si, men la oss nå bare alle late som om vi er imponert, spesielt etter at det ble oppgradert ytterligere i november. Eneste grunnen til at det er slengt inn her er for å tilfredsstille alle de hardwarekåte der ute. Selv håper jeg bare det er godt nok til å tåle alt spammen som måtte komme.

 

 

Stoolman skaper storm

 

Stoolman, en velkjent overklokker i forumet vårt, forsøkte å sprenge endel rekorder når han lekte med overklokking. Noe som også gjenspeilte seg på forumet da over 2000 brukere var aktiv samtidig den 20.11.2006 i forbindelse med hans rekordforsøk, noe som i skrivende stund er forumrekord. Er vel også på sin plass å nevne brukeren Overklokk med sin verdensrekord rett før årskiftet.

 

overclocked.jpg

Slik kan det gå om man ikke spør forumet om hjelp.

 

Simen1 nådde som første, og så langt eneste, bruker 20.000 innlegg. Den mest aktive dagen var 5.desember med hele 8542 poster i løpet av dagen. Forumet passerte også 100.000 registrerte brukere i oktober da genexxa valgte å registrere seg. To andre nykommere som vet å bemerke seg er den lettere sprøe PencilCase og den hyggelige Marley.

 

 

De mest aktive trådene

 

Det er nok ingen overaskelse at det er de rene chattetrådene som aktiviteten er størst i. Det være seg SO6, de forskjellige cafetrådene, som Webkafeen, eller generelle supportråder om enkle men gjentagende temaer, som eksempelvis Lurer du på hva sangen heter?. Nevnes bør også Ukens tilbud - Samletråd som er en genial tråd som selvfølgelig er meget populær. Det er i det hele tatt mange store guider og infotråder som er kommet til i 2006 og det brukerne som tar seg tid til slik fortjener virkelig ros. Det er de som gjør at Diskusjon.no hever seg til nye høyder rent kvalitetsmessig. De to trådene som foreløpig ligger på topp er Gjenkjenner du bilen? og Småprat om/rundt WoW.

 

 

I PRS er det en stadig utvikling og kategorien er nå en av de mest populære på forumet. Når det norske flagget tok fyr gjorde forumet det samme. Diskusjonen rundt flaggbrenningen og ytringsfrihet bestod av en så høy aktivitet fra forumbrukerne at man knapt har sett lignende i den delen av forumet, eller andre steder for den saks skyld. Tråden var en av årets mest aktive diskusjoner, skal man se bort fra chattetrådene og cafetrådene. Det var vel bare den hersens ostekrigen som engasjerte mer, en tråd vi skal komme tilbake til senere.

 

post-11-1122920436.jpg

Muhammedkarikaturene og flaggbrenningen var et hett tema i PRS i året som gikk.

Midtøsten var jevnt over et gjentagende tema for diskusjonen i den delen av forumet

 

Alt i alt har diskusjon.no virkelig befestet seg som Norge sitt nest største forum, et stykke bak Transact.no (VG Diskusjon). Følger man Alexa rankingen så kommer diskusjon.no på topp. Nå aner jeg ikke hva den rankingen går ut på, men siden vi er øverst der så følte jeg for å nevne den for egoets skyld. Som en liten sidenotis kan man nevne at Babethreaden passerte en million visninger (versjon 2, ikke 3 som her linkes til). Det trengs vel ikke å spekulere i hvorfor, like lite overaskende er det vel at Øyvind Dahle er den desidert største bidragsyteren. Slike tråder finner man ikke på VGD.

 

 

Hva så med Hardware biten?

 

Hardware vil alltid ha en spesiell plass i diskusjon.no sjelen. Det var her det hele startet og det er nok fortsatt her forumet er størst. En del hendelser er allerede nevnt, men kan jo legge til den populære arbeidsloggkonkuransen.The Pirate Bay raidet som ble omtalt 31.mai ble hett diskusjonstema med 132 brukere og 82 gjester som leste tråden ved et tidspunkt. Det ble satt rekord med antall nye brukere den dagen der, selv om den er slått med nær 300 brukere over et halvår senere.

 

 

Moderators! Mount up!

 

Playmobil_US_Marshall-resized200.jpg

 

Moderatorene har hatt sitt å strebe med i året som gikk. Innimellom beskyldningene om at man er maktsyk, udugelig, partisk og har mikropenis så prøver man som best er å gjøre en jobb for forumet. Hva motivasjonen er kan man fort lure på, ingen lønn, få takker og ikke engang julepresang er å spore. Allikevel er nye moderatorer blitt lurt inn i rekkene i et forum som har nådd rekordstore høyder. Jarmo ble omsider hentet inn og har allerede moderert nok til å komme på topp 3 noensinne og kan trygt sies å være en umåtelig populær moderator. ATWindsor ble også hentet inn, fulgt av Darkness, Anette_, TCi, Dinsdale, Nordoleum, JohnDoeMAKT, Cun, Patience, RobbieDeluxe og sist men ikke minst Pingla. I tillegg tok ^Th0mas^ og Tom Waits For Alice på seg moderatorkappen igjen etter en periode ute i det fri. To moderatorer forlot rekkene og takkes for innsatsen, nemlig Trra og Gef.

 

Monkey_Camera.jpg

Årets siste utnevnede moderator Cun, her under innspillingen til Emesis. Ikke la dere lure av parykken.

 

I Juni ble den populære brukeren og moderatoren Simen1 Community Manager for forumet og trådde over i administratorenes rekker. Aalton ble også ny administrator og representant i forumstyret. Man sluttet også med dedikerte moderatorer og gjorde alle globale. Alt i alt kan man trygt si at moderatorteamet er blitt kraftig styrket for å møte de økende utfordringene og arbeidsmengdene. Troll, flamere, stråmenn m.m fikk møte moderatorens vrede i året som gikk og vil nok det fremover også. Mikropenis eller ikke mikropenis.

 

 

A ban is coming right up...

 

permbanned.gif

 

Når vi snakker om moderatorer så er det slik at noen må føle pisken. Også i 2006 var det de som ble sendt over i det ikke fullt så gylne rike, også kjent som de permbannedes rike. Forumet er et tilbud og en tjeneste som har sine forholdsregler. Dessverre er det ikke alle som ønsker å følge de retningslinjer om blir fulgt og selv ikke innser at dette da ikke er tilbudet for dem. Da må man dessverre hjelpe dem ut. Personangrep og mobbing er og forblir det største problemet på forumet og også i 2006 ble det klaget over mangel på ytringsfrihet fordi man ikke fikk lov å omtale noen som "hjernedød idiot". Anklagen kommer nok også i dette året. Av moderering så ble nok nektingen av Muhammed karikaturen noe av det som vakte mest harme, i tillegg til at folk nok ble litt snurt over at toppløsbilder av Idol-Tone og de stjålne bildene av Kåre Conradi og fruen ble fjernet og nektet på forumet.

 

drivegarefully.jpg

Her ser vi hvordan en permbannet bruker kjører på veiene.

 

 

Det sosiale hjørnet.

 

I OT-Baren er det som alltid mye merkelig og tullete som foregår. Forumets sosiale lille avkrok er både elsket og hatet. Mysterier oppstår også, noe som spesielt var tilfellet i påsken da Alastor forsvant på merkelig vis. Han dukket heldigvis opp igjen, selv om han i ettertid har oppført seg merkelig og hatt en ganske så snobbete klesstil. Utpå høsten oppstod det nok en gang furoe når det ble innbrudd i SO4 og siste ordet ble stjålet av en ukjent bruker. Det ryktes at det er den samme brukeren som senere utførte Cracker-angrep på forumet. Hvem synderen er vites ikke, men det jobbes fortsatt på spreng med å få avslørt vedkommende. Hans siste sprell var å spre rykter om en av våre dyktigste moderatorer.

 

post-15355-1166570016.jpg

Jarmo, full eller er det bare det at han oppfører seg merkelig til vanlig?

- "Jeg nyter ikke alkohol, alkohol nyter Jarmo" er hans eneste kommentar.

 

Ost er og forblir en plage. Aldri før har vel forumet sett en mer intens diskusjon om noe mer meningsløst og hele 2000 stemmer ble avgitt for å avgjøre en gang for alle at det heter Hvitost og ikke Gulost . Valgfusk ble avslørt, språkprofessor Finn Erik Vinje ble involvert, språkrådet ble involvert og det samme ble Tine og Synnøve meierier. Man kan fort konkluderer med at forumbrukere nok har litt vel mye fritid. Desverre er det de som bruker den på å følge Per Sandberg og halve Stortinget sitt eksempel og drikker seg fra sans og samling.

 

Bloggsamfunnet må nevnes. Jeg er selv svak for Smårips eier sin blogg, men lar aldri en anledning til å anbefale deg om å ta et godt tak i balla. Dette rådet kommer fra en ekte Einstein.

 

 

Vi møttes til LAN.

 

HW-LAN gikk for første gang av stabelen i høstferien, noe som ga flere brukere anledning til å møte hverandre i det virkelige liv. Det ble nok en opplevelsesrik uke for de som var der og mye av dette kan leses i den dedikerte kategorien for treffet. Uten tvil et av nettverkets høydepunkter. Nytt treff kommer nok i år også, la oss håpe suksessen gjentar seg.

 

Det var dog ikke det eneste stedet hvor forumbrukerne kunne møte hverandre. Det ble holdt forumtreff i både Oslo og Bergen og forhåpentligvis er dette en trend som kan fortsette. Det forsøkes blant annet i Bodø

 

Hw-filmen endelig her.

 

Ja, vi ventet lenge og endelig var den her. KennethDamnyr sin film om nettverket gir oss et innblikk bak kulissene. Den kan lastes ned her. Det tok to år, men den som venter lenge venter vel på noe godt, eller hva Øyvind?

 

 

Hvordan var så brukerne i året som gikk?

 

crazy_people.jpg

 

Vel kort oppsummert, så liker brukerne å klemme, de hater FRP og elsker FRP. Det går stort sett i selvbygde AMD pc'er, selv om det ikke er rent få Intel å spore også. Jenter som ikke liker hår i maten kan få et problem på forumet, det samme problemet slipper guttene. Forumet gjør oss smartere, vistnok. Noe som nok underbygges i at vi selvfølgelig vil ha ølsalg hele året. Miljøvennlige er vi også, så vi er litt av noen prakteksemplarer av mennesker. Selv om vi ikke liker bretteavgifter. Finnes det en Gud er dog de fleste av oss vantroende ille ute. Men vi bør muligens bekymre oss mer for MPAA sin vrede fremfor Gud sin, slik vi holder på der vi sitter med jointen i munnviken og laster ned i hytt og gevær. Men vi er nå villig til å betale hele 100 kroner for en DVD plate, ikke rart man ser film hjemme fremfor på kino. Hvis da ikke man lytter til brukernes råd og stenger dørene når filmen starter. Kanskje de gjør det når filmene vi ser mest frem til i år kommer, nemlig 300, Sin City2 og The Simpsons? Man kan godt lure på hvor alle jentene er, for de er i hvert fall ikke her. De få som er her kan kose seg med å ha mange å velge mellom i hvert fall, selv om de nok er opptatt med å onanere.

 

 

Avsluttende ord.

 

Det er strengt talt umulig å i det hele tatt å kunne nevne en promille av hendelsene i året som gikk. Jeg vil takke for reisen så langt og håper dere er fornøyd med en liten knippe av hva som tok til. Det opprettes vistnok 3000 tråder uken, jeg har vel vist til 30. Enkelte kategorier er ikke nevnt overhodet, eksempelvis spillkategorien. Selv om den nok kan oppsummeres slik;

 

"PS3 eier alt, BLURAY!! OMG!"

"Hold kjeft n00b, før jeg denger deg med min Nunchuck kontroller!"

"Hahaha! Tapere, min støvsu.. ehh X-Box360 owns skillz000r!"

"Kutt ut trollingen, spillkategorien stenges *snip*"

 

Men reisen er ikke over enda, kavalkaden fortsetter her i tråden. Fortell hva du husker fra året som gikk, hvilken tråder som rørte ved deg og hvilken hendelser som bør nevnes. Reisen er så vidt begynt. Jeg leverer stafettpinnen over til deg. Ikke glem Diskusjon.no awards 2006, hvor man finner mye snacks fra året som gikk.

 

Så nå avsluttes denne, uten korrekturlesing og uten stavekontroll. Så har de som ergrer seg over skrivefeil noe å fråtse i. Jeg har rett og slett ikke tid, i frykt for at Øyvind Dahle blir så utålmodig at han kommer syklende med bikkjen på slep.

 

EDIT: For mer statestikk om forumet, ser her!

 

Takk for 2006 og la oss alle glede oss i det nye året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Kjekssjokolade: You look smart, Mr. PencilCase. Going somewhere nice?

 

PencilCase: No, I'm off to the forum.

 

Kjekssjokolade: Don't you like it then?

 

PencilCase: No, I don't! A load of stupid moderators strutting around,

shouting, with their chests thrust out so far, you'd think their

nipples were attached to a pair of charging elephants!

 

Herlig oppsummering Dottemann :thumbup:

Lenke til kommentar
Nå må jeg få legge til at hele diskusjon.no-teamet har bidratt her med å finne tråder og ideer :) - men Dotten har gjort en *piiiiiiiiiiiiiiip* jobb med alt!

7716882[/snapback]

Jasså, dette nevner han jo ingenting om, huff, hans store ego skal absolutt ha æren for alt. Jeg er ellers litt skuffet, siden det eneste som hinter til meg er en stakkars liten benevning til min Donaldtråd. Han har jo for eksempel helt glemt at den berømte brukeren TSP har nådd nye høyder og økt antall poster dagen med 1, fra 2.7 til 3.7, til glede for alle hans tilhengere.

 

Neida, Dotten, kjempefin kavalkade og jeg skal muligens komme med noen egne ord om året som har vært eller noen fremtidsvisjoner.

 

Men jeg er overrasket over hvordan du har funnet ut hvor mange brukere som ble registrert den og den dagen og hvor mange brukere på en gang det har vært i en tråd. Jeg vet at det er mulig med en god dose tålmodighet så du kan i alle fall ikke ha fått hjelp av oivind_dahle.

Lenke til kommentar

Aalton ga meg en fin liste om de mest populære trådene og endel er hentet fra artikler om forumet som kom ut i året som gikk. Søk-funkjsonen gjorde det meste av arbeidet (men dessverre på langt nær nok :p ).

 

Bla gjennom gamle interne diskusjoner var også et godt sted å finne tips. Selv om det meste satt i hodet :cool:

 

(Men er nok mye som er glemt også...:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...