Gå til innhold

OSS - Ofte stilte spørsmål. (Uferdig)

Anbefalte innlegg

Her kan du poste alle spørsmål som er ofte spurt, men husk å legge ved et svar på spørsmålet før du poster.

Når vi Har fått til en overskt som er god nok bil dette bli en veiledningstråd laget av alle de faste brukerene i denne delen av forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følgende er gjengangere her i kategorien

• Hvordan midtstiller man en side?
  • Siden min funker ikke i IE (Sette opp visse kriterier for et slikt innlegg, hva innlegget skal inneholde som et minimum)
    - Aller helst inkludere utkastet en jobber ut fra (en jpg/gif/png-eksport fra PS, for eksempel, så vi har det klart for oss hvordan siden egentlig skal se ut.
    - Link til sida, det er veldig sjeldent man kan hjelpe når alt man har er utdrag fra HTML- og CSS-koden.
    - En skikkelig beskrivelse av problemet, ikke bare "dere ser jo alle hva som er feil, hvordan fikse!!??! :dribble:"
    - Flere?

• Spørsmål om ting som WordPress og andre CMS som ikke går på design, skal ikke i denne kategorien
  • Det samme gjelder programmering, som PHP, ASP, JS og flere andre språk
  • "Hvordan får jeg et bilde i adressefeltet?" (favicon, søk)
  • "Hvordan får jeg passord på sida?" (søk)
  • "Hvordan sender jeg brukeren videre?" (redirect, søk)
  • "Hvordan fjerner jeg den blåe linja rundt bilder/linker?" (søk)
  • "æøå fungerer ikke!?" (charset, søk)
  • "Kan noen kode denne sia for meg?" (annet forum)

Det er det som har kommet fram hittil, hadde håpet på at litt flere enn jeg og MC2 skulle komme med bidrag. Jeg håper i tillegg vi kan søke litt rundt her på forumet selv og finne relevante og gode svar på problemstillingene som er nevnt, og legge inn lenker i selve OSS-en, så kan vi skrive at man bør søke i tillegg om det ikke gir svar på problemet, før man oppretter en ny tråd.

Dette er bare en oversikt problemene, selve OSS-en må fortsatt skrives.

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

Siden min blir ikke indeksert av Google

1. Send URL-en til Google

2. Link til siden på en side du vet er indeksert av Goolge. Gjerne i signaturen din på forumet.

3. Pass på at siden ikke ligger på listen over URL-er som ikke skal indekserer i robot.txt-filen.

Ønsker du mer kontroll over indekseringen Google gjør på sidene dine kan du bruke Google Sitemaps.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
OSS - Ofte stilte spørsmål.

Vi har sett at en rekke spørsmål har blitt til gjengangere i denne kategorien. Problemet ligger vel litt i at folk ikke har brukt forumsøket når de skal poste. Det er mange gode svar på de spørsmålene som er ofte stilit å desverre er det slik at folk ikke søker seg frem i stedet for å opprette en ny tråd.

Om du ikke skulle finne svaret du leter etter er du velkommen til å opprette en ny tråd i riktig kategori, men vi ber deg kikke innom oppslagsverk over artikler for å være sikker på at dine spørsmål allerede ikke er besvart.

En annen vktig ting når du skal lage en ny tråd i denne kategorien er å komme med mest mulig informasjon i tråden slik at andre kan hjelpe deg på en best mulig måte.

Spørsmål og svar.

Kritikk og vurdering av webisder.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...5&s=hardware.no

Er forslag til å putte inn i OSS-tråden er utarbeidet av meg, hva tror dere? mer vi burde legge til?

Lenke til kommentar

Hjelp: Aldri bare ting som "det er åpenbart hva som er feil, hvordan fikse?" - Skikkelig beskrivelse av problemet. En slik beskrivelse bør inneholde en skisse over hvordan du vil at sluttresultatet skal bli, en link til siden om den ligger tilgjengelig på nettet (hvis ikke, og vedkommende som trenger hjelp har mulighet, bør siden lastes opp). Så lenge det er lenket til siden i første innlegg, er utdrag fra HTML og CSS overflødig og forstyrrende. Videre bør innlegget kanskje inneholde litt om hva som allerede er prøvd ut for å ordne problemet.

PoleCats kritikktråd er fortsatt aktuell, der har vi det meste klart.

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar
Så lenge det er lenket til siden i første innlegg, er utdrag fra HTML og CSS overflødig og forstyrrende.

7728533[/snapback]

Det er greit å ha ett lite utdrag vis brukeren vet hvor feilen ligger. Så slipper man å gå gjennom hele html/css-filen.

Syns derfor den bør endres til dette:

Dette bør være med:

• God og detaljert beskrivelse av problemet og hva du vil ha hjelp til.
    Aldri: "Det er åpenbart hva som er feil, hvordan fikse?"

• Utdrag av html/css-filen hvor du tror feilen ligger.
    Aldri post hele html/css-filen på forumet.

• Link til siden hvor problemet ligger, og direkte link til CSS-filen.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Her er noe som jeg kommer på i farten:

• Dersom du har brukt et template, eller modifisert på et template skal dette være med i innlegget.
  • Ser du at noen ønsker kritikk på et template som de har lagd selv skal du ikke skrive det i et innlegg og krangle. Rapporter det istedenfor.
  • Krangler om tabeller som design, frames o.l. foregår ikke i andres temaer, ta dette opp andre steder.

Lenke til kommentar

Tok meg den frihet å forkorte forslaget ditt Aalton, unødvendig med så mye tekst før du kommer til saken. Det kan sikkert gjøes enda mer kort og konsist, men jeg gjorde det nå slik som det ble under.

-----------------------------------

OSS - Ofte stilte spørsmål.

Mange spørsmål i denne kategorien er besvart flere ganger, her skal vi gi deg svar på det viktigste. Ellers minner vi om at søkefunksjonen er til for å brukes.

Om du mener problemet ikke er blitt svart på før eller du mener svaret du fant ikke var tilfredstillende nok, er du velkommen til å starte en ny tråd i riktig kategori. Men kikk innom "oppslagsverk over artikler" først, hvor du kan finne mange nyttige guider og svar på flere spørsmål, om du følger lenkene i den tråden.

Spørsmål og svar.

Om posting:

Hvilke retningslinjer bør jeg følge når jeg vurderer og kritiserer andres websider?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...5

*fortsetter nedover...*

----------------------------------------------

REDIGERT1: Tok det ut av quote, siden teksten farges noe blå inni. Er lettere å se hvordan det blir til slutt nå.

REDIGERT2: En lang setning forvandlet til to setninger.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Preben: "Oppslagsverk over artikkler" begynner å bli litt utdatert og inneholder mange døde linker. Så jeg syns det innholdet som fortsatt er relevant der bør bli limt inn i den nye SOS-tråden.

Ellers syns jeg "retningslinjer til kritikk av websider" ikke hører under SOS og bør plasseres under en overskrift kalt "andre retningslinjer"

Lenke til kommentar

Nå var fokuset mitt mest på å komme med et forslag til oppsettet, hvordan det skal se ut.

Men personlig mener jeg "Oppslagsverk over artikler" bør beholdes. Skulle ikke dette hovedsakelig brukes til å samle de mest spurte spørsmålene? Det kan bli litt for mye på en gang om vi putter alt mulig rart inne i denne tråden.

Lenke til kommentar

Jo. Men det skal vel være en egen retningslinje tråd for WDS også, siden hovedproblemet faktisk er at folk verken gidder å søke, bruke Google eller lese SOS og "Oppslagsverk over artikkler".

Når det gjelder "oppslagsverk over artikkler" tviler jeg på at så mange kommer til å se gjennom både SOS og "Oppslagsverk over artikkler" før de poster, så jeg syns i hvert fall det som ofte blir spurt om bør liggei SOS.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, men mange av linkene i Oppslagsverket er jo ABC innføringer i html og css. Her skal det hovedsakelig svares på konkrete spørsmål om html og css. Som for eksempel hvordan man redirecter til en annen side (slik jeg har forstått det). Selvfølgelig, helt grunnleggende spørsmål som "Finnes det html-guider?" med svar (som linker til 2-3 gode html-innføringer for eksempel) bør det jo være. Men å overta rollen til Oppslagsverk over artikler blir unødvendig.

Dessuten; om ikke trådstarter er tilgjengelig så han kan fikse bort de døde linkene i oppslagsverket og pusse opp generelt, kan vel for eksempel Aalton gjøre det?

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...