Gå til innhold

Hva gjør egentlig en data ingeniør?


Anbefalte innlegg

Hei, går i 10 klasse og står mellom 2 litt harde valg. Enten blir det media og kommenikasjon med film som hovedsak, noe som intreserere meg litt.

 

Eller blir det Data med allmen/studie spesialisering. Vurderer da å bli noe innenfor data, jeg har stor interesse for det og det er ikke uten grunn jeg har brukt 17 lapper på PC.

 

Men hva gjør egentlig en data ingeniør?

 

- Kan man få jobb innom programering/lage spill, eller er det mer teknisk, altså snakker om å lage datasystemer for oljeplatformer f.eks.

 

- Kan man jobbe som PC support eller bygging av PCer?

 

- Et annen spørsmål: Hvordan er lønna?

 

Takker for svar.

 

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kameraten min er dataingeniør og jobber med programmering av navigasjonssystem for skip, data ingeniørar generelt gjobber nok med mykje forskjelleg alt etter kva firma dei jobber for.

 

Du kan sikkert få jobb som spel programmerar dersom du tar den rette utdanninga, du treng ikkje nødvendigvis bli ingeniør.

 

Dersom du skal laga datasystemer for styring av fabrikkar, skip, oljeplattformer o.l så kan det sikkert vera lurt å ha litt elektroutdanning i tillegg til datautdanninga.

 

Kameraten min har tidlegare jobba som PC-support.

 

Eg trur lønna varierer veldig alt etter kor dyktig du er og kva firma du jobber for, men det er som regel ikkje "dårleg" lønn.

Lenke til kommentar

Står noe om dette på jobbfeber.no bare velg yrke og det står også ca. lønn på de fleste yrker ...

 

Du kan ta ingeniør utdanning ved å ta fagbrevet som elektriker og gå 3år på ingeniør linja etter på og da slepper du skjedelige almenfag :thumbup:

 

Skal gjøre det selv bare at jeg håper på sivil ingeniør da om jeg orker 2 år til etter det på skole :!:

 

Edit: bare husk at du må ha MX3 (Matte) og FY2 (Fysikk)

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Vil ikke anbefale Y-veien.... de slipper mye som man burde ta...jeg vet at allmen er kjedelig...derfor valgte jeg media...men angrer egentlig etterpå...selv om media er kult de 2 første årene

7715597[/snapback]

 

Hvorfor angrer du?

 

Jeg går selv 1. året media og har tenkt til å gå tre år, vet ikke om jeg skal starte på høyskole med en gang etter det, fordi jeg har mest lyst til å bli fotojournalist.

Lenke til kommentar
Media er flott...men hvis dine planer etter skolen er dataingeniør er det litt problem siden man mangler matten...

 

Ikke meningen og angripe media...men der finnes veier rundt det og selvfølgelig...

7716052[/snapback]

 

 

Selvsagt, planen er fotojournalist, men dete re fint å vite at man har mulighet til å bygge på forholdvis enkelt om man skulle gå lei eller ombestemmeseg :)

Lenke til kommentar
Jeg går datateknikk nå....jeg anbefaler Allmen faktisk...jeg gikk nemlig Media selv med mine planer om data etterpå.....bra med media...men mangler matten... tok matten på sommeren på Hia og trives her...du velger....ta matte etter media eller bli ferdig med det nå

7707499[/snapback]

Hvordan er datateknikk? Vurderer dette selv, men er veldig usikker. Hva kan man spessialisere seg innen. Hvor kan man få jobb?

 

Edit: leif

Endret av Magnusha
Lenke til kommentar
Hei, går i 10 klasse og står mellom 2 litt harde valg. Enten blir det media og kommenikasjon med film som hovedsak, noe som intreserere meg litt.

 

Eller blir det Data med allmen/studie spesialisering. Vurderer da å bli noe innenfor data, jeg har stor interesse for det og det er ikke uten grunn jeg har brukt 17 lapper på PC.

Noen kombinerer, kjenner selv en som arbeidet med data på dagtid og filmklubb på kveldene. Jobbmarkeet i databransjen er for tiden bra, men jeg er usikker på hvordan det er innen media.
Men hva gjør egentlig en data ingeniør?

Det er svært vidt, både hardware og software, innen utvikling, implementering, test, drift, installasjon og mye, mye mer.
- Kan man få jobb innom programering/lage spill, eller er det mer teknisk, altså snakker om å lage datasystemer for oljeplatformer f.eks.

Begge deler ja. Det er vel 3 dataspillbedrifter i Norge, men bransjen er kjent for utstrakt bruk av overtid. Og det er flere bedrifter i Norge som lager systemer for oljebransjen, både for teknisk og merkantilt bruk.
- Kan man jobbe som PC support eller bygging av PCer?

Det er også en mulighet, selv om det er sjeldent av de som bygger PC også programmerer administrative systemer i Java. Endel spesialisering må en regne med.
- Et annen spørsmål: Hvordan er lønna?

7685374[/snapback]

Lønn er avhengig av utdanning, med høyere utdanning kommer du på Tekna-nivåene som er offentlig tilgjengelig. Startlønn på 380K i det private er nok akseptabelt for de fleste.
Lenke til kommentar

Hvis du skal bli dataingeniør kommer du til å trenge en såkalt studiespesialisering, dette trengs for å komme inn på universitet/høyskole. Rådene du får om å ta f.eks. Medier og kommunikasjon for å få en "kulere" skolehverdag burde du drite i. Spesielt hvis du velger å ta en sivilingeniørgrad i Datateknikk, som regnes for en god del hardere enn høyskoleutdanninger, vil du ha god nytte av et bedre realfaglig fundament fra VGS. Nå er riktig nok et krav om 3MX (og 4 minimum i karakter) og 2FY på siv.ing, så det vil det uansett bli vanskelig å komme inn med Medier og kommunikasjon :)

Lenke til kommentar
Lønn er avhengig av utdanning, med høyere utdanning kommer du på Tekna-nivåene som er offentlig tilgjengelig. Startlønn på 380K i det private er nok akseptabelt for de fleste.

7721604[/snapback]

 

Hmmm, der tar du nok hardt it. Tekna sine tall bygger mye på siv.ing. også. Startlønn for en dataingeniør ligger vel fra 270K og oppover, men det varierer nok både med typen jobb, geografisk plassering og selvfølgelig privat eller offentlig sektor.

 

Kan ellers støtte opp om at ingeniører gjør mye rart, både software, hardware og drift. Det blir mye opp til den jobben du søker deg, og deg selv ikke minst! Det er bare en utdanning, og hva du gjør etterpå kan være så mangt... blir litt som å si "forklar hva en lege gjør" - det kan være ganske så mye det også.

 

Jeg valgte forresten almennfag i min tid og har aldri sett meg tilbake... veldig greit å gjøre unna de fagene mens hodet fortsatt tar imot kunnskap :p

 

Lykke til med veien videre!

Lenke til kommentar
Lønn er avhengig av utdanning, med høyere utdanning kommer du på Tekna-nivåene som er offentlig tilgjengelig. Startlønn på 380K i det private er nok akseptabelt for de fleste.

7721604[/snapback]

 

Hmmm, der tar du nok hardt it. Tekna sine tall bygger mye på siv.ing. også. Startlønn for en dataingeniør ligger vel fra 270K og oppover, men det varierer nok både med typen jobb, geografisk plassering og selvfølgelig privat eller offentlig sektor.

Tittelen "ingeniør" er ikke beskyttet i Norge, dataingeniør dekker derfor de som arbeider med data med utdanning på siv.ing-nivå såvel som ingeniørhøyskole osv. Tekna og NITO-statistikken er ikke særlig forskjellig siden lønnsnivået er nokså jevnt og utdanning spiller liten rolle i Norge sammenlignet med andre land. Litt forskjell er det. For eldre årsklasser tror jeg forskjellene øker, men det er fordi mange med siv.ing-bakgrunn ender opp i ledende stillinger etterhvert, enda en særegenhet ved Norge.

Kan ellers støtte opp om at ingeniører gjør mye rart, både software, hardware og drift. Det blir mye opp til den jobben du søker deg, og deg selv ikke minst! Det er bare en utdanning, og hva du gjør etterpå kan være så mangt... blir litt som å si "forklar hva en lege gjør" - det kan være ganske så mye det også.

 

Jeg valgte forresten almennfag i min tid og har aldri sett meg tilbake... veldig greit å gjøre unna de fagene mens hodet fortsatt tar imot kunnskap :p

 

Lykke til med veien videre!

7738628[/snapback]

En bør bruke hodet hele tiden slik at en kan ta imot stadig ny kunnskap også når en har passert 20. Dessverre er det endel databdrifter som ser ut til å tro at folk er "utbrukt" når de er 35.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...