Varmo Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Hei, på skolen jeg går på finnes det en del merkelige regler. Blant annet er det flere lærere som gir anmerkning for å drikke i timen. Noe jeg mener bør være en selvfølge at vi får lov til, da dette kan være med på å øke kvaliteten på det vi presterer i timene. Har jeg noen rettigheter som grunnskoleelev som jeg kan vise til eller må jeg fortsette å lide ? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 drikke hva da? brus er jo ikke akkurat så sunt at det gjør noe, men vann har jeg ikkenoe imot... Regler om hva du har lov til og ikke, kommer vel litt ann på fra skole, til skole. Men hvis skolen har en regel som sier at du ikke kan bruke mobilen i skoletiden, og du bruker den, kan de bare gi deg anmerkning, men ikke ta den som de pleier å gjøre. de har ingen utøvende makt (er det det riktige ordet?). Husker en morro regel fra ungdomsskolen, vi fikk ikke lov til å gå på do under tentamen... sitte på ræva fra 9 til 1-2 tia uten å få gått på do er uaktuelt for meg... Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 drikke hva da?brus er jo ikke akkurat så sunt at det gjør noe, men vann har jeg ikkenoe imot... Regler om hva du har lov til og ikke, kommer vel litt ann på fra skole, til skole. Men hvis skolen har en regel som sier at du ikke kan bruke mobilen i skoletiden, og du bruker den, kan de bare gi deg anmerkning, men ikke ta den som de pleier å gjøre. de har ingen utøvende makt (er det det riktige ordet?). Husker en morro regel fra ungdomsskolen, vi fikk ikke lov til å gå på do under tentamen... sitte på ræva fra 9 til 1-2 tia uten å få gått på do er uaktuelt for meg... 7679040[/snapback] Det er vann det er snakk om, kan ikke skjønne at det ikke skal være lov Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Det er vann det er snakk om, kan ikke skjønne at det ikke skal være lov 7679061[/snapback] Hvis man ikke klarer seg 45 minutter uten å slurpe i seg vann, så tror jeg man har et dehydreringsproblem. Drikk i frikvarteret. Så lenge det virker forstyrrende, så kan nok læreren nekte mye rart. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Det er sånt som står i skolereglementet. F. eks på vår skole står det at det er lov å drikke vann i timen, men ikke noe annet. Sjekk det opp, så vet du i tilfelle hva du kan klage på eller ikke Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Ser du på det som en rettighet å fise i en kinosal også ? Skolen har vel selv lov til å lage interne regler i klasserommet. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 meiner å huske at vi fikk beskjed i fjord at det var sundt å drikke en del vann i løpet av skoledagen. og vi fikk vassflaske... men som sagt, jeg mener å huske det. kan være det er feil, men vi fikk ivvertfall vassflaska. Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg drikker kun vann i timen, tror kanskje jeg trenger litt mer vann en det som er normalt. Men det hjelper meg til å holde konsentrasjonsnivået oppe. Det mest frustrerende er at det kun er enkelte lærere som reagerer på slike ting. Jeg går jo ikkke inn for å provosere og jeg drikker ikke mer enn nødvendig, men tar meg som regel en slurk når jeg føler jeg trenger det. Jeg har heller aldri flasken på på pulten, men i sekken når jeg ikke bruker den. Spørsmålet er fortsatt om lærerene har rett til å nekte meg å drikke og om det finnes noen landsdekkene rettigheter for elever ved grunskolen og evt. videregående skole. Vi må jo ha rett til noe! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg drikker kun vann i timen, tror kanskje jeg trenger litt mer vann en det som er normalt. Men det hjelper meg til å holde konsentrasjonsnivået oppe.Det mest frustrerende er at det kun er enkelte lærere som reagerer på slike ting. Jeg går jo ikkke inn for å provosere og jeg drikker ikke mer enn nødvendig, men tar meg som regel en slurk når jeg føler jeg trenger det. Jeg har heller aldri flasken på på pulten, men i sekken når jeg ikke bruker den. Er det virkelig så problematisk å drikke en halvliter i frikvarteret, og så klare seg uten å pimpe på flasken i timene? Hvis alle skal rote nedi sekken etter vannflasken hele tiden, skjønner jeg godt at noen lærere blir irritert. Spørsmålet er fortsatt om lærerene har rett til å nekte meg å drikke og om det finnes noen landsdekkene rettigheter for elever ved grunskolen og evt. videregående skole. Vi må jo ha rett til noe! 7683076[/snapback] Dere har rett til undervisning, stort sett. Lenke til kommentar
manu98 Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Men hvis skolen har en regel som sier at du ikke kan bruke mobilen i skoletiden, og du bruker den, kan de bare gi deg anmerkning, men ikke ta den som de pleier å gjøre. de har ingen utøvende makt (er det det riktige ordet?). 7679040[/snapback] Så det er ikke lov for lærene å ta mobilen? hva kan du gjøre om de tar den? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Men hvis skolen har en regel som sier at du ikke kan bruke mobilen i skoletiden, og du bruker den, kan de bare gi deg anmerkning, men ikke ta den som de pleier å gjøre. de har ingen utøvende makt (er det det riktige ordet?). 7679040[/snapback] Så det er ikke lov for lærene å ta mobilen? hva kan du gjøre om de tar den? 7683884[/snapback] Be om å få den tilbake etter timen? Å skru av mobiltenefonen i timen er da uansett en selvfølge! Lenke til kommentar
V-by Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 (endret) Men hvis skolen har en regel som sier at du ikke kan bruke mobilen i skoletiden, og du bruker den, kan de bare gi deg anmerkning, men ikke ta den som de pleier å gjøre. de har ingen utøvende makt (er det det riktige ordet?). 7679040[/snapback] Så det er ikke lov for lærene å ta mobilen? hva kan du gjøre om de tar den? 7683884[/snapback] nå er ikke jeg noen kløpper i juss, men de har ivvertfall ingen utøvende makt (som politiet har) og kan derfor ikke beslaglegge den, Og siden de da ikke har lov til det, må det da være et tyveri... Edit: @klilleng å skru av tlf-en i timen er som du sier en selvfølge Endret 9. januar 2007 av tu30r6 Lenke til kommentar
manu98 Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Men hvis skolen har en regel som sier at du ikke kan bruke mobilen i skoletiden, og du bruker den, kan de bare gi deg anmerkning, men ikke ta den som de pleier å gjøre. de har ingen utøvende makt (er det det riktige ordet?). 7679040[/snapback] Han skriver at de ikke har utøvende makt til å ta mobil telefonen din Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 For å være helt ærlig så mener jeg å huske at vi har diverse nivåer. Som grunnloven, alminnelige lover og forskrifter. Det står kanskje ikke noe i grunnloven eller de alminnelige lovene om at du ikke har lov til å drikke i timen, men jeg tror at f. eks en skole med hjemmel i alminnelige lover kan lage sine egne forskrifter (skolereglement) som forbyr drikke i timen. Er ikke sikker på dette men.. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Men hvis skolen har en regel som sier at du ikke kan bruke mobilen i skoletiden, og du bruker den, kan de bare gi deg anmerkning, men ikke ta den som de pleier å gjøre. de har ingen utøvende makt (er det det riktige ordet?). 7679040[/snapback] Han skriver at de ikke har utøvende makt til å ta mobil telefonen din 7683991[/snapback] Dog kan de utvise deg fra timen. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) nå er ikke jeg noen kløpper i juss, men de har ivvertfall ingen utøvende makt (som politiet har) og kan derfor ikke beslaglegge den, Og siden de da ikke har lov til det, må det da være et tyveri... Edit: @klilleng å skru av tlf-en i timen er som du sier en selvfølge 7683990[/snapback] Gøy! Jeg elsker å ta lærere og voksne i å gjøre ting de ikke har lov til. Hvis noen jeg kjenner eller jeg skulle bli fratatt mobilen i timen, noe som praktiseres på skolen min, så skal de få høre altså!! Kan jeg f.eks. annmelde de eller saksøke? Endret 12. januar 2007 av MagnusW Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) Gøy! Jeg elsker å ta lærere og voksne i å gjøre ting de ikke har lov til. Hvis noen jeg kjenner eller jeg skulle bli fratatt mobilen i timen, noe som praktiseres på skolen min, så skal de få høre altså!!Kan jeg f.eks. annmelde de eller saksøke? 7704714[/snapback] Kanskje folk skal sjekke litt regler før de finner på for mye "gøy"? FELLES ORDENSREGLEMENT FOR SKOLENE I OSLO (Link til vedtak) § 7-7 Bruk av mobiltelefon....div regler.... Dersom elevene bryter reglene for bruk av mobiltelefon, kan telefonen beslaglegges for resten av dagen. Etter litt søking ser det ut som mange kommuner tillater at skolen beslaglegger plagsomme ting som mobiltelefon, mp3-spiller, etc. Men kun for resten av dagen. Den skal gies tilbake til eleven ved skoledagens slutt. Endret 12. januar 2007 av klilleng Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Selvom kommunen tillater det, har de lov? og den første linken fungerer ikke. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) § 7-7 Ved gjentatt brudd på reglene i videregående skoler og voksenopplæringssentrer, kan telefonen beslaglegges for inntil en uke.Hvorfor i all verden skal de ha lov til å inndra telefonen i en uke hos elever ved videregående skole? Jeg vil påstå at man har et større behov for telefon når man går VGS, da mange elever er borteboere og mobilen er eneste telefon de har. Endret 12. januar 2007 av phoen|x Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Selvom kommunen tillater det, har de lov? og den første linken fungerer ikke. 7704800[/snapback] "Hei, er det politiet? Læreren beslagla mobilen min i to timer i dag! Wtf!" "So what? De følger bare kommunens regelverk." "Åja. Hadet!" Der det står "link til vedtak" fungerer fint, det er en nedlastbar RTF-fil. Her ca samme i PDF: http://ulsrud.everbit.com/img/publish/2004...eglementH04.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå