Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NRK: Norge i dag - bygde ut trådløst bredbånd selv

Anbefalte innlegg

Noen som så dette innslaget på NRK 21 nå i kveld 08.januar. En fyr som bygde ut trådløst bredbånd på eget initiativ til seg selv og nå naboer. :thumbup:

Utrolig bra! Iflg. NRK hadde han brukt rundt 150.000 for hele bygda.

Her er lenken for NRK (Norge i dag delen):

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/218521

Tror det var denne karen: http://varmevoll.no/breiband.php

Hadde vært morsomt å visst hva slags utstyr han bruker...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange steder i Sverige man ikke får bredbånd heller... Og akkurat som her er det steder som faller utenfor de mest tettbygde strøkene.

Det jeg synes er rart er at én mann kan makte å bygge ut trådløst nettverk til hele bygda for langt pokker i vold på fjellet til 150.000 kroner når Telenor å-vi-gjør-det-så-bra-i-Utvekkistan Networks med all sin tilgang til teknologi og kompetanse ikke klarer å gi et lignende tilbud til steder der (forståelig nok) kablet aksess ikke lønner seg.

Sendte ham en mail i går. Han kjører på 5ghz utstyr fra Mikrotik, og linkene klarer fint 18km hver...

Koblet mot en fiberlink så hastigheten er nok ganske så bra.

Det jeg lurer på (og skal spørre ham om) er strømtilgangen. Så noen solcellepaneler der, de gleder jeg meg å få vite mer om. :-)

Uansett - blir alltid glad over at det fins sånne folk.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Spennende. Jeg har selv satt opp et sånn nett, bare noe mindre. Var vel 4-5 brukere bare og da kjørte jeg på vanlig 802.11b og Linksys utstyr. Lengste linken var vel rundt 5 km. Det dyreste er nok nok båndbredde. Utstyr for trådløst nett er jo billig. Utstyr for 5 ghz koster litt mer enn 2,4 ghz (grunnet lite utbredelse), men det er fint for å komme seg unna alle fostyrrelser fra trådløse nett. Der jeg satte opp kjørte vi på en privat ADSL linje. Selv om det egentlig ikke var lov så brydde ikke ISP`en seg om det siden de andre ikke hadde mulighet til å få bredbånd.

Lenke til kommentar

Strømtilgangen lignet veldig på det som er laget på seismostasjonene på Jan Mayen. En vindgenerator og solcellepanel koblet sammen i en regulator og en batteripakke bestående av noen blybatterier (noen hundre AH).

Med et slikt system har man stabil strømforsyning hele året, sålenge vindgeneratoren holder mekanisk.

Når en ser de værutsatte parabolene på innslaget så får man håpe de har solide fester. Det kan fort bli mye løping i fjellet om de forskyver seg bare noen millimeter.

Lenke til kommentar

Ferdigpakke eller hjemmemekk tror du? En ting er å ha kompetanse på nettverk, men

strøm (og utendørs sådan) er jo jammen en annen greie :whistle:

Edit: Hjemmemekk. Spurte han på mail, fikk svar:

>Paraboliske antenner brukar eg bare eit par stader der eg treng ekstra lang rekkevidde. Elles >går det i flate innebygde antenner på 22 db.

>På linken på nuten brukar eg eit 24V solcelle/vindmølleanlegg (50 watt på kvar) og 115 Ah >batterikapasitet.

>Linken brukar bare 0.25 A så dermed har eg reserve for 14 dagar. Men straum har eg nok av.

>Har ein 18v spenningsregulator for å sikre stabil spenning sjølv om vindmølla går for fullt og >sender 30v inn på systemet.

>Fann ein solcelleregulator med RS232-utgang som eg kan overvake via RS232-Ethernett->adapter.

>Har i tillegg eit motorisert webkamera på nuten slik at eg kan sjå at alt er i orden. Det er ikkje >bare bare å kome seg opp i 1360 meter i all slags vær.

Strømtilgangen lignet veldig på det som er laget på seismostasjonene på Jan Mayen.  En vindgenerator og solcellepanel koblet sammen i en regulator og en batteripakke bestående av noen blybatterier (noen hundre AH).

Med et slikt system har man stabil strømforsyning hele året, sålenge vindgeneratoren holder mekanisk.

Når en ser de værutsatte parabolene på innslaget så får man håpe de har solide fester.  Det kan fort bli mye løping i fjellet om de forskyver seg bare noen millimeter.

7681322[/snapback]

Endret av steveak
Lenke til kommentar

Er det forresten noen her som har mulighet til å hente ned filmen (grabbe den) fra NRK...?

Eventuelt ta noen skjermdump av videoen i god kvalitet der antennen vises (der han klatrer opp)... Jeg har så elendig hastighet, så videoen blir bare graut... :(

Skulle gjerne ha studert det opplegget litt nærmere.

:innocent:

Endret av steveak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...