Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen min booter ikke. (tildels ordnet)

Anbefalte innlegg

HW:

===

PSU: mist 600w

Hovedkort: asus p5w dh deluxe - nyeste BIOS

CPU: core 2 duo e6700 @ 2.66ghz

Minne: Corsair TWIN2XP2048-6400C4 @ 2.0v

Skjermkort: asus 8800gtx

cooler: ASUS silent square

(Maskinen er ca. 1 mnd gammel)

PROBLEM:

=======

Hei. Maskina nekter å boote. Skjermen tenner ikke. Intet boot "pip". Hører bare at HDD leser eller sjekkes som det vanligvis gjør før pipet. CD-ROM leser.

Dette har skjedd helt plutselig idag. Slo av PC igår ettermiddag på normalt vis og har ikke hatt tidligere problemer med den. CPU har ligget på stort sett 25 - 30 celcius hele tiden. Og grønt lys på HK lyser. Hverken GPU eller CPU er overklokka.

HAR PRØVD:

========

Restarta en bøtte ganger. Strømkabler ut og inn. Alt av USB devices ut. Skjermkabel (DVI) ut og inn. Resatt CMOS m/ RTC RAM jumpers. Røska litt i kabler og sjekket kontakter. Byttet noen s-ata kabler. Prøvd uten skjermkort. Siste BIOS på usb stick, win xp64 cd i under oppstart. Lest i manualen, men står ingenting om når det ikke er noe AMI BIOS "BEEP".

Hva i all verden kan være galt? Og husk: Alt er helt nytt og under en måned gammelt. Alt har fungert smertefritt til nå. Ikke overklokket. Bra temp. Aldri gått varm. Aldri fått noen advarsler. Ikke fått slag og spark. Ikke blitt misbrukt. Oppdatert windows. Oppdatert virusprogram. Ble avsluttet på vanlig og riktig vis.

Endret av andersmessel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp prøvd dette. Hvis det er tilsvarende RTC ram jumpers(?) du måtte flytte? Men nå viser det seg at den ene RAM brikka må være defekt. For tar jeg ut denne booter ting som vanlig. Står denne enten i par eller alene henger det seg. Noen som vet om brikka da MÅ være gåen? Eller må brikka resettes eller no i den dur? Ikke det at jeg isåfall skjønner hvordan det skal foregå. Brikkene er jo som nevnt bortimot helt nye.

Lenke til kommentar
Jepp prøvd dette. Hvis det er tilsvarende RTC ram jumpers(?) du måtte flytte? Men nå viser det seg at den ene RAM brikka må være defekt. For tar jeg ut denne booter ting som vanlig. Står denne enten i par eller alene henger det seg.  Noen som vet om brikka da MÅ være gåen? Eller må brikka resettes eller no i den dur? Ikke det at jeg isåfall skjønner hvordan det skal foregå. Brikkene er jo som nevnt bortimot helt nye.

7679483[/snapback]

Ja var RTC ram jumpers jeg mente,, da funket det ihvertfall for meg pga overklokk og satt for lite volt til rammen startet men ikke en pip eller noe på skjermen..

Lenke til kommentar
Men nå viser det seg at den ene RAM brikka må være defekt. For tar jeg ut denne booter ting som vanlig. Står denne enten i par eller alene henger det seg.  Noen som vet om brikka da MÅ være gåen? Eller må brikka resettes eller no i den dur? Ikke det at jeg isåfall skjønner hvordan det skal foregå. Brikkene er jo som nevnt bortimot helt nye.

7679483[/snapback]

Har du testet om det er RAM-brikka eller sokkelen som feiler?

(Prøv den RAM-brikka som virker i den sokkelen som "ikke virket".)

Du kan ikke resette RAM-brikker på noen måte. Er den kaputt, så er den kaputt.

Du bør nok sette igang en retursak med selgeren (nettbutikk?) snarest mulig.

Jeg tolker deg dithen at du har kjøpt komponenter og satt sammen PC'en selv? Da slipper du i hvert fall å returnere hele greia.

Lenke til kommentar

Hei,

Har akkurat samme problemet. Maskinen booter ikke, det vil si - når jeg prøver lenge nok bestemmer den seg til tider for å fungere. Når den gjør det sliter jeg med masse "artifacts" som om skjermkortet er overklokket.

Kjørte memtest86 på begge brikkene og den ene fikk over 80 000 feil i løpet av det første minuttet, så det kan virke som denne brikken er ødelagt. Men likevel når jeg booter med brikken som jeg trodded var frisk fortsetter "artifacts" problemet, og maskinen restarter/låser seg om jeg kjører noe grafikk intensivt.

Har samme hovedkort, psu, og ram som deg. Men med 6600 cpu og ett Asus7900GTX skjermkort derimot...

Får du gang på maskinen nok til at du får sett om det er ustabilt når du har bare den ene 'friske' minnebrikken i? Får du prikker/farger/streker som ikke skal være der når du ser film, etc?

Kanskje en skal kontakte komplett.no og forhøre seg om det er "kjent" problem med dette hovedkortet. Kamerat som har akkurat maken maskin til meg har også opplevd at maskinen bare ikke gidder boote, men han har som regel fått den i gang igjen ganske fort...

Lenke til kommentar

Hittil har systemet fungert uten problemer på bare den ene brikka. Men har ikke testet det programmet du nevner. Hvor ligger det? Gratis app? Har dog ikke sjekket for evt artifact og annet under filmavspilling. Men som nevnt tidligere gav den ene brikka seg helt plutselig uten noen foranledning eller lignende. Og eneste som er "overklokka" på maskina mi er viftene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...