johanf Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) I mangel på en tråd som kanskje linker til og diskuterer codec-pakker, avspillere og andre programmer, tenkte jeg at jeg skulle lage en kort post om det i tilfelle noen valgte å bruke søkefunksjonen før de spurte på nytt. Jeg har egentlig null peiling på dette, så om jeg skal holde denne posten oppdatert, er jeg helt sikkert avhengig av en smule input fra andre når det gjelder programvare og kodeker som er tilgjengelige. Når det gjelder sånne pakker og avspillere, er jeg selv en tilhenger av minimalisme og enkelhet. Virus og annet skit liker jeg heller ikke og det jeg bruker selv idag, virker til å være problemfritt og uten ekle overraskelser. Avspillere For å i det hele tatt spille av forskjellige medier på maskinen din, må du ha et program som gjør dette. Det finnes store mengder programvare for oppgaven, men noen skiller seg ut og blir brukt ekstra mye. Her er en (kort) liste over en del mer eller mindre populære avspillere og hvor de kan hentes fra: Media Player Classic - Download VLC media player - Download Winamp - Download Windows Media Player - Download Kodeker Lydfiler er som regel en smalsak å spille av. Windows XP støtter MP3 "out of the box" og med for eksempel Winamp i tillegg, kan du spille av nesten hva som helst av lydfiler. Filmer derimot, blir gjerne pakket ved hjelp av en eller annen kodek. For å senere spille av filmen, må man ha tilsvarende kodek installert, får å kunne vise bildet i avspilleren. For å slippe å sitte å gruble på hva som må installeres, og så finne alle kodeker hver for seg, kan man installere "komplette" pakker og heller komplettere de etterhvert. Combined Community Codec Pack (CCCP) - Download ffdshow - Download K-Lite Codec Pack - Download Nimo's Codec Pack - Download Alternativer til QuickTime og Real Meadia kodeker - for å spille av denne type media uten å installere de ofte tyngre kodekene som gjerne er en del av eller bundlet med en egen media avspiller. Real Alternative - Download QuickTime Alternative - Download Andre Det finnes (helt sikkert) mange single kodeker jeg ikke har fått med meg eller nevnt, men her er i alle fall én, som er noenlunde kjent ... for de fleste. ;-) DivX - Download Selv bruker jeg Meda Player Classic og ffdshow. Dette er en kombinasjon som har fungert for meg over lengre tid. Nå har du i alle fall et utgangspunkt med tilgang til de (kanskje) mest brukte pakkene og programmene. Lykke til! Tags: codec, codecs, VLC, nimo, k-lite, alternative, divx, cccp, winamp, wmp, media player classic Endret 6. januar 2007 av johanf Lenke til kommentar
johanf Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 *** reserved *** Lenke til kommentar
ttt Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Eg sett tråden som sticky så det er lettare for folk å finne den. Den gir ei fin oversikt og er sikkert nyttig for mange. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 (endret) KMPlayer GOM Player Har testet begge og på noen måter er disse mye bedre alternativer til VLC(spiller som ikke trenger codecs) disse to alternativene er blant annet mye kjappere og "lettere", eller det er værtfall min erfaring etter å ha testet de. Eneste minuset er at de ikke støtter av spilling av quicktime og real uten codec. Endret 10. januar 2007 av Nitrius Lenke til kommentar
shabador Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Bra initiativ. Men du bør bytte ut linken til FFDShow til denne: http://www.afterdawn.com/software/video_so...ers/ffdshow.cfm Den er nyere enn de kompilerte versjonene som ligger på ffdshow sin sourceforge-side. Vil også anbefale ZoomPlayer som mediaplayer: http://www.inmatrix.com/ Lenke til kommentar
Hawko Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Jeg har det siste året brukt VLC Media Player til å spille av omtrent alt mulig, bortsett fra .wmv-filer, som har en lei tendens til å "henge" igjen når man skipper fremover. Bruker likegreit WMP som avspiller til disse filene. Jeg syntes det fungerer ganske bra, men når jeg så dette emnet, så ble jeg interessert i Media Player Classic og Codecs. (Takk for den, forresten! ) Til nå har jeg prøvd Media Player Classic og bare ffdshow, CCCP og K-lite. De var alle veldig gode, men kunne ikke gjøre noe nevneverdig som ikke VLC Media Player kunne. Men det kan kanskje være fordi jeg ikke stiller så altfor høye krav. Uansett dro jeg en konklusjon om at jeg skulle fortsette å bruke VLC Media Player sånn som før. Og jo, codec-pakkene benyttet (?) seg visstnok av DirectShow, slik at programmer som Winamp og Windows Media Player kunne spille av formater som .ogm og DivX. Det var ganske kjekt, så jeg lot være å avinstallere ffdshow. Men VLC Media Player er og forblir spilleren jeg kommer til å bruke mest, vil jeg tro. Til sist; er det noen spesielle fordeler ved Media Player Classic + codec packs som jeg kanskje har gått glipp av? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2007 (endret) Etter hva jeg vet, så bruker VLC en av disse pakkene (som en del av installasjonen av VLC, blir denne codec-pakken også installert på maskinen din), men jeg husker ikke hvilken eller hvor jeg leste om det. Jeg liker Media Player Classic pga at den er enkel og har grei funksjonalitet og hurtigtaster jeg bruker (for å spole, "zoome", endre volum osv.) - hva du foretrekker og er vant med, er vel det som betyr mest i valget av avspiller. Endret 30. januar 2007 av johanf Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Jeg har problemer med å spille av en ts-fil i VLC. Filnavnet inneholder forøvrig dette: h264.oar.dd51 Trenger jeg en ny codec eller hva? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 Det finnes et program som heter gspot som du kan bruke til å sjekke hvilken codec du trenger for å spille den av. Kanskje verdt en titt? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 (endret) Siden dette er en samletråd for programmer som har med codecer å gjøre; hva med å også liste opp gode rippeprogram? Vet at de fleste programmer lar deg rippe, men det er forskjell på kvaliteten. Prøvde Nero en gang, og det gjør jeg ikke igjen for å si det sånn. Men kan noen gjøre det? Endret 28. februar 2007 av Bluum Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 4. mars 2007 Del Skrevet 4. mars 2007 Finnes det noen software avspillere for HD DVD avspilling bortsett fra PowerDVD 6.5 og 7.2 Ultra? Lage en egen liste med avspillere for HD DVD /Blu-ray? Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 Hei. Flott sticky Noen av pakkene som har støtte for .daa og .ogm? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. mars 2007 Del Skrevet 5. mars 2007 DAA er imagefiler berre PowerISO kan opne. OGM er eit kontainerformat (hovudsakleg?) for ulike OGG-filer. VLC klarer å spele av desse. Lenke til kommentar
Hesten Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Angående ffshow codecen, er det noen som vet om denne virker i Vista? Får ofte problemer med at WMP "slutter å virke" når jeg starter eller lukker WMP, og det skyldes visst denne codecen. Sjekket innom SourceForge sin side, men fant ikke en codec med støtte for Vista. Noen som kjenner til dette problemet? Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Jeg har et problem med å brenne en film med Xvid codec. Kan noen hjelpe meg med dette? (Og filmen er lovlig nedlastet, vis noen moderatorer skulle lure) Lenke til kommentar
Tja Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Hva med å lage en liste over filformat, med oversikt over hvilke codecs og programmer som støtter disse? Jeg er personlig ute etter codecs (ikke programmer) som støtter TS, TP og MKV. (Jeg ønsker å unngå å bruke flere avspillingsprogram, om mulig...) Jeg bruker WMP og WinDVD Takker for alle innspill! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg er personlig ute etter codecs (ikke programmer) som støtter TS, TP og MKV. TS/TP er MPEG2-filer, MKV er eit kontainerformat. Ein kan ha video/lyd komprimert med mange ulike codecar i ein MKV-kontainer. Ein kan spele av MKV-filer med Media Player Classic og ffdshow iallfall, i tillegg til VLC. OM det fungerer i WMP veit eg ikkje. Det er liste over diverse codecar og kontainerformat her, men det står ikkje noko om kva avspelarar som støtter dei ulike. Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Noen som vet om problemet her kan være kodekrelatert?: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...2entry8613912 (Stikkord, win media og skurrelyd på en del materiale, blant annet NRK nett TV, dog ikke på en reklamesnutt som kjørte før programmet) Lenke til kommentar
M`kululu Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 jeg har problemer med avspilling av filmklipp i nettleser, problemprogrammet er wmp, men den fungerer fint ellers, altså unntatt til klipp i nettlesere. noen ideer? Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 KMPlayerGOM Player Har testet begge og på noen måter er disse mye bedre alternativer til VLC(spiller som ikke trenger codecs) disse to alternativene er blant annet mye kjappere og "lettere", eller det er værtfall min erfaring etter å ha testet de. Eneste minuset er at de ikke støtter av spilling av quicktime og real uten codec. 7691691[/snapback] Yesh! Disse var jo knallbra, i allefall den første som eg har testa. Avinstallerte alle kodeker osv og installerte kmplayern, og spdif ut funka med ein gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå