groov Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Heisann, Finnes det noe bra norsk forum som har omhandler oppussing? Jeg mener det er jo alle nordmenns favoritthobby så det er jo faktisk litt rart diskusjon.no ikke har et dedikert forum. Men uansett, har nettopp lagt en ny benkeplate på kjøkkenet som er i ubehandlet, lyst tre. Da skal man jo sette det inn med noe, men hva? Forslag hittil: - Matolje - Grønnsåpe (grønnsåpemannen lo av matoljeforslaget) - Noen slags form for oljebeis Andre forslag? Gjerne begrunnede. Også: Yay, post nummer 100 edit: er post-countern litt treg til å oppdatere eller er det jeg som blingset? Endret 6. januar 2007 av groov Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Tror beis skulle fungere fint, lut er vel kanskje ikke så gøy å ha på kjøkkenbenken, men ellers er jo det en mulighet. Lut i maten...farlig? Hva med lakk? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg er absolutt ikke inni noe slikt, men kjøkkenbordet vårt brukes det grønnsåpe på, og det er ihvertfall lyst og ubehandlet tre. Å lakkere det er vel det enkleste og beste, selv om en behandler treet med grønnsåpe e.l. vil det trekke til seg ganske kraftig om en ikke gjør det ofte. (Forøvrig telles ikke poster i Off Topic-kategorien med på posttelleren) Lenke til kommentar
groov Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 hmmm, fremdeles like (u)klok når det gjelder platebehandling. Har ikke lyst til å lakke, så det står mellom matolje eller grønnsåpe foreløpig (tror jeg). Heller litt mot grønnsåpe, gjør meg ikke så mye om det blir litt ekstra vedlikehold. Når det gjelder lut, er ikke det noe man vanligvis bruker på gulv evt. møbler? Benkeplaten er jo et slags møbel, men dog. Dessuten gir vel lut et litt hvitt preg? Vil ikke ha det. Lut farlig? Jeg vet ikke, men lut er vel bare en naturlig base, kjemikalier fra lakk ville bekymret meg mer. hmmm hmmmm. Får sove på det. Forøvrig interessant at OT poster ikke teller. Lenke til kommentar
groov Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 Google fant denne: http://www.ljungbergs.no/webb/Fotogalleri....ile/massive.pdf Her anbefales interiørolje, må sjekke ut det. Forøvrig står det å lese at: Benkeplaten bør monteres straks etter at den er anskaffet. Hvis dette ikke er mulig, må benkeplaten oppbevares innendørs i 20 οC (<60% RF). Platen skal ligge vannrett, stablet på klosser med 500 mm mellomrom Min plate har har stått lent opp mot veggen i kjelleboden i, tja kan det være to år nå? Der har nok temp og luftfuktighet variert endel kan man si :!: Lenke til kommentar
groov Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 Har vi en vinner? http://www.moretyri.no/interi%C3%B8r.htm Pluss for helt konge webdesign også Lenke til kommentar
groov Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Valget falt på denne: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/serv...Number=50070378 IKEA, hvor hadde jeg vært uten deg? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Bra du fant ut av det. Jeg flytter over tråden til riktig kategori. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Finishing Oil fra Libéron er det mest vanlige å bruke på slikt. de har det hos Maxbo, jernia osv. Lenke til kommentar
groov Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2007 Den Finishing Oilen ser fin ut den, men nå er IKEA alternativet allerede kjøpt inn og første strøk er på. Jeg spør meg selv; hvor mange strøk til? Sånn det ser ut nå, kanskje en 100 - 150 strøk kommer til å holde Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 så lenge det er olje det er snakk om skal du egentlig bare ta et strøk. når du påfører dette strøket skal du mette treverket. du heller på rikelig, gnir det ut og lar det ligge på treverket slik at treverket får sugd til seg oljen. så venter du cirka 10-15 minutter og fyller på de områdene som er tørre. etter cirka 10 minutter til tørker du bort det som ikke har trukker inn i treverket. finito Lenke til kommentar
groov Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2007 Fck, jeg har vært altfor forsiktig med oljen, treverket mitt ser ikke mettet ut i det hele tatt. Kan være noe med kombinasjonen av treet i platen min og oljen jeg bruker også kanskje. Helle?? Jeg påførte med pensel. Uansett begynner Carnivale snart så jeg får ikke gjort noe på en liten stund. Får se på det etterpå. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Greien med ubehandlet tre i kombinasjon på kjøkken krever sitt. Spesielt en benkeplate som blir utsatt for mye fukt. Benkeplater som bruker må gjevnlig oljes inn og ikke spar på oljen. Beste som kan brukes på ett kjøkken må være plater av stein o.l som ikke trekker til seg fuktighet, det er de som varer lengst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå