Gå til innhold

Ny HD låser seg

60C

Anbefalte innlegg

Jeg har som emnet sier kjøpt ny HD med SATA kontroller, litt mer informasjon er og lese nedenfor. Jeg har overført noen filer, større og mindre. Dette virker som om det går greit. Problemet starter når jeg f. eks prøver og se en filmsnutt. Da låser alt seg, og henger fullstendig. Prøvde og spille den av med flere programmer, spilte av den samme snutten på den andre disken uten problemer, så det er ikke fila det er problem med.

Dette har jeg kjøpt meg, en ny Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2 16 MB 7200RPM fra komplett, sammen med en Sunsway/ST Lab PCI SATA 2P, SiL3112 kontroller da det eldre hovedkortet mitt ikke støtter SATA.

Sette opp kortet gikk helt greit med instalering av drivere, det samme med HD.

Den ble detektert, formatert og full pakke.

Denne disken ble dynamisk, men den andre disken jeg har er i tre partisjoner og er standard, men dette skal vel ikke ha noe og si? I tillegg har jeg en DVD RW 16x

Mener jeg leste/hørte en gang at hvis man hadde mer en 4 stasjoner så ville de over bli dynamiske, mulig jeg er helt bak mål her.

Det jeg stusser litt over er i oppstarten, da popper teksten opp hvor master detekteres ol, men ingen slave. Teksten til den nye disken dukker opp litt etterpå med en 0 helt fremst, og noe med den kontrolleren, har dette noe med raid og gjøre? Jeg har forøverig ikke vært i biosen i det heletatt, så hvis det er noen oppsett der så?

Jeg stussa også over at jeg ikke skulle sette noen jumper bak på harddisken, stemmer det med denne type disk? Dette er en "SATA 1,5GBs speed limit jumper setting" som da i et sjeldent tilfelle som det står kunne "force the device to negotiate for SATA 1,5GBs speed hva dette nå skulle bety"?

Så spørsmålet er, hva kan problemet være?

Skal jeg bruke den jumperen?

I såfall, hvorfor går overføring av filer greit, men ikke avspilling av de?

Håper det er noen som kan svare på spørsmålene mine.

Her er direkte linker til det jeg kjøpte:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118181

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320128

Thx

PS en liten edit:

Siden jeg ikke har koblet til diskettstasjonen så skippet jeg den biten hvor man skulle legge filene fra folderen på cd`en "PCI_IO\Sata\Non-Raid" og reboote og kjøre F for install og S for spesifisere lokasjonen for driveren, deretter sette i disken og trykke enter. Jeg instalerte driverne i windows da jeg gikk rett til instruksen i heftet under "For an existing installation". Er det muligens her feilen min ligger?

Er det faktisk sånn nå at jeg kjører den nye disken på en eller annen raid funksjon eller noe sånt?

Mange spørsmål men!

Endret av 60C
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve å besvare et par av punktene.

"SATA 1,5GBs speed limit jumper" er fordi det finnes en del eldre SATA kontrollere som fungerer dårlig med 3GBs disker.

Dynamisk disk burde fungere, men er ikke noe man burde bruke. Det tyder vel mer på at du ikke har fulgt den vanligste måten å lage partisjoner, med Diskbehandling. http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm

Når BIOS starter vil diskene som er koblet på hovedkortet listes først, deretter vil det PCI kortet ditt detekteres og disken der listes for seg selv.

Floppy brukes vel bare for å få inn driver når du skal installere Windows på disken, da er det selve installasjonsprogrammet som trenger den.

Lenke til kommentar

Takk for svar hårek.

Men hva gjør jeg nå?

Hvorfor låser hele pc`en seg og henger seg fullstendig opp?

Kan jeg reversere disken tilbake til vanelig?

Jeg brukte diskbehandlingen, men ble litt usikker når valget om disktype dukket opp.

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hvordan man kan få Dynamisk disk når man bruker Diskbehandling. Det har aldri dukket opp som et valg for meg. Har bare sett at man må gjøre en ekstra operasjon for å konvertere til Dynamisk etterpå.

For å gjøre om må du fjerne volumet og velge Convert to Basic.

Hvorfor det henger seg opp vet jeg ikke. Er man spesiellt uheldig så er det ting som gjør at hovedkort og PCI kort ikke er kompatible.

Eller det er et problem med drivere, sjekk at du har siste versjon.

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg oppdatert driverne på SATA kontrolleren uten bedring.

Jeg prøvde jumperen på hd`en siden det er en 3.0Gbs hd, mens controlleren er en 1,5Gbs, da hengte pc`en seg med en gang jeg klikka meg inn på hd`en.

Fjerna jumper igjen, gikk inn på datamaskinbehandling og sletta logisk stasjon, og satte disken opp som standard, og ikke dynamisk.

Fortsatt det samme problemet. Pc`en fryser ikke når jeg entrer disken. Den overfører filer som bare det. Men når jeg prøver og se på en video snutt, da er vi på`n igjen.

Så hvilke alternativer er det jeg står igjen med nå?

At det er noe blurr så pci kortet ikke er kompatibelt med hk`et mitt?

Flere forslag motas med takk.

Lenke til kommentar

Det kan virke som om det oppstår en slags konflikt mellom skjermkort og kontrollerkortet under videoavspilling. Kanskje på grunn av drivere, kanskje på grunn av noe helt annet.

Kan du forsøke å oppdatere skjermkortdriverne dine til nyeste versjon? Gjerne også chipsetdrivere til hovedkortet.

Om ikke dette gir bedre utslag, forsøk å sette kontrollerkortet i forskjellige PCI-plasser. Dette for å se om irq-problematikk kan ha noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

KAS

Takk for svaret.

Jeg har de nyeste nvidia driverne instalert (93.71)

Men jeg skal prøve og oppdatere chipset driverne.

Men for og oppdatere hovedkortet trenger jeg vel diskettstasjonen koblet til, har ikke brukt eller hatt denne tilkoblet på lenge, samt at kabelen til den er for kort?

Skal også prøve en annen PCI slot for og se om det virker.

Lenke til kommentar

Problem løst.

En kompis har en 400GB IDE disk.

Vi bytter. Han får min 400GB SATA disk.

Etter trådene og dømme på komplett ang denne kontrolleren så er ikke jeg den eneste med problemer.

Takk for alle svar folkens :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...