Gå til innhold

Intel Core 2 Duo E6600, 100grader varm?!

RamGuy

Anbefalte innlegg

Fikk mine nye PC-deler i går, blant annet hovedkortet Asus P5N32-E nForce680i..

Monterte sammen alt, 730Watt PSU, og alt så ut til å virke som det skal..

Skrur på PC-en, og etter ca 25sek, skrur den seg bare av..

Etter litt ser jeg i BIOS, at ifølge temperaturmåleren blir min E6600 over 100grader varm på 25sek.. Det er jo helt latterlig, den er helt standard klokket, standard vifte, også liksom 100grader på 25sek? Det er jo ikke mulig om jeg så hadde klokka den deluxe og tatt av hele vifta..

Klarte å fikse litt på problemet, så nå holder PC-en seg på da hvert fall..

Men måleren viser en temperatur på mellom 75-85grader når jeg bruker PC-en nå..

Er det mulig at prosessoren er så varm? Har et Lian Li V1200 kabinett, 2x kabinett vifter, og standard vifte til E6600, og alt er helt standard klokket..

Er det mulig at prosessoren faktisk er så varmt?

Eller er den temperaturmåleren helt på jordet?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om det er kontakt mellom CPU og kjøler. Ta av kjøleren og se om det er merker i pastaen etter CPUen...

EDIT: E6600 er en kjølig prosessor. Har en selv og den er klokket til 333x9 = 3GHz og har ikke passert 50 grader ved LOAD pr. dags dato med standard (boxed) kjøler.

Endret av Spinner109
Lenke til kommentar
EDIT: E6600 er en kjølig prosessor. Har en selv og den er klokket til 333x9 = 3GHz og har ikke passert 50 grader ved LOAD pr. dags dato med standard (boxed) kjøler.

7653659[/snapback]

Hvilken kjølepasta? Den som følger med?

7655070[/snapback]

Jeg brukte den som var med ja. Skifter til AS5 når jeg opplever temperaturoppgang.

Lenke til kommentar

Jeg byttet til Artic Silver 5 i dag, se om det hadde noen innvirkning..

Men den gang ei, temperatur måleren stiger sakte men sikkert enda..

Vil nok ende opp rundt 85grader igjen..

Hvor ligger CPU temp sensoren? Er den i selve prosessoren? Eller en del av hovedkortet?

Den kan da umulig ha vært 85grader varm da jeg brukte den i går?

Ville ikke hele prosessoren gått til dundass hvis den var hele 85grader?

Og prosessoren funker jo, jeg bruker jo PC-en.. Og det vil vell aldri være sånn at prosessoren kjører sånn halvveis? Enten funker den, eller så er den noe feil, og da virker den vell ikke i det hele tatt? Dette er jo skjør teknologi, så den vil vell neppe kjøre halvt defekt?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

mitt tips er som følger

1. ta av kjøle viften og se om det er noe merker

2. sjekk at den sitter ordentlig

3. ta ut hk batteriet i 15-20sec og sett det inn igjen

4. mener at det er 2 pinner i hk som kan flyttes hvis man har klokket langt og ikke får startet, prøv og flytte den fram og tilbake

5. kjøp ny kjøler :p

Lenke til kommentar

Stress maskinen for full og skru den av nå den har nådd veldig høy temperatur. Ha kabinettdøren åpen og stikk hånden inn og kjenn på kjøleribbene til CPU og kjenn om det er veldig varm luft rundt.

Hvil du ikke kjenner noen varme så skru av maskinen når det vises veldig varmt på skjermen.

Kobl ut strømmen, ta av prosessorkjøleren og ta på CPU, hvis den ikke er kokheit, så er det en sensorfeil. 85grader er VARMT så du kjenner det veldig fort. stikk hånda ned i en kaserolle med vann som nesten koker, det er omtrent 85grader.

Lenke til kommentar
Det har ikke noe å si om du har den ramma på eller ikke når du bruker orgianl kjøler, det er bare med store kjølrere med en stor bunn som har problemer med det.

Sjekk om selve kjøleren er varm, er prosessoren 100 grader, så er kjøleren så varm at du ikke kan ta på den.

7663812[/snapback]

1. Nu er den tråd - der henvises til - IKKE bare om det CPU lokk - er annet bra info i den tråd - hvis man gidder å lese den!

2. Hvis ikke der skikkelig kontakt mellem kjøler og IHS kan CPU meget vel være 100 grader og kjøleren føles meget 'kald'!

Kimmer

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Trådstarter har (nesten) garantert ikke klart å montere standard kjøler korrekt.

Sannsynligvis er nå også (etter av/påmontering noen ganger) push-pins skadet slik at kjøler ikke sitter ordentlig på IHS, dvs. ikke i plan.

Løsning:

Kjøp en ny kjøler.. og få gjerne hjelp av en som har satt sammen "noen" S775-systemer.

Følg forøvrig tipset fra Kimmer om å montere kjøler *før* hk settes inn i kabinett.

@Mr.holmen:

Det er nok litt "urban legend" det at det er vanlig med "bulk" i IHS for S775 Cpu'er.

(Hvorfor skulle dette forresten bare ramme Core 2 Duo CPU'er?)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Nei, den er ikke varm.. Ikke i det hele tatt.. Toppen 50grader vil jeg tippe på..

Og med Artic Silver 5, og standard kjøler, ikke overklokket så skal den jo ligger på ca 40-45grader load, og det tror jeg at den gjør..

Bare litt irriterende med sånne feil.. Ingen måte å fikse det på heller?

Vanskelig å overklokke med en sånn feil også, når jeg strengt tatt ikke kan vite hvor varm CPU er..

Trådstarter har (nesten) garantert ikke klart å montere standard kjøler korrekt.

Sannsynligvis er nå også (etter av/påmontering noen ganger) push-pins skadet slik at kjøler ikke sitter ordentlig på IHS, dvs. ikke i plan.

Løsning:

Kjøp en ny kjøler.. og få gjerne hjelp av en som har satt sammen "noen" S775-systemer.

Følg forøvrig tipset fra Kimmer om å montere kjøler *før* hk settes inn i kabinett.

7664007[/snapback]

Var ikke jeg som installert den, det var stefaren min som gjorde det.. Og han er litt mer ekspert innen område enn meg.. Den må da også sitte, i og med at AS5 pastaen vi smelte på, ligger nå klint utover CPU, og bunnen av vifta..

Men jeg har uansett tenkt til å kjøpe nye vifte da, og overklokke litt..

Men som sagt med sensor feil, så er ikke det så lett da..

EDIT:

Når det gjelder kjøler så vurdere jeg en:

Noctua NH-U12F m/vifte

Noen som har kommentarer på den kanskje?

Gjør den jobben, eller er den noen andre og bedre jeg burde vurdere isteden?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

OK.

Det *kan* være ett problem med sensor/bios.

Søk på Google om dette med ekstreme temperaturer (avlest) er ett kjent problem for P5N32-E.

Jeg fant ikke no i farta, men sjekket ikke så mange treff..

Edit:

Noctua kjøleren du linker til regnes om en av de aller beste luftkjølere.. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Når det gjelder teorien om feil på prosessoren..

Så tror jo ikke jeg at det var tilfelle, særlig ikke når den max er 50grader når jeg tar på den.. Dermed er det nok bare en sensor feil..

Men jeg har noen problemer med XP som jeg aldri har hatt før..

Vet ikke hva det kommer av, om det bare er noe feil med XP'en..

Ustabile nForce680 drivere, eller hva det er..

Hvert fall så har svchost.exe en tendens til å "klikke"..

Ofte når jeg starter opp IExplorer (for oppdatering av Windows + Office),

så må jeg krasje svchost.exe (altså avslutte prosessen) for at PC-en skal klare å komme i gang med søket etter noe oppdateringer.. Flere ganger så henger den seg totalt under søket.. Andre ganger under installasjon av oppdateringer, det er 3 office oppdateringer som krasjet forrige gang, fordi jeg måtte avslutte svchost.exe mens Microsoft Update installerte 7 office oppdateringer, og da var det tre stykker igjen som ikke ble ferdig.. Fordi når jeg avslutter svchost.exe under oppdatering, så får jeg bare beskjed om at resten av oppdateringene var "unable to be installed" og sånt..

PC-en henger seg hver eneste gang når jeg skal åpne BF2 Patch'er, da må jeg krasje svchost.exe, vente 10min, også popper installasjonen av patchen opp..

Min datamaskin, og andre ting jeg åpner, gjerne også firefox enkelte ganger henger seg rett og slett, men med en gang jeg avslutter svchost.exe, så blir alt ferdig på 1sek..

svchost.exe bruker normalt sett nå 50mb memory, men når det henger seg så er den oppe i mellom 100-200mb og sånt..

Til tider virker jo min nye PC, med Core 2 Duo E6600, 2048MB RAM, nForce680i tregere enn min gamle Athlon XP 2400+, 1024MB Ram, nForce2..

Og det syntes jeg er litt rart, altså den svchost.exe'en klikker hver eneste gang rett og slett.. Jeg aner ikke hvorfor, men det gjør jo hele systemet fakka..

Jeg vet ikke om det kan være pågrunn av en hardware feil, eller er det kanskje bare noe tull med XP'en?

Lenke til kommentar
EDIT:

Når det gjelder kjøler så vurdere jeg en:

Noctua NH-U12F m/vifte

Noen som har kommentarer på den kanskje?

Gjør den jobben, eller er den noen andre og bedre jeg burde vurdere isteden?

7664008[/snapback]

Den Noctua vil helt sikkert gjøre jobben bra ved overklokking. :thumbup:

Men hvis man sliter med mye støv i kabbinettet kan Zalman CNPS9500 være et bra alternativt - da den er mye lettere å rengjøre (blåse vekk støv) end den Noctua (og andre kjølere av denne type konstruksjon).

Edit\ Kan være lurt å starte en ny tråd om ditt XP problem - da dette ikke er relatert til CPU sensorfeil på HK.

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...