Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke CDROM i BIOS

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke til å boote fra CDROM. Dette har gått før, men jeg har oppdatert BIOS et par ganger etter det igjen. Under Advanced BIOS Features skal det være et eget valg for CDROM. Dette dukker kun opp om Ipoden til søsteren min er koblet til... Ellers har jeg ikke dette valget. Jeg kan sette CDROM øverst på boot priority, men den booter likevel ikke fra CDen.

Dette kan muligens ha sammenheng med et annet problem jeg har. På post screen kommer hverken harddisker eller CDROM opp, dvs. at på IDE primary, secondary osv. står det none. Det samme i BIOS. Om jeg derimot går inn på Advanced BIOS Features og velger harddisk, kommer alle harddiskene opp. Jeg har derimot ikke noe problem med å boote fra harddisken.

Etter post screen dukker det opp en sak som heter Realtek Gigabite boot. Der dukker både harddisker og CDROM opp. Jeg har også mulighet til å gjøre diverse valg der og jeg prøvde å få den til boote fra CDROM uten suksess. Men jeg aner forsåvidt ikke hva dette er for noe. Jeg aldri vært borti det der før.

Kan forøvrig opplyse om at jeg både har prøvd å loade fail-safe og optimized defaults uten at det hjalp. CDROM er satt som slave og harddisk master.

Specs, om det skulle hjelpe:

MSI P965 Neo

Intel Core2 CPU 6600 @ 2.40GHz

Radeon X1950 Pro 512 MB

1024 MB DDR2 PC6400

Windows XP Home

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...