Bassmus Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 For en tid tilbake - et halvt år eller så - begynte harddisken min (en Samsung Spinpoint 250 GB) å lage sånne "Click of death"-lyder. Når klikkelydene kom, låste hele maskinen seg i perioden som disken klikket, for så å fungere fint videre etterpå. Jeg kjørte et program for å sjekke harddisken, og programmet feilet på testen. Fikk en ny identisk harddisk på garantien. Men nå har denne nye disken begynt å tulle seg, den óg. Men ikke helt på samme måte. De siste dagene har jeg opplevd at disken plutselig faller ut, at disken lager klikkelyder, samt at motorturtallet varierer (dropper, så spinner opp igjen). Kan virus lage slike problemer? Har for øyeblikket ikke noe oppdatert antivirusprogram, og har ikke fått somlet meg til å få kloa i et. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Tviler på at det er virus. Har du skikkelig kjøling på disken? Du kan selvsagt bare ha vært ekstra uheldig, men det er litt merkelig at to disker har gått i stykker på såpass kort tid. Lenke til kommentar
Bassmus Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Tviler på at det er virus. Har du skikkelig kjøling på disken? Du kan selvsagt bare ha vært ekstra uheldig, men det er litt merkelig at to disker har gått i stykker på såpass kort tid. 7639914[/snapback] Ja, det var det jeg ble tipset om på denne kanten óg. Som en kollega av meg sa: I dag så tynes utvikling og produksjon til billigst mulig, og det derfor kunne være tenkelig at jeg rett og slett var så uheldig av de to diskene har tatt kvelden. Angående kjølinga på diskene, har jeg en 8" vifte stående rett foran de. Jeg er 95% sikker på at vifta har grei tilgang på luft, men skal sjekke dette nærmere når jeg kommer hjem. Ble óg tipset om at problemer med den separate SATA-kontrolleren (har ikke på hovedkortet) kunne over tid ta knekken på harddisken tilkoblet. Er dette sannsynlig? Lenke til kommentar
Bassmus Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg ser forresten på Samsung sine sider at man kan laste ned et slags DOS-program for harddisken. Har ikke fått testet det enda, ettersom jeg er på jobb. Men finnes det et Windows XP-program for å sjekke varmen på diskene i nåtid? Lenke til kommentar
Ezequiel Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Everest!, der får du temp på alt du vil.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå