Gå til innhold

Mørke bilder i dagslys!

Anbefalte innlegg

Har fått meg Canon EOS 400D med canon 70-200mm f/4 L USM.

Tar en del bilder av hundene mine i lek og fart, men har problemer med å få "fryst" bildene. Har jeg instilling Tv og øker lukkerhastigheten mellom 500-4000 blir bildene helt mørke selv i dagslys..?!

Hvilke innstillinger skal jeg bruke for å få bra bilder? Har sett masse bilder på nett tatt med samme kamera, men med 70-300 USM, og de bildene er kjempefine.

Kan photoshop gjøre underverker med bildene, vurderer å kjøpe det.

Håper på hjelp. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv ISO 400 og ISO 800 de gir en fjerdedel eller en åttendedel av lukkertiden i forhold til ISO 100 på bekostning av litt mer støy i bildet. Husk også på at forksjellen mellom en lys dag og en ikke så lys dag er ekstremt stor selv om det ikke virker slik, det er fordi øynene automatisk tilpasser seg lyset.

Lenke til kommentar
Lukkertid på 500-4000 er ALTFOR mye selv i dagslys. Jeg har vel brukt 500 en gang, det var i studio med meget sterkt lys. Sett instillingen på "P" du, om du er usikker på hva du driver med.

7628129[/snapback]

Tok noen bilder her om dagen med Av og på noen av bildene var lukkertiden 1/4000 og de ble knallbra!

Et eksempel

test4.jpg

Men jeg har ikke fått til å få slike bilder siden... Kan det ha med å gjøre at været var så bra denne dagen??

Endret av PartyGirl
Lenke til kommentar

Siden du lar kameraet velge innstillinger kommer det litt ann på hvordan kameraet oppfatter lyset. Om det er store kontraster i bildet komme de mørke feltene til å bli MØRKE om det er mye hvitt i solskinn.

Hva med å velge innstillinger selv? Jeg har ingen problemer med det.

Når du tar bilder av f.eks hunden din så kan du sete blenderen så lav som mulig, ikke lavere enn 2.8 selv om du har mulighet til det, de kan bli litt softe. Så setter du ISO på 100 (Om det er bra vær) og så justerer du etter med lukkertid. Om det ikke er allverden med lys må du sikkert opp på 200-400 ISO for å få skarpe bilder.

Jeg tipper at bildet av hunden din er tatt med mer enn 100 ISO?

Ellers vil det være et knallbra objektiv du har :)

sparks: Nå vet ikke jeg hvordan det var når du tok det bildet, men med sola i ryggen må jeg ofte opp over 1/2000 (f/3.5-5.6 vel og merke) for å ikke få utbrente partier.

Og med snø så kommer jeg vell enda høyere.

Marius

Lenke til kommentar

Kan virke som du har brukt høy ISO for å få såpass kjappe lukkertider :hmm:

Hvis du velger raskere lukkertid må kamera kompansere ved å for lystapet ved å velge et lavere f-nummer (eller du kan velge høyere ISO). På objektivet ditt kan ikke kamera velge lavere f-nummer enn f4, så hvis du velger enda raskere lukkertider allikevel vil bildene bli mørkere.

Kan ikke tenke meg at du trenger raskere lukkertid enn 1/500 sek for å fryse bevegelser.

Lavt f-nummer kan være bra til å få bakgrunnen til å være ute av fokus, men det blir også vanskeligere å fokusere helt riktig.

Følg med på den sorte streken på skalaen som går fra -2 til +2. Den skal vanligvis ligge på midten.

statuslcd.jpg

Lenke til kommentar

PartyGirl: Prøv å holde deg til Av istedenfor Tv. Ha på Av og skru på hjulet til du får det laveste blendertallet (f/4 altså). Så trykker du på den pilknappen som peker oppover og det står ISO ved siden av, og velger 400, som gir deg kjappe lukkertider, men ikke mye støy. Nå vil kameraet tilpasse lukkertiden etter ISOen og blenderen du har satt for å få så korrekt eksponering som mulig. Om det er sol skal du få ganske så raske lukkertider.

Ellers høres det ut som om du bør lese deg til hva blender og ISO er. Det gjør alt veldig mye lettere.

Lenke til kommentar

Mye gode tips her, tusen takk.

Som sagt så er jeg ny hva gjelder speilrefleks, så det tar litt tid å få med seg alt...

På bildet jeg la inn over tror jeg ISO'n var på 1600... :blush: Har hatt ISO'n høy jeg fordi bildene har blitt mørke.

Tror jeg skal kjøpe med boka Digital fotografering i praksis og lese litt. :thumbup:

Lenke til kommentar

En ISO demonstrasjon

Kamera: EOS 350D

Objektiv: Canon 70-200 f4.0 L @ 70mm f8.0

lineup.jpg

Bildene er helt ubehandlet og ikke skalert. Kun beskjært.

Hvis bildene nedskaleres så blir selvfølgelig støyen mindre synlig.

Her er bildene halvert i høyde og bredde.

lineup-halv.jpg

Lenke til kommentar
Lukker 1/200

Blender 4

ISO 400

Skal det bli så mørkt??  :hmm:

7665948[/snapback]

Spørs når tid på dagen du tok det (og hvor du befinner deg).

Hvis jeg forutsetter at du tok bildet ca kl 14:00 den 04.01 og at du befinner deg midtveis mellom Oslo og Trondhjem (gjennomsnittlig tettest befolket i Norge), så ville solen vært 0.4° over horisonten. Da har du en EV på 10.

Da skal du ha riktig eksponert bilde.

Hvis du tok bildet senere, og/eller befinner deg en annen plass i verden slik at solen var gått ned, så er denne innstillingen undereksponert.

Fortell meg tid/dato og by (eller fylke hvis du vil være eksta "anonym") så skal du få et "riktig eksponert" svar. Fint også å vite brennvidde.

På den annen side, slik jeg ser bildet ditt, så har du fotografert mot skog/mørk bakgrunn, og jeg kan ikke se fra hvilken side lyset kommer fra. Til sist ser jeg at hunden er mere hvit enn svart, og hvis lysmåleren din har blitt "lurt" til å tro at hunden egentlig er mørkere, så får du et undereksponert bilde automatisk..

Lenke til kommentar
Lukker 1/200

Blender 4

ISO 400

Skal det bli så mørkt??  :hmm:

7665948[/snapback]

Spørs når tid på dagen du tok det (og hvor du befinner deg).

Hvis jeg forutsetter at du tok bildet ca kl 14:00 den 04.01 og at du befinner deg midtveis mellom Oslo og Trondhjem (gjennomsnittlig tettest befolket i Norge), så ville solen vært 0.4° over horisonten. Da har du en EV på 10.

Da skal du ha riktig eksponert bilde.

Hvis du tok bildet senere, og/eller befinner deg en annen plass i verden slik at solen var gått ned, så er denne innstillingen undereksponert.

Fortell meg tid/dato og by (eller fylke hvis du vil være eksta "anonym") så skal du få et "riktig eksponert" svar. Fint også å vite brennvidde.

På den annen side, slik jeg ser bildet ditt, så har du fotografert mot skog/mørk bakgrunn, og jeg kan ikke se fra hvilken side lyset kommer fra. Til sist ser jeg at hunden er mere hvit enn svart, og hvis lysmåleren din har blitt "lurt" til å tro at hunden egentlig er mørkere, så får du et undereksponert bilde automatisk..

7666265[/snapback]

Tok det i 1345 07.01 , i Fredrikstad. Brennvidden er 200mm, det er kanskje med på å gjøre bildet mørkt det og?? Stilte inn ISO og lukkertid.

Lenke til kommentar
Tok det i 1345 07.01 , i Fredrikstad. Brennvidden er 200mm, det er kanskje med på å gjøre bildet mørkt det og?? Stilte inn ISO og lukkertid.

7671850[/snapback]

Hmm, da skulle det egentlig vært riktig eksponert, faktisk overeksponert. Hvis det var klarvær og sol (som ville vært ca 3° over horisonten) så ville "riktig" eksponering (EV 11) vært: 1/500, f/4, ISO400. Brennvidden skal ikke ha allverdens betydning.

Men hvis det var overkyet og/eller "regntungt" vil EV-verdien gjerne gå ned med 2 til EV 9, og da er du undereksponert med ett stopp. "Riktig" da ville vært 1/125 med ellers samme innstillinger.

Jeg mistenker at kameraet har lysmålt "det hvite" på hunden og undereksponert, mens du egentlig skulle lysmålt mot selve den mørkere skogen. Prøv å bruk "Centerweighted Average", slik [ ] i stedet for [(o)] eller [( )]. Prøv å følg med hva kameraet selv "mener" på den skalaen som går fra -2,,,|,,,+2. Denne bør jo være i midten.

Hvis du har stilt både ISO og lukkertid, da er det kun blender kameraet får "bestemme". Denne var på f/4 som er max for det objektivet. Det kan hende at kameraet ville åpne mere men ble begrenset av optikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...