Gå til innhold

Lamb of God - Historie/Fakta++


Kjobben

Anbefalte innlegg

Lamb of God

 

lamb-of-god-pic-2.jpg

 

Hjemmeside: http://www.lamb-of-god.com/sacrament/

 

Lamb of God er et band jeg liker veldig godt. Jeg liker den brutale og råe stilen de bruker. De er helt geniale i mine ører! :)

 

Lamb of God er et groove metal/metalcore band fra Virginia, US som ble dannet i 1994. Før de skiftet navn til Lamb of God var de kalt Burn The Priest. Det er et band som kombinerer brutal vokal, med helt utrolig tromme-spilling samt helt fantastisk gitar. Elementer av thrash, old-school, hardcore punk og "math metal" ligger til grunne for musikken de spiller, og det er rett og slett hardt og brutalt.

 

Historie

 

Lamb of God defy easy categorization, their progressive tendencies leading them to challange and subvert the very music they love. Within their furious sonic meltdown can be heard elements of trash, old school, hardcore punk and match metal. While their uncompromising stance might sound like the stuff of nightmares, their superlative musicianship and technical proficiency have made them into one of the most formidable metal bands to break free of the US underground in recent years.

Prior to becoming Lamb of God the band was knows as Burn the Priest and consisted of friends who had met whike at university in Virginia. They began by recording a couple of split seven-inch singles with some other local acts before collection the various tracks, adding a couple of bonus songs, and releasing them as Sevens and More (1998). At the time the band comprised Randy Blythe (vocals), John Campbell (bass), Abe Spear (guitar), Mark Morton (guitar) and Chris Adler (drums), a quintet who had relentless professionalism of, say, Def Leppard but withour the pop aspirations. They were about precision, power and politics, with lyrics centered around social commentary and the individual's place within and without society. It was a cerebral stance matched by the complexity and labyrinthine direction of the music. All these qualities where evident on their first proper album Burn the Priest (1998) released on the Legion lable, a fearsome collection of tunes made all the more extreme by Blythe's mani screech. The somewhat oblique lyrics . the band weren't going to make it easy - meant the listener had to fight for every ounce of meaning.

With an album to their name, they began touring and replaced Spear with Adler's brother Will. Around this time they changed their name to Lamb of God and sought to perfect their anti-songwriting approach with New American Gospel (2000), which appeared on Prosthetic Records. The only concession was Blythe's improved vocals, which had progressed from being excruciating to merely unintelligible, otherwise it was another scorching call to arms. Such an impenetrable sound demanded the attentions of an expert noise-smith and for their next effort they got one of the best - Devin Townsend, the man behind the aural monstrosity that is Strapping Young Lad. The result was the coruscation As the Palaces Burn (2003), a thick and cruchy slab of pummeling metal, driven by Adler's hyperactive drumming. It was just the kind of album to take the band to the breakthrough level; major labels were already interested and they ended up on Epic Records, who re-released the already critically lauded album in 2004.

The Terror and Hubrids DVD - featuring interviews, live footage and promo clips - was issued as the band began working on their major label debut. The summer of 2004 saw Lamb of God become one of the must-see acts at Ozzfest, building the sense of anticipation surrounding the release of their next record. Ashes of the Wake (2004) was a more sinuous but no less muscular sounding album, highlighting the band's penchant for invention.

 

------------------------------

 

Medlemmer

 

Nåværende Medlemmer

 

Randy Blythe - Vocals

Mark Morton - Guitar

Willie Adler - Guitar

John Campbell - Bass

Chris Adler - Drums

 

Tidligere Medlemmer

 

Abe Spear - Guitar

 

------------------------------

 

Album

 

200px-NewAmericanGospel-Original.JPG

 

Lamb of God - New American Gospel

September 26, 2000 - Prosthetic Records</span>

 

Line up:

 

Randy Blythe - Vocals

Mark Morton - Guitar

Willie Adler - Guitar

John Campbell - Bass

Chris Adler - Drums

 

 

 

Debut albumet! Et veldig "bråkete" album. Dette sier jeg ikke fordi det er såkalt "bråkete" musikk, men det er noe galt med lyden på selve albumet. Stemmen til vokalisten Randy Blythe blir helt borte i musikken til tider, noe som er uforståelig. Men uansett så merker man musikalsk også at det er et debut album, men allikevel er det hardt og brutalt. De holder ikke tilbake på noe, og de har noen VELDIG bra sanger som "Black Lable" og "Pariah". Trommingen til Adler er som alltid helt fenomenal.

 

Tracklist - Tekster

1. "Black Label" – 4:52

2. "A Warning" – 2:23

3. "In the Absence of the Sacred" – 4:36

4. "Letter to the Unborn" – 2:56

5. "The Black Dahlia" – 3:19

6. "Terror and Hubris in the House of Frank Pollard" – 5:37

7. "The Subtle Arts of Murder and Persuasion" – 4:10

8. "Pariah" – 4:24

9. "Confessional" – 4:01

10. "O.D.H.G.A.B.F.E." – 5:14

 

Sjanger Groove Metal/Metalcore

Høydepunkter Sanger som "Black Lable" og "Pariah" er høydepunkter på denne platen.

Karakter 6/10

 

------------------------------

 

200px-AsThePalacesBurn.jpg

 

Lamb of God - As the Palaces Burn

May 6, 2003 - Prosthetic Records

 

Line up:

 

Randy Blythe - Vocals

Mark Morton - Guitar

Willie Adler - Guitar

John Campbell - Bass

Chris Adler - Drums

 

 

 

Rått og brutalt som alltid! Dette albumet er faktisk så brutalt at man blir en smule redd når man hører det. Genial musikk fra ende til annen. Blythe sin stemme er helt utrolig. Trommingen fra Adler er genial som vanlig og antallet riffs er ikke til å telle en gang. Sanger som "Ruin", "11th Hour" og "Purified" er helt utrolig bra låter.

 

Tracklist - Tekster

1. "Ruin" – 3:54

2. "As the Palaces Burn" – 2:24

3. "Purified" – 3:10

4. "11th Hour" – 3:44

5. "For Your Malice" – 3:43

6. "Boot Scraper" – 4:34

7. "A Devil In God's Country" – 3:14

8. "In Defense of Our Good Name" – 4:10

9. "Blood Junkie" – 4:23

10. "Vigil" – 4:42

 

Sjanger: Groove Metal/Metalcore

Høydepunkter: Sanger som "Ruin", "11th Hour" og "Purified" er helt fenomenale låter.

Karakter 10/10

 

------------------------------

 

200px-Lamb_of_God_-_Ashes_of_the_Wake.jpg

 

Lamb of God - Ashes of the Wake

August 31, 2004 - Epic Records

 

Line up:

 

Randy Blythe - Vocals

Mark Morton - Guitar

Willie Adler - Guitar

John Campbell - Bass

Chris Adler - Drums

 

 

 

Dette her albumet er like om ikke bedre enn det forrige albumet. De holder ikke tilbake noe, og gjør det kanskje mer brutalt en det forrige albumet. Blythe sin vokal bare utvikler og utvikler seg fra hvert album. Stemmen hans blir bare mer og mer skremmende! Hele albumet er perfekt i mine ører, alt!

 

Tracklist - Tekster

1. "Laid to Rest" – 3:50

2. "Hourglass" – 4:00

3. "Now You've Got Something to Die For" – 3:39

4. "The Faded Line" – 4:37

5. "Omerta" – 4:45

6. "Blood of the Scribe" – 4:23

7. "One Gun" – 3:59

8. "Break You" – 3:35

9. "What I've Become" – 3:28

10. "Ashes of the Wake" – 5:45

11. "Remorse is for the Dead" – 5:41

12. "An Extra Nail For Your Coffin" – 4:37

 

Sjanger: Groove Metal/Metalcore'

Høydepunkter: Hele albumet er utrolig bra, men sanger som "Laid to Rest", "Hourglass" og "Blood of the Scribe" er geniale.

Karakter: 10/10

 

------------------------------

 

200px-Lamb_of_god_sacrament.jpg

 

Lamb of God - Sacrament

August 22, 2006 - Epic Records

 

Line up:

 

Randy Blythe - Vocals

Mark Morton - Guitar

Willie Adler - Guitar

John Campbell - Bass

Chris Adler - Drums

 

 

 

På denne platen er også alt helt genialt! Jeg vil si at de ikke er fullt så brutale som på de to andre albumene, men det er ikke langt ifra. Helt perfekt spør du meg. Blythe sin stemme er perfekt som vanlig, Adler er en gud på trommene og riffsa kommer i fleng. Kan ikke få det bedre enn dette spør du meg.

 

Tracklist - Tekster

1. "Walk with me in Hell" – 5:11

2. "Again We Rise" – 4:30

3. "Redneck" – 3:40

4. "Pathetic" – 4:30

5. "Foot to the Throat" – 3:13

6. "Descending" – 3:34

7. "Blacken the Cursed Sun" – 5:27

8. "Forgotten (Lost Angels)" – 3:05

9. "Requiem" – 4:10

10. "More Time to Kill" – 3:36

11. "Beating on Death's Door" – 5:06

 

Sjanger: Groove Metal/Metalcore

Høydepunkter: Sanger som "Walk with me in Hell", "Redneck" og "Pathetic" er geniale.

Karakter: 10/10

 

------------------------------

 

200px-Lamb_of_God_-_Wrath.JPG

 

Lamb of God - Wrath

Februar 24, 2009 - Epic Records/Roadrunner Records

 

Line up:

 

Randy Blythe - Vocals

Mark Morton - Guitar

Willie Adler - Guitar

John Campbell - Bass

Chris Adler - Drums

 

 

 

Nok ei fantastisk skive fra disse helt utsøkte musikerne. Tross dagens mangel på oppfinnsomhet og originalitet i dagens utgivelser, både fra nye og erfarne band, kommer Lamb Of God med ei skive fullspekket med både originalitet og oppfinnsomhet. Et overraskende punkt ved skiva er noe som slo meg med en gang jeg hørte skiva, og det er vokalen til Randy. Vi er vandt til å høre mannen med dyp growl for det meste av tiden, men på denne skiva er han ikke redd for å utforske de litt mer "lyse" aspektene ved stemmen sin, og ved flere tidspunkt får vi høre det som kan høres ut å være nærmest "clean" synging av han. Trommingen er som vanlig av ypperste klasse. Adler skuffer aldri. Riffene sitter som et skudd og bassen får det hele til å virke mer groovy enn noensinne. Det er akkurat slik ei Lamb Of God-skive skal høres ut. Skitten thrash med uhyre stor groove-faktor! Jeg simpelthen elsker denne skiva!

 

Tracklist - Tekster

1. "The Passing" - 1:58

2. "In Your Words" - 5:24

3. "Set to Fail" - 3:46

4. "Contractor" - 3:22

5. "Fake Messiah" - 4:34

6. "Grace" - 3:55

7. "Broken Hands" - 3:53

8. "Dead Seeds" - 3:41

9. "Everything to Nothing" - 3:50

10. "Choke Sermon" - 3:20

11. "Reclamation" - 7:05

12. "We Die Alone" (USB bonus track) - 4:39

13. "Shoulder of Your God" (USB bonus track) - 5:55

14. "Condemn the Hive" (Japanese bonus track) - 3:41

 

Sjanger: Groove Metal/Thrash Metal

Høydepunkter: "In Your Words", "Grace" og "Reclamation"

Karakter: 10/10

 

------------------------------

 

Andre Utgivelser

 

Terror and Hubris - DVD

2003

 

Killadelphia - DVD

2005

 

Killadelphia - Live CD

2005

 

------------------------------

 

Musikkvideoer

 

Black Label (2000)

Ruin (2003)

11th Hour (2004)

As the Palaces Burn (2004)

Laid to Rest (2004)

Now You've Got Something To Die For (2005)

Redneck (2006)

Set To Fail (2009)

 

------------------------------

 

Kilder

 

http://www.darklyrics.com/index.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Lamb_of_God_%28band%29

http://www.lamb-of-god.com/sacrament/

"The Rough Guide to Heavy Metal"

 

Skrevet av: Kjobben

Endret av Kjobben
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elsker Lamb of God selv, veldig bra guide! Ble hekta på de i fjor vinter, og ikke klart å bli lei de enda, så absolutt et av de banda jeg følger mest med på utviklingen av. Sinnsykt tøffe riff og overganger, og en av de mest kreative trommisene i sjangeren. Chris Adler er vel en av mine større forbilder for tiden, prøver å plukke med meg mest mulig tips og triks fra han, og at han starta å spille trommer i en alder av 18 synes jeg er ganske utrolig... De sparket i fra seg i Spektrum i november, bare synd de spilte såpass tidlig i forhold til de andre bandene. Håper de etterhvert tar turen til Norge igjen, og gjerne da som headlinere...

 

Edit: favorittalbumene er nok Ashes of the Wake og Sacrament, de tidligere albumene synes jeg til tider blir litt vel slitsomme/brutale i lengden. Favorittlåter er nok Blood of the Scribe, Laid to Rest, Now You Got Something to Die For, Redneck, Again We Rise.... +++. Det meste er egentlig rått fra den kanten...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Fin guide! Elsker selv dette bandet :thumbup: As the palaces Burn er definitivt deres beste skive. Har nevnt i andre tråder at dette må være et av de beste metal albumene jeg noen gang har hørt. Tungt, brutalt og rått, akkurat slik metal skal være. Syns Sacrament ble litt kjedelig i lengden, ble egentlig veldig skuffa over det albumet. New American Gospel... Vokalmessig er skiva helt krise, og lydbildet er veldig tynt. Helt utrolig at de klarte å debutere med dette albumet, for så å produsere klassikeren ATPB.. Ashes of the Wake er også et fantastisk album, min andre favoritt fra bandet. Håper de headliner en konsert i Norge snart, har veldig lyst å se de live!

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 11 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...