Gå til innhold

Et par spm ang. utskrifter. :)

Anbefalte innlegg

Hei hei folkens!

Jeg har et par spørsmål ang. utskrifter og forstørrelser jeg virkelig håper dere kan hjelpe meg med! :)

1: Kan jeg få trykket plakat, 60x40cm, av et bilde tatt med et 4 mPix kamera?

2: Hvis svaret på nummer 1 er nei, hvor stort er det mulig å få med 4 mPix?

3: Går oppløsningen ned når jeg cropper et bilde?

4: Når jeg leverer bilder til fremkalling/forstørrelser i butikken (fra minnepenn etc.), bør jeg da ha satt DPI til så høyt som mulig?

5: Kan dere gi noen priser dere anser som gode på utskrift/forstørrelser i forskjellige størrelser?

6: Hvor stort (i CMxCM) er A4 og A3?

Tusen takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Ja. Kommer an på motivet, betraktningsavstand og ditt krav til kvalitet på hvor bra du synes det blir.

2: Ved 200 PPI blir det omtrent A4, ved 300 PPI blir det omtrent 20x14 cm. Oppsampling gir større utskrifter men gjerne på bekostning av kvalitet. Mest avgjørende er optikken. Har selv skrevet ut i A4 fra 4 MP med veldig bra resultat.

3: Oppløsning forandres ved cropping. Kjenner kun Photoshop og der kan du angi antall PPI/PPCM og cm i bredde og høyde. Da blir oppløsning det den blir, dvs PPCM ganger cm.

4: En grei PPI er 300. Ikke noe poeng i å sette denne høyere. PPI brukes ved cropping. DPI er strengt tatt noe skriveren gir og ikke noe vi benytter i redigering.

5: Aner ikke.

6: A4=210x297 mm, A3=297x420

EDIT; Pågår en tråd om omtrent det samme på foto.no for tiden, selvom det ble mye krangling står det litt fornuftig innimellom. Link.

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Priser på kopiering/utskrift av bilder varierer litt men jeg vet at hos Allkopi tar de rundt 500,- + moms pr. m2.

Så fikk jeg skrevet ut en 100 X 80 cm plakat rett før jul til en jobb jeg gjorde. Dette gjorde de hos Stavanger foto for 800,- moms tror jeg. De kunne lage opp til 1,10 m bredde. sjekk litt rundt på fotobutikker men også hos allkopi etc.

Lenke til kommentar
Tusen takk! :D

Bare en ting her; DPI og PPI: hva er forskjellen? DPI er vel dots per inch.. og PPI.. hva står det for? points per inch? :\

Hadde vært fint med en lettfattelig forklaring for en nybegynner innen foto :D

7612038[/snapback]

PPI= pixels per inch

DPI= dots per inch

PPI er en myte og skal ikke brukes. Den har ingen praktisk/overlevbar/fornuftig betydning. Det blir som å si at Galdhøpiggen er 97204 høy. :)

DPI brukes for å bestemme utskriftskvalitet.

En "fotoutskrift" regnes som 300dpi.

En "grei" forstørrelse er 200dpi.

En "akseptabel" utskrift er 150dpi.

Du kan enkelt regne dpi'en for en utskrift selv. Hvis f.ex bildet er 1750x2285 pixler, så deler du pixlene på størrelsen av utskriften for å finne utskriftsoppløsningen.

Slik: 1750/15" (~40cm), da får du 116dpi (Du trenger jo bare regne ut en side, da forholdet blir det samme hvis du ikke "skewer" bildet).

Hvis du bruker eksemplet over og vil regne ut utskriftsstørrelsen basert på en forhåndsbestemt kvalitet, bytter du "delingen" med kvaliteten.

Slik: 1750/300dpi, da får du 5.8" (~15cm) på kortsiden og 2285/300dpi = 7.6" (~20cm).

116dpi er "nok" hvis bildet skal betraktes på noen meters avstand, eller som "plakatutskrift". Aviser bruker riktignok rastermønster, men oppløsningen er tilnærmet 90dpi.

Spm 3:

Hvis du cropper et bilde går oppløsningen *ned*, da du jo fjerner pixler fra bildet. Du kan nok oppsample igjen i PS eller liknende program, men personlig så har jeg aldri likt å gjøre det. (Tror jeg kan telle på to fingre de gangene jeg har oppsamplet for utskrift).

Spm 4:

Sålenge du forteller fotopusheren hvilken forstørrelse du vil ha, så kan du egentlig sette dpi'en etter kattens forgodtbefinnende, da fotografen galant vil overstyre dette for å etterkomme ditt krav om forstørrelse.

Spm 5 og 6 er vel blitt svart på..

Litt utdyping av spm 1 og 2:

Du må eksperimentere litt med oppløsning/dpi selv og se hvilken kvalitet du vil ha/aksepterer. Jeg har med hell skrevet ut A3+ fra 3MP, men det er et bilde som ikke skal betraktes med nesa inni ramma ;)

Videre planlegger jeg å skrive ut et panorama på 170x40cm fra ca 9000x2100 pixler. Dette gir jo en oppløsning på ca 134dpi, og holder som veggpanorama.

Får nok sikkert slakt for min beskrivelse av ppi, men det finnes litteratur om dette, og jeg vet at jeg har rett.. :whistle:

Lenke til kommentar
Får nok sikkert slakt for min beskrivelse av ppi, men det finnes litteratur om dette, og jeg vet at jeg har rett..  :whistle:

7612704[/snapback]

Slakting utføres ikke på nyttårsaften. :)

Her sammenblander du nok litt, men det blir mye å diskutere dette her og sikkert bare med på å forvirre trådstarter.

DPI=Dots pr inch

PPI=Pixel pr inch.

På min skjerm har jeg ingen "dots" men på utskriften er det mange. :!:

Som du selv sier, det finnes masse literatur om dette. Det som er korrekt er at hverken PPI eller DPI har noen ting å si ved skjermvisning, da gjelder kun pixelene i høyde og bredde. DPI er et tall som henviser til skriverens oppløsning, og med PPI omtaler man oppløsningen på en bildefil.

EDIT; Skrevet om litt.........

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...