Gå til innhold

Finner ikke IDE CD-ROM på Asus p5b

fflex

Anbefalte innlegg

Kjøpte e6600, 2gb kingston pc6000 ram, asus p5b til broren min. Vi skulle montere det i dag, men vi klarte ikke å få pcn til å finne cdrommen, som er en gammel IDE brenner. Har forsøkt et par forskjellige innstillinger i BIOS, har enablet Jmicron kontrolleren bla, og satt den til IDE..har prøvd Raid også.

Noen andre alternativer enn å kjøpe en sata brenner? Noen som har opplevd det samme? setter pris på all hjelp, godt nyttår til alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg satt i en USB stick med rom. filen på....men jeg klarte ikke å navigere en dritt på det EZ flash programmet. Trykte stort sett på alt som var oppgitt av knapper der, men det skjedde ikke stort. Klarte ikke å navigere til "path" kategorien. Har prøvd 2 dvd brennere, de funker egentlig helt ok.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-yXKhlxsjUZ

Vet ikke om dette kan være til hjelp, men her er det nå:

http://www.hardwaresecrets.com/article/408/1

"It is very important to notice that the single ATA/133 port available on this motherboard is controlled by the JMicron chip, not by the chipset. This means that if you still have a parallel IDE optical drive it will only be recognized on Windows after you install JMicron’s driver. The problem is that this driver comes on the motherboard CD-ROM, and you won’t be able to install it, as the system does not recognize your optical drive. You can download the driver from the net, however the driver for the on-board LAN port is also on the CD-ROM… The only option you have is to copy the JMicron driver from the CD to a floppy disk or a USB pen drive using another PC. This problem happens not only with this motherboard from ASUS, but also with all other motherboards based on Intel P965 chipset we’ve seen to date. Of course if you have a SATA optical drive you won’t face this issue."

Lenke til kommentar

Dette er et problem jeg selv er på vei inn i siden jeg har tenkt å kjøpe nytt hovedkort, prosessor, minne og grafikkort. Jeg har også sett på et Asus p5b kort, og jeg har kun en IDE DVD spiller. Jeg har også sett den nevnte artikkelen på www.hardwaresecrets.com, og lurer litt på i hvilken rekkefølge jeg kan installere de ulike driverne og windows.

Jeg har tenkt å ha windows på en ata-disk, og vil helst ikke risikere å måtte formatere s-ata disken min for installering av windows på den. Jeg kan få tak i en minnebrikke til å installere JMicron driverne, men kan jeg få plassert de på ata-partisjonen når den ikke gjennkjennes før etter at driverne er installert?

Lenke til kommentar

Den kan gjenkjennes før du legger inn drivere, det ordnet seg etterhvert. Jeg satt IDE modus i BIOS til RAID (ikke IDE), av en eller annen merkelig grunn fant den CD-ROMEN så jeg kunne innstallere windows uten å drivere etc.

Et annet problem som har oppstått er at USB portene er helt døde på kortet, skal helt klart sende det i retur og kjøpe et Asus nforce 650i SLI hovdkort i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...