Gå til innhold

Den lille telemarkstråden

mummi-pappa

Anbefalte innlegg

Jau, lurer på hvor mange vi er som renner på telemarkski her på forumet?

Må iallefall si jeg er en stolt eier av telemarkski, og går og renner for det meste i sunnmørsalpene.

Må også tilføye at jeg fikk meg nye ski og bindinger til jul; G3 Baron telemarkski, og G3-Targabindinger :)

Så nå venter jeg egentlig bare på mer snø.

Endret av mummi-pappa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en fordel å ha god kontroll på langrennski/fjellski.

Jeg gikk har gått på ski i fjellet hele livet, og fikk meg etter hvert litt kraftigere fjellski. Disse tok jeg også med meg i alpintbakken etter en stund, og merket at jeg ble bedre både i alpintbakken og i nedkjøringene i fjellet.

Etter ca. en sesong i bakken med fjellski fikk jeg litt mer skikkelige ski og sko, og det begynte for alvor å gå fort.

Det som også er interessant er at jeg har blitt mye bedre til å renne på fjellski/langrennski på fjellet etter å ha stått masse i bakken med skikkelige telemarkski. Jeg har på en måte kopiert teknikken fra de kraftige skiene over på de spinkle skiene, og merker at det faktisk går an å stå veldig bra med de også.

Hvis du hopper rett på skikkelig utstyr, går det nok litt fortere å lære seg det enn på fjellski, men jeg hørte av en eller annen at den beste grunnteknikken er den du lærer deg på dårlig utstyr.

Uansett er det forskjell på å lære seg telemark og snowboard. Ikke minst tar det veldig godt i lårene, så du bør enten være godt trent eller forberede deg på litt syre i beina. Og jeg ser for meg at snowboard går mest på forover/bakover-balansen, mens telemark går mest på høyre/venstre-balansen.

Men du bør bli forklart teknikken på en skikkelig måte. Enten av en bekjent eller en instruktør.

Lenke til kommentar

heller dårlig, har bare prøvd to dager på oppdal en gang. Det endte med at jeg ikke klarte å bremse og suste nedover bakken og tryna kraftig. Begge skiene, stavene, hjelmen og brillene lå strødd utover løypa. Jeg forstuet tommelen noe jævlig, ikke brukbar på flere uker, og var mørbanket ellers. Så nei, dårlig her gitt. :D Men sikkert arti får den som får det til. Var arti de små gangene jeg fikk til å stå på skia.

Lenke til kommentar

Står mye i bakken på Twin Tip selv, hvilken glede!

Men så har vi dere sinkere av telemarkskjøre, til spott spe. Og det ser dessuten patetisk ut å måtte knele ved en hver sving. ^^

Heh, vell, det er og blir hva jeg assossierer med telemark. ;) Hadde det bare vært flere ungdomer på Telemark som kan holde et OK tempo, men akk. Sporten er forbeholdt dem på 60 år.

Ikke bare negativt - Ser jo nytten av å kunne gå opp i bakkene, og ikke være avhengig av heisen. :)

Edit: feil

Endret av whom
Lenke til kommentar
Hvis du ser bildet av skiene mine litt lenger oppe, så ser du at det er twin-tip det også. ;)

Men så har vi dere sinkere av telemarkskjøre, til spott spe. Og det ser dessuten patetisk ut å måtte kvele ved en hver sving. ^^

7622839[/snapback]

Hva mener med "å måtte kvele"? :dontgetit: Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Hvis du ser bildet av skiene mine litt lenger oppe, så ser du at det er twin-tip det også. ;)

Men så har vi dere sinkere av telemarkskjøre, til spott spe. Og det ser dessuten patetisk ut å måtte kvele ved en hver sving. ^^

7622839[/snapback]

Hva mener med "å måtte kvele"? :dontgetit:

7624179[/snapback]

ikke dumt, ikke dumt.

"Knele" ;)

Kanskje jeg får knele ned i støvet jeg òg. Min eventyrlige side har lyst til å vandre opp og ned fjellet. :)

Ellers er jeg utrolig fasinert over fallene vi som slalomkjørere overlever uten betydelige skader. Har enda ikke pådratt meg en alvorlig skade, og har vært utfor de mest utrolige fall. ^^

I år blir det bakoversalto med skru. :) *vente på snøen*

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker feil så var vel Telemark-ski, eller telemarksvingen ment for bratte fjellsider. Når har den blitt utviklet mer, og det er på en måte blitt "raskere" svinger, men det er vanskelig å forklare hvordan en del kjører nå.

Vil heller ikke si at vanlige telemarks-kjørere kjører noe spesielt tregere enn folk som står på slalom, med mindre det er snakk om konkurranse-alpinister. Men telemark er jo mer ment for puddersnø, og da må man jo nyte turen! Er ikke vitsi å ruse på nedover da.

Ble litt dårlig formulert somme ting her, beklager det.

EDIT: "Telemarksvingen var opprinnelig en måte å stanse på etter at en hadde kjørt utfor en bakke og skulle bremse på farten. Men etter hvert ble det utviklet en slik teknikk at man kunne ta flere svinger etter hverandre i rytmisk serie. Denne teknikken egner seg utmerket i løssnø, og telemarksvingen er først og fremst en løssnøsving. Teknikken er best tilpasset store og mellomstore svinger, men en kan også snakke om korte telemarksvinger. Disse er hesiktsmessige i skog og ulent terreng, hvor det er viktig å veksle raskt mellom svingene. I tillegg er korte svinger gunstig i bratt terreng, der det kan være viktig å holde farten under kontroll."

Hentet fra http://home.no.net/skistil/telemark/lertele.html , der du også kan lese litt generelt om telemarksvingen.

Endret av mummi-pappa
Lenke til kommentar

Telemark er så sinnsykt deilig og morsomt å kjøre! Har ikke telemark ski nå, men vurdere å kjøpe meg nye i vinter.

Selv har jeg disse plankene:

VOLKL-Gotama.jpg

Völkl Gotama.

419401-255073.jpg

Rossignol Scratch FS.

Begge med alpint bindinger da.

Så, er det noen som kan annbefale noe billig telemarks ski, bindinger og støvler? Skiene trenger ikke være noe super-ski fordi jeg kan bytte med alpint skiene mine hvis jeg får lyst etterhvert.

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

Det er svart fyllmasse, så det er ikke så lett å se. Men det er knallhardt og er umulig å få vekk.

Jeg har ikke fått prøvd dem enda pga. snømangel. :( Jeg tror de har ca. samme vekt som de gamle skiene, muligens litt tyngre. Jeg gleder meg stort til jeg får prøve dem.

De gamle var veldig stabile i bakken, men ble for smale til virkelig morsom løssnøkjøring. Jeg forventer bedre flyt i løssnøen på de nye, men jeg vet ikke om de sitter bedre i preparerte løyper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...