Gå til innhold

Tilbehør eos400d - hva bør man ha?

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å kjøpe meg EF 50mm f/1,8 men så har noen sagt at jeg heller bør satse på EF 50mm f/1,4 USM

Hva er forskjellen på disse (bortsett ifra prisen) Og er det virkelig verd å kjøpe den dyreste?

Den rimligste ligger rett under 1.000-lappen mens den dyreste har jeg sett til ca 3.000,- så det er ganske stor prisforskjell...

Og hva annet bør man ha?

Har det objetivet som fulgte med kameraet: EFS 18-55

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

akam har en test som viser forskjellen mellom linsene. kort sagt er vel 1.4 skarpere, har bedre byggkvalitet og selvfølgelig bedre lysstyrke.

Jeg er også higen på et lyssterkt fastobjektiv til mitt 350d, men er usikker på hvilken. 50mm 1,8 er jo billig og bra. Men med 1.6x crop blir dette utsnittet ganske så snevert til bruk inne (hvor jeg hadde tenkt å bruke den mest). Derfor har jeg lurt på andre typer, feks 24mm, 28mm, 30mm, og 35mm. Disse finnes i litt forskjellig lysstrker og koster noe rundt 2000-3000 tror jeg.

Noen som har erfaring med noen av disse vs 50mm 1,8?

Lenke til kommentar

Hva med Sigma 17-70mm?

http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=34023

Er dette ett bra objetiv med noe av de samme funksjonene som

EF 50mm f/1,4 USM

Jeg ønsker egentlig å kunne ta bilder av datteren min som er snart 11 mnd og en liten turbo.

Så ei som hadde tatt nydelige bilder av sin datter hvor bakgrunnen var blitt uskarp mens jenta var blitt kjempefin og skarp (stilig bilde, rett og slett)

Vet jo at ef 50mm/1,4 usm er uten zoom, men finnes det ett som vil fungere på samme måten og som i tillegg har zoom? Og det bør være godt å bruke for barn i bevegelse.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Så ei som hadde tatt nydelige bilder av sin datter hvor bakgrunnen var blitt uskarp mens jenta var blitt kjempefin og skarp (stilig bilde, rett og slett)

Vet jo at ef 50mm/1,4 usm er uten zoom, men finnes det ett som vil fungere på samme måten og som i tillegg har zoom? Og det bør være godt å bruke for barn i bevegelse.

Kjøp 50mm/1.8. Ypperlig pris og ypperlig til barn. Økningen i lysstyrke fra 1.8 til 1.4 står ikke i stil til prisforskjellen for amatører. Dvs hvis du spør om hvilken du trenger, så er sannsynligvis 1.8 svaret. 1.4 vet man oftest selv når man vil ha.

Det finnes ingen alternativ til ditt bruksområde, løp og kjøp 50mm/1.8.

Lenke til kommentar

Tilbake til objektiv....

Hva med Tamron 17-50mm? Det har stått så mye positivt om dette objektivet på forumet. At det er et svært lyssterkt objektiv.

Vil det fungere like bra i forhold til små barn "i farta" inne?

gun

Lenke til kommentar

Bare et lite tips: du trenger uansett blitz. 50/1.8 kan ikke redde deg på mørke vinterdager, spesielt ikke til ditt bruk. Selv med 1600 ISO vil du slite med å få kort nok lukkertid.

50mm er dessuten i lengste laget, og er ganske håpløst for barn "i farta". Portrett ja - bevegelse nei. Tamron 17-50 begrenser deg til f/2.8 eller mindre, og da er du i hvert fall sjanseløs innendørs uten blitz.

Canon har vel en grei 28/1.8? Det er en mye nyttigere brennvidde enn 50mm.

Lenke til kommentar
50mm er dessuten i lengste laget, og er ganske håpløst for barn "i farta". Portrett ja - bevegelse nei. Tamron 17-50 begrenser deg til f/2.8 eller mindre, og da er du i hvert fall sjanseløs innendørs uten blitz.

Canon har vel en grei 28/1.8? Det er en mye nyttigere brennvidde enn 50mm.

7609644[/snapback]

Så du anbefaler denne:

0.jpg

Canon EF 28mm f/1.8 USM

https://prisguiden.no/product.php?productId=2843

og en blitz... noen tips til det?

Lenke til kommentar
Så du anbefaler denne:

Canon EF 28mm f/1.8 USM

https://prisguiden.no/product.php?productId=2843

og en blitz... noen tips til det?

7612313[/snapback]

Jeg er ingen Canonist, så jeg har ingen konkret erfaring med objektivet, men brennvidden tilsvarer det som kalles "normal" (altså verken tele eller vidvinkel). Det gir en grei arbeidsavstand for typiske situasjonsbilder (lekende barn), men blir litt kort for portretter syns jeg. Selv bruker jeg en Sigma 30mm f/1.4 EX til daglig på min Nikon D70. Den er litt dyrere og full av kompromisser.

På vanlige oversiktsbilder med 28mm vil du ikke få en sånn ekstremt utvisket bakgrunn som du ønsker deg - det blir bare diffust.

Blitzer du børe se på er Sigma EF500 DG Super og Canon EX430.

50mm @ f/2.8:

106968432-M.jpg

30mm @ f/2.8:

87430875-M.jpg

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Tror nok jeg satser på Canon sin 50/1.8 i første omgang, da den har effekten jeg er ute etter, også bruker jeg heller litt mer penger på en bedre "all-around" objetiv istedet for det som fulgte med kameraet.

Er det ett objektiv du anbefaler som egner seg godt for bevegelse med zoom?

Skal kjøpe blits også, og har faktisk tittet litt på EX430, men skal se litt på den andre også før jeg bestemmer meg :-)

Lenke til kommentar
Er det ett objektiv du anbefaler som egner seg godt for bevegelse med zoom?

7613479[/snapback]

Jeg skal være forsiktig med å anbefale zoomer til Canon, for jeg har forholdsvis liten kjenskap til deres originalglass. Den tidligere omtalte Tamron 17-50 ser lovende ut, og snart kommer Tokinas 16-50. Selv om den ser ut til å bli noe dyrere, så ville jeg nok ventet og sett an den litt. 16mm i den vide enden og "samdesign" med Pentax høres snasent ut.

Edit: Uansett syns jeg det er for kort med 50mm for lek ute (og altså for langt inne). 70mm eller mer funker veldig bra på lekebilder ute:

120098561-M.jpg

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Tilbake til objektiv....

Hva med Tamron 17-50mm? Det har stått så mye positivt om dette objektivet på forumet. At det er et svært lyssterkt objektiv.

Vil det fungere like bra i forhold til små barn "i farta" inne?

gun

7609012[/snapback]

3.5, 2.8, 1.8 eller 1.4 hjelper ikke for å skyte barn i farta innendørs. Min erfaring tilsier at det eneste som duger er en skikkelig blitz.

Lenke til kommentar

Huff, blir så usikker på hva jeg skal velge...

Ønsker jo å ta "portrett"-bilder med difus bakgrunn, men vil også ta bilder av gullet i farta også (både ute og inne)

Så jeg må vel satse på 2 forskjellige objetiver, men hvilke..?

Får prøve å lese meg litt mer til det og ta med rådene jeg har fått her i betraktning.

Skal også skaffe meg blitz og tror muligen jeg satser på canon sin EX430, men vil også vurdere andre blitser, som Sigma EF500 DG Super osv..

Liker egentlig å kjøpe orginal tilbehør, men er andre merker bedre, så vil jeg selvfølgelig ha det istedet.

Jeg har jo 18-50 objektiv idag (det som fulgte med)

Vet at dette ikke er av de beste, men ønsker ikke å gå ut å handle ett tilsvarende som er bedre i første omgang, da vil jeg heller ha annen funksjonalitet slik at jeg har mer å variere i.

Flotte bilder du har lagt ut :-)

Er det egentatte eller er det reklame bilder?

Lenke til kommentar

Jeg har en ny Tamron 17-50 f/2.8. Jeg hadde med dette på nyttårsaften og tok festbilder. Det er klart du må ha blitz for slikt, men i forhold til kit-objektivet så var det en lek å ta bilder med dette objektivet. Sinnsykt skarpt. Så jeg tror vel jeg ville si, bruk pengene på blitz og Tamron 17-50

ole

Lenke til kommentar
Da har jeg kjøpt den 50/1.8, siden jeg har funnet ut at jeg heller vil legge ekstra kroner i ett nytt all-around objektiv...

Hva med dette:

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Tilpasset for EOS 20D/350D/300D/30D

*Bilde av EFs 17-55 F2.8 IS USM*

Vet at denne prisen er mer enn hva jeg i utgangspunktet så etter, men har jo egentlig pengene...

7626984[/snapback]

Unødvendig dyrt, heller et tamron til under halve prisen da, og bildestabilisator er ikke såå nødvendig, er i alle fall ikke verdt 4tusen.

Lenke til kommentar

Så du mener at kvaliteten er omtrent det samme?

Jeg kommer også til å kjøpe blitz, og da tror jeg at jeg satser på Canon 430EX

Også vil jeg ha beskyttelsfilter på objetivet som jeg tilslutt ender opp med, og solblender.

Også må jeg ha meg en større kameraveske, slik at jeg får plass til ekstra objektiv og blitsen.

Lurer også på å skaffe meg flere objetiver, hvordan er dette:

hama300076_nm.jpg

Fåes på lefdal til 1590,-

Sigma Canon Telezoom 70-300mm 4-5,6

Endret av djain
Lenke til kommentar

Hei Gry

Den ser ut til å fungere slik jeg ønsket, med at bakgrunnen blir difus/uskarp og motivet (datteren min) bil tydelig og fin :-)

Har ikke fått prøvd den sånn veldig mye enda, kommer nok til å teste ut mer imorgen :-)

Eneste var at jeg må stå lengere unna enn hva jeg trodde (selv om jeg fikk beskjed om dette her på forumet) Men for mitt bruk vil den nok fungere ypperlig :-)

Vil heller satse litt mere penger i ett superbra all-around objektiv (som jeg sikkert kommer til å bruke mest), enn å kjøpe dyrere "portrett-objektiv"

Kostet kr 890 på Japan foto (litt dyrere enn på nettet, men da kommer jo også frakten i tillegg, og da blir det vel omtrent det samme)

-Janne

Endret av djain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...