Gå til innhold

Et par spørsmål vedrørende bruk av blitz


Anbefalte innlegg

Fikk en Sigma EF-500 DG Super til mitt Nikon D50 (med kit-objektivet Nikkor 18-55mm) til jul, og har et par ting jeg lurer på.

 

Har forstått det er smart å vippe blitzen opp i taket for å få best mulig innebilder.

 

 

1. Det som skjer når jeg har blitzen på TTL BL og vipper den opp, blir bildene mørke og mindre bra. Hvis jeg derimot bruker blitzen i "Multi"-mode, blir bildene rimelig bra og det er fin belysning på bildene. Hva bør jeg bruke? Det var liksom ikke noe mer enn tekniske forklaringer på bruk i manualen, ikke råd og tips i forskjellige situasjoner. Motivene/personene er 1-3 meter i fra.

 

2. Jeg har tatt et par bilder ved å vippe ned "vidvinkelforsatsen" (tatt fra dansk manual), og synes dette også gir bra resultat til innebilder av personer med 1-3 meters avstand. I manualen står det at dette skal brukes ved bruk av 17mm objektiver... Hvilke råd har dere til bruk av "vidvinkelforsatsen"? Kan den også brukes ved bruk av Bounce-flash?

 

Hilsen foto- og blitzamatør (it's a jungle out there....) :-)

Endret av Don Corleone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har den samme blitzen på en D70, og bruker alltid indirekte belysning så sant det er mulig, men den undereksponerer ganske lett da. Bruk EV-komp på blitz, evt. kamera og prøv litt forskjellig innstillinger og sjekk histogrammet. EV-komp for blitz hos meg passer greit med +1. På D70 finnes den ved å holde blitzknappen inne når blitzen er på og å vri på det forreste hjulet. Om det er likt på D50 aner jeg ikke.

 

Min eksponerer mer korrekt når den står på TTL, ikke på TTL-BL, selvom dette er anbefalt. Prøv å sett den på TTL (et trykk ekstra på "mode")

 

Vidvinkelforsatsen; Blitzen har en innebygget zoom som justerer spredning av lyset til brennvidde du bruker, d.v.s. du får bred nok stråle til å dekke hele bildet. Maks vidvinkel denne går til (tror jeg det var) er 28 mm. Kortere brennvidder enn dette vil ikke belyses helt ut, derfor er den forsatsen der for å spre lyset mer. Brukes med objektiver som har kortere brennvidde enn 28 mm.

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

dhjerp gir de rette tipsene, men her er litt bakgrunn: Blitzsystemet på har Nikon to modi: TTL og TTL BL.

 

"BL" i TTL BL står for "Balanced Lighting", altså balansert belysning. Poenget er at blitzstyringen i kameraet da forsøker å eksponere billedflaten jevnt ved ikke å belyse forgrunnen særlig mye mer enn bakgrunnen. Det er supert for innfyllingslys på solskinnsdager, men når blitzen er primærlyskilden fungerer det ikke særlig bra.

 

Når blitzen er primærlyskilden bruker du TTL, som fungerer på "gamlemåten" og gir riktig eksponering på den avstanden du har fokusert.

 

TTL BL fungerer med matrix og sentrumsveid lysmåling - har du blitzen i TTL BL-modus og bruker spotmåling, så fungerer den som TTL, og styrer blitzstyrken for riktig eksponering i målepunktet. Jeg bruker ofte en StoFen OmniBounce i kombinasjon med TTL BL og matrixmåling innendørs, og syns det gir gode resultater når man ikke har tid til å tenke noe særlig på lyssetting.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Takk for litt oppklarendes svar begge to. Det virker som bildene blir bedre når jeg setter den i TTL, ja. Men jeg synes enda at bildene blir lysere og finere når blitzen står i multi-modus. Har dere en forklaring på dette?

 

Og, som jeg skrev, jeg er amatør og er litt usikker på hva EV er. Kan noen utdype? Eventuelt forklare hvor jeg stiller dette på kamera eller blitz?

 

Det siste jeg lurer på er hvor mange grader dere pleier å tilte blitzen opp?

 

Setter veldig stor pris på hjelpen jeg får her inne.

Endret av Don Corleone
Lenke til kommentar

fann dette på akam si ordbok:

 

Eksponeringskompensasjon : Når kameraet bruker lysmåleren til å regne ut korrekt eksponering, vil det iblant være vanskelig å få riktig eksponering, fordi kameraet måler eller regner feil. Dette skjer spesielt i motlys o.l. EV kompensasjon måles i blendertrinn, så dersom du instruerer kameraet å bruke EV +1 så er dette det samme som å velge et blendertrinn større. Når man velger EV+1 vil kameraet i de fleste tilfellene regulere både blender og lukkertid for å få korrekt eksponering.

Lenke til kommentar
jeg synes enda at bildene blir lysere og finere når blitzen står i multi-modus. Har dere en forklaring på dette?

 

Og, som jeg skrev, jeg er amatør og er litt usikker på hva EV er. Kan noen utdype? Eventuelt forklare hvor jeg stiller dette på kamera eller blitz?

 

Det siste jeg lurer på er hvor mange grader dere pleier å tilte blitzen opp?

 

Setter veldig stor pris på hjelpen jeg får her inne.

7579824[/snapback]

"EV" er egentlig ganske lett å forholde seg til. Du kan se på EV som et mål på lysmengde. 2 EV er dobbelt så mye lys som 1 EV. 3 EV er dobbelt så mye som 2 EV og dermed fire ganger så mye som 1 EV. Om du stiller inn +1 EV eksponeringskompensasjon på blitzen, så vil den altså gi dobbelt så mye lys som kameraet "bestiller". Husker ikke i farten hvordan du gjør det på EF500, men det er enkelt - bare et par tastetrykk. Du kan også stille det inn på huset.

 

Hvor man tilter blitzen er litt situasjonsavhengig, men 60 grader (det minste tilgjengelige på EF500) er et greit utgangspunkt. Det du er ute etter er en (fortrinnsvis) hvit flate som reflekterer lyset i retning av subjektet.

 

Hva multi-modus er vet jeg ikke. Jeg må eventuelt ta en titt når jeg kommer hjem fra jobb.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt det selv, men etter hva jeg kan lese meg til er dette for stroboskopiske effekter - dvs at du kan stille blitzen til å utløses med, f.eks 1/32 kraft 12 ganger i sekundet i 20 sekunder.

 

Årsaken til at du opplever gode resultater er nok flaks. Default er 1/4 styrke med ett blink, og det gir tilfeldigvis ganske greie eksponeringer i typiske innendørssituasjoner. Det er ingen lysmåling inne i bildet i det hele tatt.

 

Velg "multi" og trykk på "SEL", da begynner det å blinke "1 Hz". Trykk på "+" noen ganger (f.eks. 5), så SEL igjen og "-" til det står f.eks. 1/16. SEL på nytt og "+" til det står 5.

 

Om du nå forsøker å ta et bilde vil blitzen sende ut 5 blink med 1/16 styrke med en hastighet på 5 Hz (mao. på 1 sekund).

 

Da kan du lage bilder som dette (lengre eksponering, lavere Hz-rate og styrke enn i eksempelet):

119862965-M.jpg

Lenke til kommentar
Fint om noen kunne forklare hvorfor bildene blir klarere i "multi"-modus, og om det er en innstilling jeg bør bruke...

7608811[/snapback]

 

Det første du bør huske når du skal bruke blitzen, er at du må velge full auto (grønn bølge), lukkerprioritert (S) eller manuell (M) styring. Det siste, manuell, er absolutt å anbefale.

Deretter bør du velge en lukkertid som er lang nok til at du fanger opp noe eksisterende lys. (nå er poenget å få et balansert og behagelig lys i bildet).

Etter å ha funnet en grei lukkertid, blenderåpning og ISO, kan du justere eksponeringen ved å justere EV-kompensasjon på blitzen.

 

Øvelse (i M):

 

I normalt innelys, sett lukkertiden på 1/60 sek, Blender på 4 og ISO 200.

Ikke sett kompensasjon på blitzen, men sett den på TTL Bl

 

Rett blitzen i taket, til siden for deg selv eller bak deg når du tar bildet. Motivet bør selvfølgelig være i "normal" fotoavstand for deg.

 

Sjekk bildet og histogrammet. Prøv deretter ut med lengre og kortere lukkertider, mens alt annet er uforandret. Forsøk deretter med den samme lukkeren, men varier blenderen.

Til slutt finner du kombinasjonen du likte best, og tar nye bilder av samme motiv. Varier blitzens EV-kompensasjon fra -3 til +1.

Vurder bildene og gi gjerne tilbakemelding om hva du syntes om øvelsene. Lykke til!

 

PS: Det er likegyldig hvilken lysmålingsmodus du bruker. Poenget er at lukkertiden er lang nok til at du fanger opp nok av det eksisterende lyset.

Endret av psace
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...