kalli Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Hei! Jeg har da noen penger nå som jeg har tenkt til å bruke på en ekstern harddisk... Men jeg har null peiling på eksterneharddisker så jeg tenkte å spørre om hjelp her... Vet ikke om jeg poster denne posten på riktig sted, så hvis det er feil er det bare å flytte den... Ja, jeg skal ha en eksternharddisk... Som sagt har jeg ingen peiling på hva som er raskt, har mest lagring og hva som er bra også videre... det eneste jeg vet er at jeg ikke vil bruke mer enn 1500kr, jeg vil ha en som ser litt kul ut og har mest mulig lagringsplass for prisen. Er det noen som har noen gode forslag? Bør jeg bruke mer penger på det? Eller trenger jeg kanskje ikke bruke så mye penger i det hele tatt? Jeg trenger ikke 800GB liksom, så bare det er det meste jeg kan få for prisen er det greit... Btw, den skal brukes til en laptop hvis det har noe å si... Håper på svar! Post gjerne linker til butikkene som selger de også! På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Hvilke usb/usb2 og firewire porter har du på laptopen? Lenke til kommentar
kalli Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 Ehh... hva er det? Hvordan skjekker jeg det? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Se bilet: Der ser du hva en usb port og en firewire port er. Ser du slike rundt kantene på den bærbare? Lenke til kommentar
kalli Skrevet 25. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2006 Mine ser ut som de på venstre siden der... Likner i hvertfall... Men hvorfor må du vite det? Lenke til kommentar
HGA Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 (endret) Mine ser ut som de på venstre siden der... Likner i hvertfall... Men hvorfor må du vite det? 7575674[/snapback] Noen eksterne disker har firewire, noen har usb og noen har begge deler. Hadde vært litt synd hvis du kjøpte en du ikke kunne bruke eller hva? Ellers har jeg denne disken: Western Digital My Book Essential Edition 320 GB og er godt fornøyd med den. https://prisguiden.no/product.php?productId=42607 Endret 25. desember 2006 av HGA Lenke til kommentar
kalli Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Takk for tipset! Noen andre forslag? Setter stor pris på hjelp...! Lenke til kommentar
just_me Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 gå for en av Western Digital sine "My Book" Lenke til kommentar
kalli Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Ok, får se på noen av de western digital harddiskene... Men hva er forskjellen på sånn firewire og vanlig usb da? Lenke til kommentar
just_me Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Ok, får se på noen av de western digital harddiskene... Men hva er forskjellen på sånn firewire og vanlig usb da? 7583226[/snapback] firewire er kjappere, men usb er helt greit http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...57-19C420766A58 gå for en av disse, jeg synes de er helt greie i allefall. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Du får USB 2.0, Firewire 400, Firewire 800 og Sata. JEg har nå valgt å gå for Sata og kjøpe et Sata kort til min bærbare (pcmcia eller til stasjonær kjøper du pci kort). Er det ekstern harddisk til bærbar kan du se omdet kommer noen svar på mitt innlegg her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=687931 Endret 27. desember 2006 av Arve28 Lenke til kommentar
kalli Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 Hørtes innviklet ut... Er Sata raskere eller noe? Lenke til kommentar
just_me Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Hørtes innviklet ut...Er Sata raskere eller noe? 7585914[/snapback] gå for usb du, det enkleste er ofte det beste Lenke til kommentar
KAS Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Hørtes innviklet ut...Er Sata raskere eller noe? 7585914[/snapback] På alle moderne harddisker vil USB/Firewire (400/1394a) være en flaskehals, i motsetning til SATA/eSATA. Hvorvidt du vil betale for ekstrautstyr for å få den ekstra farten må du avgjøre selv. Det er neppe noe du kommer til å merke stort til med mindre du skal overføre flere GB med data om gangen. Et annet aspekt er at en SATA-løsning trolig er mindre utsatt for korrupsjon av diskens filsystem, iallfall ved bruk under Windows. Bare se hvor mange poster som har dukket opp her på forumet, hvor brukere melder om slike feil som er relatert til bruk av ekstern disk med USB/FW-grensesnitt. Dette har jeg merket meg og tatt i betraktning, og har selv gått til innkjøp av en eSATA-løsning, selv om jeg strengt tatt ikke trenger den ekstra farten. Endret 27. desember 2006 av KAS Lenke til kommentar
kalli Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Så dere synes ikke jeg trenger noe sånn SATA kort? Og hvordan finner jeg ut om jeg har usb2 eller usb1? Lenke til kommentar
Ikke det? Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Du har USB 2.0 (kjenner han ), og til ditt bruk synes jeg du burde gå for en med USB overføring. Lenke til kommentar
kalli Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) Ikke noe Sata altså? Skal bare bruke den til å ha filmer, spill og musikk på den... Endret 29. desember 2006 av kalli Lenke til kommentar
KAS Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) Ikke noe Sata altså? Skal bare bruke den til å ha filmer, spill og musikk på den... 7596786[/snapback] Bare og bare. Hvis du skal overføre mange store filer, som det høres ut som her, så vil du tjene på å ha sata. I tillegg kan det være en investering i et mer stabilt system som jeg allerede har nevnt. F.eks Denne + Denne Evt Denne + Dette + Denne (følger med i den andre løsningen) Endret 30. desember 2006 av KAS Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Får jo Sata + usb2. Det tenker jeg på. Skal kjøre videoredigereing i HD. Så jeg trenger fart. Lenke til kommentar
kalli Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 Skjønner fortsatt ikke disse Sata greiene helt... Er Sata ett kort som jeg må skru opp laptop'en får å sette inn? Og så setter jeg en ledning derfra til en eksternharddisk, og så går det fortere og overføre filer? Og de store greiene du linka til KAS, hva var det? Eksternharddisk for Sata? Eller er det det som er Sata eller eSata? Er litt forvirra her. Setter stor pris på hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå