Gå til innhold

Electric Wizard, the Doom titans


Supernaut_

Anbefalte innlegg

Electric Wizard

band.jpg

 

Diskografi:

  • Electric Wizard (1995)
  • Come My Fanatics... (1997)
  • Dopethrone (2000)
  • Let us Prey (2002)
  • We live (2004)

 

Electric Wizard er et band jeg har fått veldig stor interesse for etter jeg hørte albumet ”Dopethrone” som var det tyngste å mest massive jeg hadde hørt før. Dette vekket stor interesse for å sjekke ut mer.

Bandet ble startet av Jus Oborn(Gitar, vokal), Tim Bagshaw(Bass), og Mark Greening(Trommer, Piano) fra byen Dorest i England.

Disse gutta starta og spille doom først under navnet Lord of Putrefaction men byttet navn til Electric Wizard. Man hører tydelig at Black Sabbath har vært en stor inspirasjons-kilde til musikken, men vis man hører på det siste albumet ”We live” hører man at de har kommet opp med noe egent og kreativt.

Lineupen på bandet holdt ikke ut, det ble konflikter i bandet og eneste medlemet som ble igjen var Jus Oborn, de to andre dannet bandet Ramssess som forøvrig er kult det og. Dette skjedde etter det fjerde full-lengdern. Det nyeste albumet som kom ut i 2004 ”We live” ble spilt inn med den nye linupen som idag fortsatt er: Jus Oborn(Gitar,vokal), Liz Buckingham(Gitar), Justin Greaves(Trommer), Rob Al-Issa (Bass).

 

Jeg skal skrive om de 5 albumene de har gitt ut som alle er bra på sin måte.

 

Electric Wizard

electricwizard.jpg

 

 

Dette er et klassisk eksempel på trad.doom, veldig Sabbath worship. Albumet er fett det, men er sikkert noen som føler de har hørt det før. Albumet er fylt med 8 tracks med seige geleriff. Tredje sangen Mountains of Mars har en herlig avslappende stemning rundt seg, kan føles ut som man ligger å svever en eller annen plass. Her kan man høre at de liker å prøve seg på å få en space’a / psykedelisk stemning i musikken som de klarer bra. Første albumet er langt ifra så mørkt som albumene som kommer ut senere.

 

 

 

Tracklist:

 

 

1. Stone Magnet

2. Mourning Prayer

3. Mountains of Mars

4. Behemoth

5. Devil's Bride

6. Black Butterfly

7. Electric Wizard

8. Wooden Pipe

Re-issued in 2006 with 2 bonus tracks:

9. Illimitable Nebulie

10. Mourning Prayer Pt.1

 

Sjanger: Stoner/Doom

Høydepunkt: Stone Magnet, Mountains of Mars og Electric Wizard

Karakter: 8/10

 

 

 

 

 

 

Come My Fanatics...

Comemyfanatics.jpg

 

 

Her kan man med engang høre at de har utvikla seg til noe mørkere og psykadelisk. Dette er helt klart en av favoritt-platene. Man drukner i et mørkt hull fylt med fuzzy riff og trippy lyder. Come my Fanatics... regnes av mange som favoritten av Electric Wizard pga den rett og slett har en egen stil, mye av riffa føles ut som de tar tak i hjernen å drar den frem og tilbake.

Tredje sangen ”Doom Mantia” har en hypnotisk effekt, et monotont whroom glir hele tiden i bakgrunnen, fylt på med trippy gitar spilling og et vannfilter på vokalen som synger fjernt Doooooooom Maaaantiaaaaa.

Folk som ikke har hørt noe på EW før kommer sikkert ikke til å finne dette noe interessant med mindre man har erfaring om sjangern fra før, kreves en aktiv lytt. Albumet vokser mye når det sitter mer på plass i skallen. Vanskelig å plukke noen favoritter herifra siden alle sangene er flotte som faen.

 

Tracklist:

 

 

1. Return Trip

2. Wizard in Black

3. Doom Mantia

4. Ivixor B / Phase Inducer

5. Son of Nothing

6. Solarian 13

Re-issued in 2006 with 2 bonus tracks:

7. Demon Lung

8. Return To The Sun Of Nothingness

 

Sjanger: Psychedelic / Doom

Høydepunkt: Wizard in Black, Doom Mantia og Son of Nothing

Karakter: 9/10

 

 

 

 

 

 

 

Dopethrone

dopethrone.jpg

 

Her er albumet som fikk meg til å få opp øynene. Dopethrone egnes som å være den mest vellykka albmet, flest som har hørt og liker Dopethrone. Dette er en forbanna tung sak fylt med sabbatiske-riff. ”Funeralopolis” er en fin sang som viser hva bandet er istand til. Den river ned det meste på tyngde, derfor tillater jeg meg å laste den opp siden det ikke ligger samples på nett. I løpet av albumet hører du at de bruker mye samples fra diverse filmer etc i starten av sangene, det er stilig.

”Wierd Tales” glir inn i tre stadjer fordelt ut på ca 5min, starter med et par min rett på stoner doom, går inn i et par minutter med knus, mye bruk av symbaler å bråk, deretter renner det inn i ambience. Den er anderledes en ”Come my Fanatics...” helt annen sound, mer fokus på å være tung som faen, selv om det klart er tegn til psykedelisk ambience i noen av sangene som i ”,. The Witchfinder” feks.

Hør ”Funeralopolis” på en god dose volum og bli frelst. DOOM

Funeralopolis (mp3)

 

Tracklist:

 

 

1. Vinum Sabbathi

2. Funeralopolis

3. Wierd tales

4. Barberian

5. I, The Witchfinder

6. The Hills Have Eyes

7. We Hate you

8. Dopethrone

Re-issued in 2006 by Rise Above with the bonus track

9. Mind Transferral

 

Sjanger: Stoner / Doom

Høydepunkt: Funeralopolis, Wierd tales og I, The Witchfinder

Karakter: 10/10

 

 

 

 

 

 

Let us Prey

letuspray.jpg

 

Let us Prey kom ut i 2002 og folk hadde høye forventninger til dette albumet. På dette albumet har de prøvd å ekspremintere med litt forskjellige sanger. Første sangen viser at de fortsatt spiller doom, man kjenner den varme bass lyden med engang man hører på musikken. Sang nummer to prøvde de med litt mer fart og litt mer lysere riff, denne sangen er klart det svakeste leddet i dette albumet.

”Night of the shape” bruker de Piano, de klarer å skape en mystisk/deppresiv stemning i denne sangen.

Albumet er bra det men måler ikke opp med de to over. Let us Pray inneholder dog to veldig bra låter. ”Master of alchemy” og ”Priestess of Mars”

 

Tracklist:

 

 

 

1. A Chosen Few

2. We, the Undead

3. Master of Alchemy

4. The Outsider

5. Night of the Shape

6. Priestess of Mars

Re-issed in 2006 with the bonus track

7. Mother of Serpents

 

Sjanger: Stoner / Doom

Høydepunkt: Master of Alchemy og Priestess of Mars

Karakter: 8/10

 

 

 

 

We Live

welive.jpg

 

We live er det første og eneste albumet med den nye band lineupen, det er spennende og høre hvordan det har påvirka musikken. Første inntrykket var ikke så veldig bra etter første lytt. Det er blitt veldig treigt og tungt, man hører at de har beveget seg vekk fra sabbath-riffa og har kommet med noe egent.

"Another perfect day?" er rask til å være Electric Wizard, den bygger seg veldig kult opp, en vellykket versjon av "We the Undead" fra Let us Prey.

Hver gang dette albumet spilles kan jeg ikke si annet en at det blir bedre og bedre, når albumet sitter så legger man merke til hvor perfekt og deilig lyd de har, "Saturn's Children" på 15 minutter er et helt enormt stykke kunst.

We live sirkulerer blandt de tre beste albumene til Electric Wizard.

 

 

Tracklist:

 

 

 

1. Eko Eko Azerak

2. We live

3. Flower of Evil A.K.A Malfiore

4. Another perfect day?

5. The Sun has turned to Black

6. Saturn's Children

Re-issued in 2006 with the bonus tracks

7. The Living Dead At Manchester Morgue

8. Tutti I Colori del Buio

 

Sjanger: Stoner / Doom

Høydepunkt: We live, Saturn's Children

Karakter: 9/10

 

 

 

 

 

myspace:

http://www.myspace.com/electricwizarddorsetdoom

Endret av lanez-nor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ouh, Electric Wizard er grymt, har ikke hørt gjennom så veldig mye utenom Dopethrone skiva, men den er til gjengjeld helt sinnssvakt fet. Nå heller jeg litt mer mot stoner enn doom, men når du har band som Sunn 0))), Boris, 5ive, Toadliqour osv som ligger der og balanserer mellom doom og sludge, så banker hjertet litt ekstra. Once again, brilliant music.

Lenke til kommentar
Ouh, Electric Wizard er grymt, har ikke hørt gjennom så veldig mye utenom Dopethrone skiva, men den er til gjengjeld helt sinnssvakt fet. Nå heller jeg litt mer mot stoner enn doom, men når du har band som Sunn 0))), Boris, 5ive, Toadliqour osv som ligger der og balanserer mellom doom og sludge, så banker hjertet litt ekstra. Once again, brilliant music.

7586424[/snapback]

 

Toadliqour og Boris er skitfett, du burde sjekke ut mer av albumene til Electric Wizard. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
ELECTRIC WIZARD Completes Work On 'Witchcult Today' - Aug. 24, 2007

British doom veterans ELECTRIC WIZARD have completed work on their new album, entitled "Witchcult Today". According to the band, the CD contains "eight tracks of mind-melting occult rock." The album will feature an "awesome chrome gatefold cover with full-color inserts exposing the sinister world of 'witchcult today'." Among the cuts set for inclusion on the LP is a 20-minute organ-led epic entitled "Black Magic Rituals and Perversions".

 

On the subject of the studio used during the recording sessions for the new CD, the group previously said, "It's totally authentic 60's recording studio just like SABBATH would have recorded — absolutley no modern shit at all. It's a real honor to be able to record here and to work with people who understand our sound and equipment."

 

:dribble:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...