Sindra Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Godag! Har endelig fått Lyse, etter en hel del forsinkelser, men har litt problemer med routeren, har forøvrig en Jensen Web:Link 8001b... Hvis du ser på hjemmesiden, er denne routeren laget for ADSL2+, vil den da ikke fungere med mitt Lyse 20/10 Mbit/s bredbånd? Hvis den virker, (har ikke fått det til) vil jeg da miste mye av kapasiteten på bredbåndet? Holder denne trådløse routeren mål? Et siste spørsmål; Trenger jeg begge disse, eller holder det med en av dem? (Tenkte på den sistenevnte siden den har 4 porters switch innebygd) Har liksom alltid brukt/bruker begge med Telenor adsl'et mitt... Hmm, håper noen kan dette litt bedre enn meg, hvis jeg må ha ny router vil jeg kjøpe det iløpet av morgendagen, slik at jeg får Lyse helt iorden til jul Forresten, god jul alle sammen Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Den første du linker til er jo ett adsl modem med router. Den er nok ute av bildet for din del. Den smc routeren kan du bruke på lyse. Hvis du vil ha ny så har datakjeden.no varenr 306148 inne på lager. Holder til i stavanger, går utifra at du ikke bor så langt ifra der. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 (endret) 8001b er en ADSL2+ router med innebygd modem som ikke fungerer sammen med Lyse. Du kan trolig bruke den som switch og trådløst aksesspunkt om du slår av DHCP-LAN og kun bruker lanportene. Selv så vil jeg anbefale en Netgear WPNT834 router. http://www.expansys.se/p.aspx?i=131167&sbadd=131167 Jeg kjøpte en hos siba.no for noen uker siden og da kostet den 850.- på web. Denne routeren tåler veldig mye last (bittorrent mm). Den anbefales bl.a. av Tom's networking (WPNT834 og DGL-4300 kom på topp av konsumer routerne). Jeg kjenner ikke til den routeren du linker til, men har mine tvil om den holder mål. Endret 22. desember 2006 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Sindra Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Den første du linker til er jo ett adsl modem med router.Den er nok ute av bildet for din del. Den smc routeren kan du bruke på lyse. Hvis du vil ha ny så har datakjeden.no varenr 306148 inne på lager. Holder til i stavanger, går utifra at du ikke bor så langt ifra der. 7553541[/snapback] Stemmer det , ville du anbefalt meg å kjøpe den istedet? Hvilken av de to er best, er liksom ikke så stor forskjell i pris på dem... Da vil denne erstatte begge routerne, så jeg kun bruker denne? Har den foresten innebygd brannmur? (Sannsynligvis dumt spørsmål men greit å være sikker) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Alle routeren har brannmur innebygd. Lenke til kommentar
Sindra Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Alle routeren har brannmur innebygd. 7553638[/snapback] hehe, regnet med det , men som sagt, best å være på den sikre siden ... Men noen som vet om routeren Thorvald nevnte vil fungere bra med med mitt bredbånd? (Kunne levere hastighetene jeg betaler for) Routeren Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Alle routeren har brannmur innebygd. 7553638[/snapback] hehe, regnet med det , men som sagt, best å være på den sikre siden ... Men noen som vet om routeren Thorvald nevnte vil fungere bra med med mitt bredbånd? (Kunne levere hastighetene jeg betaler for) Routeren 7553682[/snapback] Nei, nei, nei ikke kjøp den routeren. WRT54G var en god router, men de nye versjonene er dårlige! http://www.smallnetbuilder.com/lansrouters...a_lousy_router/ Det nye navnet på den 'gode' WRT54 er WRT54GL. Den er brukbar men tåler ikke halvparten av den routeren jeg linket til. Lenke til kommentar
Sindra Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 7553682[/snapback] Nei, nei, nei ikke kjøp den routeren. WRT54G var en god router, men de nye versjonene er dårlige! http://www.smallnetbuilder.com/lansrouters...a_lousy_router/ Det nye navnet på den 'gode' WRT54 er WRT54GL. Den er brukbar men tåler ikke halvparten av den routeren jeg linket til. 7553721[/snapback] Hva med denne? Vil helst kjøpe den imorgen, da på datakjeden stavanger; routeren Lenke til kommentar
Sindra Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Prøvde forøvrig SMC routeren med lyse nå, puttet kabelen inn i WAN porten, men fikk ikke internett på dataen, med kabel fra hjemmesentralen --> dataen fikk jeg ivertfall internett tidligere idag... Skal teste det på ny nå... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 1: WPNT834IS / 318948 2: DGL-4300 / 314626 Er de to jeg vil anbefale hos de, men det ser ikke ut til at de er på lager. Den linksys mimo routeren funker sikkert ok, men ser det klages over dårlig rekkevidde og interface. Gjør deg selv en tjeneste og vent hvis en av de to kommer på lager snart. Det er bedre å vente en uke enn å rive seg i håret det neste året Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Prøvde forøvrig SMC routeren med lyse nå, puttet kabelen inn i WAN porten, men fikk ikke internett på dataen, med kabel fra hjemmesentralen --> dataen fikk jeg ivertfall internett tidligere idag... Skal teste det på ny nå... 7553831[/snapback] Det bør jo fungere hvis det er riktig satt opp. Lenke til kommentar
Sindra Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 1: WPNT834IS / 3189482: DGL-4300 / 314626 Er de to jeg vil anbefale hos de, men det ser ikke ut til at de er på lager. Den linksys mimo routeren funker sikkert ok, men ser det klages over dårlig rekkevidde og interface. Gjør deg selv en tjeneste og vent hvis en av de to kommer på lager snart. Det er bedre å vente en uke enn å rive seg i håret det neste året 7553833[/snapback] Hehe, tror nok jeg venter så lenge da Testet nettet med kabel nå (disablea trådløskortet), virka det, men har problemer med hastigheten. Vær gang jeg tar hastighetstester får jeg rundt 4-5 Mbit/s ned og rundt 7 opp... dette er relativt mye lavere enn jeg betaler for! (Ivertfall på ned siden) Takkar og bukkar for alle svar Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Du får nok ikke max fart på det trådløse med en router. Men med kabel så skal du få farten du betaler for. Linksys wrt54gl er en bedre router men den var ikke på lager i stavanger. D-link mimo har eg dårlige erfaringer med. Lenke til kommentar
Sindra Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Prøvde forøvrig SMC routeren med lyse nå, puttet kabelen inn i WAN porten, men fikk ikke internett på dataen, med kabel fra hjemmesentralen --> dataen fikk jeg ivertfall internett tidligere idag... Skal teste det på ny nå... 7553831[/snapback] Det bør jo fungere hvis det er riktig satt opp. 7553840[/snapback] Nettverkskabel ifra hjemmesentralen til Wan inngangen... Tror dette er riktig, ettersom det er slik jeg har koblet til telenor adsl'et, merkelige greier! Får kontakt med kabel, men ikke trådløst Kan det være noe jeg må stille på i biosen til routeren? Lenke til kommentar
hiper Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 hvis lan ip til router er den samme som lyseboksen da blir det krøll. prøv og logg deg inn på routern og skift lan ip til en anen ip en lyse boksen f.eks lyse boksen: 192.168.0.1 da setter du routern til 192.168.1.1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Lysemodemet gir vel ut internettip ? Trådløsproblemet kan skyldes kryptering i router. Får du inn noen andre nettverk? Har du laptop skal trådløsnettverket aktiveres med en tast. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 (endret) Du får nok ikke max fart på det trådløse med en router.Men med kabel så skal du få farten du betaler for. Linksys wrt54gl er en bedre router men den var ikke på lager i stavanger. D-link mimo har eg dårlige erfaringer med. 7553854[/snapback] Ja, man skal visst lete lenge for å finne den perfekte konsumerrouteren! WPNT834 har jeg selv og anbefaler den varmt. Tåler full spiker med ADSL2+ og torrents. Det eneste er at den er litt treg å koble opp i pppoe (men den kobler aldri ned så det er ikke noe stort minus...) og litt få valgmuligheter i webinterface. Den er GPL linux, så om man ville kunne man lage mange funksjoner ekstra. Har ikke brukt trådløsdelen ennå, men skal yte inntil 100Mbit netto med rett kort i andre enden. Endret 22. desember 2006 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Sindra Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Lysemodemet gir vel ut internettip ? Trådløsproblemet kan skyldes kryptering i router. Får du inn noen andre nettverk? Har du laptop skal trådløsnettverket aktiveres med en tast. 7555069[/snapback] Har ikke kryptering for øyeblikket, og ja jeg for inn andres nettverk... Ganske merkelig! Skal prøve å resette routeren når jeg kommer hjem fra jobb, krysser fingrene Lenke til kommentar
nex0r Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 For internett biten så er Lyse boksen strengt tatt bare en medieconverter fra fiber til ethernet. Trenger ikke å tenke på noe IP eller innstillinger der. Så lenge routeren er riktiginnstilt så skal det fungere. Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Ville kjøpt en slik router hvis jeg hadde Lyse: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320456 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå