Jaffe Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) Jeg driver for tida å mekker på et pong-spill til NES; NF-ball. Så jeg lurte egentlig bare på hva dere syns så langt? Hele spillet er programmert i 6502-assembly. Screenshots: Jeg har enda en del igjen på det, men nærmer meg sakte men sikkert en betaversjon Bruk venstre og høyre-tastene for å velge mellom bakgrunner i spillet. Last ned! Kildekode Jeg anbefaler å spille det i en god emulator, som FCEUltra eller Nintendulator. Endret 21. september 2007 av Jaffe Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Jaffe, jeg beundrer deg! At du har ork på å skrive så mange linjer ASM kode. Helt utrolig! Detta blir BRA! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 Takk, takk Angående assembly-koden så er det ikke så vanskelig, i grunn. Er bare å holde hodet kaldt og programmere det som ... trengs. Linjene blir flere og flere fortere enn man aner, i grunn. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Takk, takk Angående assembly-koden så er det ikke så vanskelig, i grunn. Er bare å holde hodet kaldt og programmere det som ... trengs. Linjene blir flere og flere fortere enn man aner, i grunn. 7583860[/snapback] Tar jeg helt feil, eller er det en 6502 prosessor som står i NES? Jeg programmerte mye assembly til C64, og kjente godt igjen instruksjonene i kildekoden din Husker godt hvordan en satte raster interrupts i VIC-chipen (grafikkprosessoren) for å splitte skjermen i forskjellige grafikkmoduser, lage rasterbars, scrollere +++ diverse andre kule effekter. Dessuten var det en del artige "bugs" i VIC chippen som gjorde umulige ting mulig, f.eks. å fjerne siderborderene, forskyver skejrmbildet etc. Good old days!! Nostalgien renner over meg... EDIT: Leste litt grundigere i første post, og ser at du allerede der skriver at det er 6502 prosessoren som brukes i NES Endret 28. desember 2006 av kaffenils Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Jepp, 6502. Enkel og grei arkitektur det Selvsagt litt slitsomt med så få registre (mye bruk av RAM), men samtidig er det jo mye ryddigere enn f.eks. x86. Det skal sies at NES ikke har en original 6502-prosessor, men en modifisert versjon uten decimal mode og med fem lydkanaler og DMA-kontroller i stedet. C64 har vel heller ikke 6502 om jeg ikke tar helt feil? Er vel 6510 eller noe (6502 med I/O-pinner) Angående raster-intterupts, fins ikke dette i NES, så det er ikke så lett å gjøre mid-frame-ting. Det kan gjøres én gang vha. et flagg PPU-en setter på ønsket scanline (ved å plassere en spesiell sprite der), men ikke flere ganger og like avansert som med VIC II. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Imponerende, Jaffe! Jeg testet den i fceu-emulatoren nå nettopp og den funket ganske bra. Ikke så aller verst AI heller, selv om jeg tok han ;-) Fikk bare bakgrunnen med skyene, så ikke noe til de andre, men det kommer kanskje etterhvert? Jeg så ikke så nøye på koden din, men du har ikke laget lyd ennå, eller har du? Jeg fikk i hvert fall ikke opp noen lyd i fceu her. Pent arbeid i hvert fall. \o/ Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Har ikke laget lyd enda, nei. Det blir litt vanskelig, er jeg redd for :/ Når det gjelder bakgrunnene er det bare å bruke høyre/venstre pilknapp på paden for å skifte. Sjekk om du har konfigurert FCEU rett, for det funker fint her. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Åja, takk for tipset. Alle tre bakgrunnene funker fint her nå :-) Deltar du i den (norske) demoscenen forresten? Jeg tipper du sikkert kan finne noen oldskoolere der til å mekke lyd/musikk for deg, om du skulle ønske det. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 6. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2007 Deltar ikke i den norske demoscenen. Vet egentlig svært lite om slikt Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Digg Jaffe, veldig bra Hadde det ikke hvert for at jeg snart må på jobb hadde jeg satt i gang å lest på NES progging med en gang, ble inspirert av dette Keep up the good work! Lenke til kommentar
_vamecum Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Deltar ikke i den norske demoscenen. Vet egentlig svært lite om slikt 8093089[/snapback] På tide å lære! om du skal til tg, så kom innom demoscene-raden. vi vil sitte ved Boozing Kupoz-banner. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2007 Deltar ikke i den norske demoscenen. Vet egentlig svært lite om slikt 8093089[/snapback] På tide å lære! om du skal til tg, så kom innom demoscene-raden. vi vil sitte ved Boozing Kupoz-banner. 8276522[/snapback] Skulle gjerne vært på TG Bor litt langt unna, og har hverken penger eller ork til å reise i år Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå