Gå til innhold

Dere finnes egentlig ikke, jeg er den eneste?


Anbefalte innlegg

I går kveld utdypet brukeren Orresnei en teori (kan vel ikke kalles en teori egentlig, er vel en påstand?) for meg på MSN som jeg først hadde presentert.

 

Egentlig er dette ganske ironisk, for hvis det stemmer vil jo ikke dere finnes og det eneste jeg gjør er å kanskje skrive noe også får jeg svar fra meg selv i forskjellige former uten at jeg vet det er meg selv. Men å skrive rent fysisk gjør jeg nok ikke, for om dette stemmer er ikke jeg i noen fysisk verden i det hele tatt og det finnes ikke noenting, jeg er en eller annen slags liten organisme, som nå fantaserer, en verden jeg har laget selv og som ikke kan deles med noen andre, for jeg er den eneste.

 

Jeg har ofte tatt meg i å kjenne meg igjen i ting, kanskje ikke så rart om dere ikke finnes, jeg er alene i en verden som ikke finnes og hvor jeg egentlig ikke eksisterer, kanskje har jeg ikke eksistert et eneste øyeblikk, men likevel varer det ganske lenge.

 

Kanskje jeg kan endre verden, om jeg finner min indre kraft, kanskje jeg er en slags gud og kan styre verden etter mitt vedkommende. Kanskje kan jeg uttrydde den ondskapen som egentlig ikke eksisterer. Kanskje kan jeg i et øyeblikk bli deg, i stedet for meg? Du er en av mine fantasipersoner og jeg kan når som helst hoppe inn i din kropp og være deg, jeg vil overta dine tanker og meninger og plutselig vil jeg lese dette her som deg og jeg vil kanskje undres hva faen han mener egentlig, det som i sted var meg.

 

Uantsett hva dere måtte finne på å si, kan dere verken benekte dette eller bevise det. For alt jeg vet kan mine egne fantasier hindre meg i å få vite den hele sannheten. Uantsett hva dere måtte finne på å skrive kan jeg svare at dere har feil og jeg har rett, for hvordan kan jeg vite at dere faktisk er mennesker og ikke min egen fantasi?

 

Jeg blir uantsett gal av å tenke slik, jeg håper egentlig at dette er en fysisk verden, ellers blir man jo gal og føler seg så alene. Hva mener dere (eller meg), hva har dere, samme hva dere måtte være å si til denne teorien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er eksistens? Hvordan definerer man egentlig det, eksisterer vi egentlig i en verden laget av oss eller er det noe sant i det vi ser i Matrix, at dette bare er en verden lagt over våre øyne for å hindre oss i å se sannheten?

 

Og da kommer og spørsmålet, hva er virkeligheten? Om vi blott bare er sjeler i et hav av muligheter, hvor enkelte fusjonerer og deler sine tanker som blir denne verden vi kjenner, hva er da verden til de andre sjeler som fusjonerer over sine egene tanker, finnes det da mer en en verden? Og denne verden, deler vi den i en sammværende eksistens, side ved side, men aldri åpen for væreandres øyner, er det da de andre sjelers tanker vi ser som spøkelser i vår verden som hjemsøker hus?

 

Og da om dette stemmer, er vår verden lik de andres verden, eller er det bare verdier som vi deler som kommer frem, og det da er forklaringen på hvorfor enkelte hus er "hjemsøkt" mens andre ikke er det?

 

Det er så lite man vet, det er faktisk mindre enn hva vi tror. Vi vet egentlig ingen ting om vår eksistens, annet enn at vi er på denne jorden.

Lenke til kommentar

Her forsvant en del poster. Litt trist å slette vår underfundige spammer PCs Blackadder quotes, men sånn er moderators skjebne. Rart emne som kanskje hadde passet bedre i et filosofiforum, men når vi ikke har et slikt ennå (kanskje får vi et), får PRS duge og folk som vil poste her får holde seg seriøse.

 

Edit: Et unødvendige langt sitat av førsteposten ble "snip'et".

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det har du to valg:

 

A: Slutt å se så mye på The Matrix, du har egentlig oppsummert hele den filmen i førsteposten din med noen mindre modifikasjoner.

 

B: Ta ex.phil

 

Heter ikke denne teorien Brain-in-a-vat-theory? Altså: siden hjernen vår operer med elektriske impulser hvordan kan vi vite at vi egentlig ikke bare er hjerner som ligger i lake på et laboratorium koblet til et apparat som gir oss disse signalene?

Lenke til kommentar
1. Har du ikke sett the matrix?!  :ohmy:

2. Greit nok, det er ikke så spennende uansett

 

Eller kanskje det er det du mener er riktig gjennom å være meg i følge din teori?

 

Du kan eventuelt lese litt om filosofi på nettet, du og Orresnei er langt fra de første som har tenkt på slikt.

 

Du kan f.eks. begynne her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ontology

7514520[/snapback]

 

Det var en veldig spennende artikkel...

Lenke til kommentar
Kanskje kan jeg uttrydde den ondskapen som egentlig ikke eksisterer.

7512914[/snapback]

Opplever du ondskap, så eksisterer ondskap. Ondskap er smerte. Føler du smerte; føler du ondskap.

 

Smerte kan kun oppleves subjektivt, men en subjektiv følelse er fortsatt en eksisterende følelse. Så selv om kun én person i hele verden opplever smerte, så er smerten faktisk reell, og det blir da en objektiv sannhet at den eksisterer.

 

Uantsett hva dere måtte finne på å si, kan dere verken benekte dette eller bevise det. For alt jeg vet kan mine egne fantasier hindre meg i å få vite den hele sannheten. Uantsett hva dere måtte finne på å skrive kan jeg svare at dere har feil og jeg har rett, for hvordan kan jeg vite at dere faktisk er mennesker og ikke min egen fantasi?

7512914[/snapback]

(Jeg må nesten snu på det, da jeg ser verden fra det synespunktet jeg gjør.)

 

Hvis du bare er et produkt av min fantasi, så eksisterer du faktisk som en selvstendig bevissthet, inne i min fantasi.

 

Alt du opplever kan sies å eksistere, selv om det du opplever kun eksisterer som tanker. Tanker eksisterer. Det er hvert eneste tenkende vesen sitt eget bevis på.

 

 

Jeg tror det lureste du kan gjøre er å forholde deg til det du faktisk opplever. Opplever du en konstant og stabil verden; forhold deg til denne.

 

Skal du hele tiden tvile på at verden er ekte, så kan du som du er inne på, bli ganske gal etterhvert. For hva er vitsen med å gjøre noe som helst, om alt bare er innbildning? Kan tanker skade deg når du ikke engang selv vet hva du består av?

 

 

Forresten, en veldig interessant film om dette temaet er denne:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Thirteenth_Floor

:)

Endret av Royo
Lenke til kommentar

Dette er enkelt. Alt vi vet er det vi opplever i vårt eget hode.

 

Hva som helst, Matrix, petriskål, Gud, whatever, kan være utenfor. Uansett hva, det er ikke en del av vår opplevde virkelighet. Det kan aldri bli noe mer enn reine spekulasjoner. Det har over hodet ingen virkning på oss, så det er meningsløst å tro noe som helst om det.

 

Men selvsagt... det kan bli artige historier, bøker og filmer ut av det. Men noen betydning utover underholdning, det har det ikke.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at det ikke har noen betydning utover underholdning. Man kan alltids filosofere over det, og tillate seg å tvile på både det ene og det andre. Det kan føre til at man ser ting på en annen måte, og at man dermed oppnår en uventet innsikt.

 

Men selvfølgelig, skulle man alltid gått rundt og tenkt slik som dette, så hadde man nok blitt gal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

at man kan kalkulere alt blir brukt til argument om at vi lever i en virtuell verden. i et program hvor alle individer har fri vilje :) leste dette i illvit for en stund tilbake. og nei finner ikke det fram nå.

 

men tror nok ikke det er slikt. ting er for komplisert til at alt kan være virtuelt.

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar

Dette er nok en slags virtuell verden, men ikke så banalt som i filmen Matrix. Jeg for min del har min "tro" på Seth. Det er ikke noe religion, snarere en viten.

 

Litt om hvorfor vi er her:

When you leave the physical system after reincarnations, you have learned the lesson and you are literally no longer a member of the human race, for you elect to leave it. Only the conscious self dwells within it in any case, and other portions of your identity dwell simultaneously within other training systems. In more advanced systems, thoughts and emotions are automatically and immediately translated into action, into whatever approximation of matter there exists. Therefore, the lessons must be taught and learned well.

Hvem vi er:

We are multidimensional beings who inhabit many realms and who exist throughout eternity; developing continually into more creative and fulfilled individuals.

Good/evil:

The universe is of good intent; evil and destruction do not exist except as a scenario. Evidence of evil in the world appears to our senses in order to let us know the consequences of the beliefs we hold, but mankind will awaken from that sadness as from a bad dream.

Det mentale:

You create your own difficulties. This is true for each individual. The inner psychological state is projected outward, gaining physical reality -whatever the psychological state may be....You cannot escape your own attitudes, for they will form the nature of what you see. If changes are to occur, they must be mental and psychic changes. These will be reflected in your environment. Negative, distrustful, fearful, or degrading attitudes toward anyone work against the self.

Tatt fra http://www.geocities.com/Athens/5484/quotes.htm

Dette er quotes fra en del bøker som finnes. Bøkene er ganske dyptgående, det er ikke som å lese en Donald pocketbok :)

Lenke til kommentar
En ekte nerds utsagn:

Uansett er du en jævla bra PC. Du holder faktisk styr på 6 milliarder mennesker, flere millioner dyrearter, billioner av ting og veldig mange steder. Hardware specs?

7518830[/snapback]

Er liksom derfor jeg føler at den verden jeg ser er for utrolig til at det kan være formet av en fantasi. Nå er jo det dog basert utifra hvordan fantasien til mennesket er og om det kun er "meg" som er "her" er det nok noe langt mer komplisert som styrer det hele, men samtidig er det for utrolig.

 

at man kan kalkulere alt blir brukt til argument om at vi lever i en virtuell verden. i et program hvor alle individer har fri vilje :) leste dette i illvit for en stund tilbake. og nei finner ikke det fram nå.

 

men tror nok ikke det er slikt. ting er for komplisert til at alt kan være virtuelt.

7519434[/snapback]

Med en virtuell verden mener man da noe ala at jeg er et slags individ i et slags dataspill?

 

 

Jeg føler at dette kunne forklart så mye for meg:

Ville forklart "overnaturlige" ting.

Ville forklart hvorfor man selv ofte ikke opplever "overnaturlige" ting.

Ville forklart en rekke merkerlige tilfeldigheter.

Ville forklart hvorfor det virker som om du opplever ting tema for tema. Ofte tar jeg meg selv i å tenke på noe eller jeg snakker med en venn om noe. Neste dag er det for eksempel et TV-program om det.

Ville forklart hvorfor det aldri skjer noe virkerlig alvorlig med meg.

Ville forklart hvordan jeg er i stand til å kunne se meg selv for meg i hodet mitt "utenfra" på en slags virkerlig måte.

 

For å nevne noe.

Lenke til kommentar

For meg virker det litt som en verdensoppfattning som baserer seg på en virutuell verden elns har mange likhetstrek med religion og gir flere spørsmål enn det besvarer. Religion og en "matrix" gir mening fordi det er noen/noe som bestemmer, men så og si alle argumenter mot religion kan brukes mot tanken om en virituell verden.

 

Men jeg skal si meg enig i at jeg også opplever at jeg tilfeldigvis kommer over info kort tid før jeg kommer i situasjoner der jeg får bruk for den infoen... Noe merkelig, men jeg kaller det flaks :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...