Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Totaloverhaling av b230ET


DJ-Sonic

Anbefalte innlegg

Hei.

 

ja da gjør jeg et forsøk på å lage en worklog om motoroverhalingen av min b230ET motor. Litt bakrunds informasjon : jeg nyrenoverte min volvo245 1987 mod her i somres, brukte ca: et halvt år på dette. Byttet alt som heter foringer, støtdempere, byttet så å si alt på denne bilen, pluss maaasse rust sveising så bilen er det man kan kalle strøken fra topp til tå ja det vil si nesten da. Jeg har 1 oppgave igjenn før jeg er 100% fornøyd og det er motor bytte og lakkering av motor rom osv. Grunnen til at jeg ikke lakkerte motor rommet når jeg lakkerte selve bilen er fordi jeg ikke gadd å ta ut motoren på det tidspunket og fordi jeg hadde andre planer senere. Den motoren som står i nå er den velkjente b230K motoren, har gått sine 300.000 men går merkeligt bra ennå, ja til å være K motor vel og merke. Planen nå er å bytte motor og få noe som er litt bedre enn akkurat en K motor. Jeg har aldri hatt noen bensin turbo motor før så jeg bestemte meg tidlig om at dette skulle jeg ha. Tittet litt rundt på nettet etter noen greie formål og havnet til slutt opp med en chip trimmet b230ET motor. Jeg Hentet motoren og fant ut at denne var rimelig stygg i mine øyne og passet overhode ikke ned i mitt motor rom, så jeg bestemte meg for å gjøre den litt mere stilfull. snakket med noen folk og de rådet meg til å bytte stempel fjører siden dette var en turbo motor. Og da tenkte jeg at, skal jeg gjøre dette så kan jeg like gjerne bytte alt, og det er her denne workloggen kommer inn i bildet.

Jeg skal bytte alt som heter pakninger, lager osv. altså en total renovering av motoren. Da får jeg jo også sett hva slags tilstand denne motoren egentlig er i. Jeg kommer til å bruke god tid på dette, motoren skal ikke ned i bilen før til våren uansett. Da er det vel egentlig bare til å begynne, legger ut masse bilder ettervert som jeg jobber med motoren.

 

Kom gjerne med komentarer/tips, hadde vert koseligt det.

skal ikke se bort i fra at jeg trenger litt hjelp heller :)

 

Plan 1:

 

renovere motoren totalt.

bytte ut gamle deler med trim satser.

male lakke

glass blåse

 

bytte ut orginal kam med trim kam fra pedersen racing.

anskaffe justerbart kamdrev for bedre og finere tuning.

bytte ut spinkle råder med noe kraftigere FK råder

bytte ut gamle stempel og fjører med nye mhale med noe overdim.

bytte ut orginal eksos manifol med 940 grenerør

bytte ut gammel eksos med et brummende J3" eksos raka vegen bakut.

evnt. også bytte ut orginal turbo med en T-34 turbo, noe i den duren der.

blir også evnt. nye dyser og div.

et stort ønske om å nå 300+ :)

 

Plan 2 :

 

Bytte ut orginal girkasse M46 overdrive med Getrag 265 short shift

montere diff sperre

senke noe mere framme

montere lys i spoiler

pluss m.m.

 

Her har dere altså da vidunderet mitt :)

 

volvo4.jpg

 

 

volvo3.jpg

 

Også over til Motor overhaling av b230ET.

 

 

141_4185.jpg

Et eneste stort virrvar som ikke er noe pent i det hele tatt, her kommer det til å bli forandringer ja.

 

 

141_4192.jpg

Det eneste jeg har gjort med motoren er å bytte forgasser og innsug, byttet til en pitsburg 175cd, bensinforbruket har gått noe ned og den går mye renere nå enn hva den gjorde med den gamle forgasseren.

 

 

141_4188.jpg

Som dere ser så er den ikke så ille, bra til å ha gått så mye som den har gjort. her vil det komme en liten turbo kloss, noe jeg gleder meg til :)

 

 

141_4198.jpg

Dette skal også vekk ettervert, altfor mye surr.

 

 

140_4082.jpg

Og her er da vidunderet som skal gi litt futt i det gamle karosseriet :) En b230ET.

 

 

140_4083.jpg

 

 

140_4084.jpg

Noen vil kanskje påstå at dette ikke er den beste motoren osv. osv. men jeg valgte denne motoren fordi den virket grei pluss at den var ferdig trimmet pluss at jeg i tillegg til dette faktisk hørt mye positivt om denne. Turboen som sitter der nå er en smule sliten så den skal byttes ut med en ny.

 

 

140_4086.jpg

Det er ikke vanskelig å se at motoren trenger en liten overhaling og for å ikke snakke om rengjøring, ser ikke ut i måne skinn spørr du meg, itteno vakkert syn nei.

 

 

140_4090.jpg

På svinghjulet så sitter det en tapp som vist på bildet, tennings tappen.

 

 

140_4091.jpg

Her må det tettes side jeg må flytte fordeleren ned på blokken.

 

 

140_4093.jpg

Orginal dyser som blir styrt av motronic.

 

 

140_4094.jpg

Må nesten legge ut et bilde som viser at dette er en Volvo motor :)

 

 

141_4114.jpg

Her har jeg begynt å plukke den ned, tatt av innsug, manifoil osv. Legg merke til nedre front parti, her var det reint gitt... NOT ! Altså, litt svetting må man regne med men her kan det se ut som det har vært en lekasje, pakning og sim-ring antar jeg.

 

 

141_4115.jpg

Æsj og atter æsj.

 

 

141_4116.jpg

 

 

141_4120.jpg

Ta en titt på denne kamen, den utroligt nok i meget god stand, nesten ikke slitasje på den, det kan virke ut som den har vært byttet. hvordan kan jeg se om dette er en trim kam ? ps. de mørke feltene på kamene er olje og skitt, når jeg tørket av dem så blei dem så blanke som bare den.

 

 

141_4159.jpg

Noen få slite merker på lager men er ikke så mye å sette fingeren på her eller.

 

 

141_4155.jpg

Mange mener på at en kan bruke topplokk bolter om igjenn og det kan man som regel. Disse boltene er såkalte strekkbolter dvs. at de strekker seg når man trekker til toppen, dette er fordi de skal tåle et viss moment før de ryker, altså de ryker ikke like lett som med vanlige bolter. Det er mange motorer som bruker slike bolter i dag. Skal man sette dette helt på spissen så skal disse byttes etter hver gang toppen taes av, fordi de forblir strekte når man tar av toppen første gang. dette øker lengden på tiltrekkningen neste gang de brukes og tåler dermed mindre og i verste fall så kan bolten bunne før man oppnår tiltrekknings moment.

 

 

141_4151.jpg

Fjerene ser greie ut de også, orginale fjerer med orginale fjer hatter på topp og i bunn.

 

 

141_4149.jpg

Ventilene må ha seg en runde med suge kopp, men ellers så vil jeg kalle dette en normal forbrenning.

 

 

141_4150.jpg

 

 

141_4141.jpg

Her kan man se en tydelig slitasje, disse byttes ut med nye, men da bør jeg også bytte kam så jeg får se hva jeg gjør i denne situasjonen. Siden kam og lager er bra så er det en vurdering sak egentlig. men de burde byttes når man først går så grundig til verks.

 

 

141_4161.jpg

Her kan man se at motoren har brukt litt olje, litt mere enn normalt så det var ikke så dumt med en overhaling alikevel. legg merke til det blank polerte kammeret. Ventil seter er ikke så mye å skryte av så her må jeg sette av noen timer til sliping. Jeg velger å gjøre dette for hånd, kommer tilbake til dette senere.

 

 

141_4162.jpg

Og her er altså toppen tatt av, demontert for deler og er klargjort for damp vask ved 80 grader. Legg merke til mine hjemme lagde topp bukker, sjekke å ha ved slike arbeid, lagd av aluminium søyler med stål føtter.

 

 

141_4125.jpg

Et lite bevis på at dette er en 531 topp :)

 

 

141_4133.jpg

Da er toppen som sagt demontert fra blokken og vi kan gå videre. La oss først ta en titt på stempel og sylindere. Man kan alerede her se at motoren har gått sine mil.

 

 

141_4134.jpg

Ikke noe spesielle grove slipe kanter og det er jo et bra tegn. blankpolerte sylinder vegger sier meg at stempel fjerer har satt seg bra og at råder/stempel foringer ikke har noe spes av slitasje, ikke en ripe og se noe sted. Ser ut til at stempel er i god form også men dette får vi tatt en nøyere titt på når stemplene er tatt ut.

 

 

141_4176.jpg

Da snur vi motoren på hue og tar en titt. Ser tydelig at den har svettet ganske bra så her tengs det helt klart nye pakninger og ringer.

 

 

141_4180.jpg

Etter at jeg tok av bunn pannen så så det rimeligt greit ut, men legg merke til møkka som er på olje silen, det der må vi ta en nermere titt på, hvordan har det havnet der og hvorfor. det er en grunn til at det har blitt sånn. Noe olje rester etter forbrenning må man regne med men det kan se ut som spon eller noe annet muffens. dette ser vi også senere.

 

 

141_4181.jpg

 

 

141_4182.jpg

 

 

Ok det var altfor denne gang, jeg vil komme tilbake med flere bilder og mere arbeid litt senere.

 

Er det noe dere har lyst til å komentere eller, forslag, tips osv. så ikke nøl med dette, setter pris på slikt.

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var det tid for en ny update.

 

Dette har blitt gjort siden sist.

har demontert resten av blokken, tatt ut veiv, stempel/råder.

 

 

 

142_4266.jpg

her har jeg demontert veiva og stempel/råder. som dere kan se så er bukkene greie, ikke noe spes, med slitasje på disse heller. Avleiringer er det heller ikke å se her, dette er før vask og koking.

 

 

142_4269.jpg

Sjekk disse sylinder veggene, ikke en ripe eller hakk å se, blank polerte men normalt etter dette bruket. For å vere helt sikker på at sylindre er 100% runde så blir blokka levert inn for en skjekk.

 

 

142_4277.jpg

Lager og ramme bukker. her er også kondisjonen greie, ikke noe spesiellt å legge fingeren på. ikke noen riper å se så her tyder det på at lager har holdt seg på plass som er et godt tegn.

 

 

142_4279.jpg

Ramme lager. Disse var egentlig i god skikk til å gått så mye som motoren har gjort, nesten ikke slitasje i det hele tatt.

 

 

142_4275.jpg

Ramme lager og råde lager. hadde det ikke vært for råde lager så hadde jeg antatt at motoren nylig hadd vært overhalt men råde lager har ødelagt den antagelsen, dette er noe av det værste jeg har sett på noen råde lager, men det jeg synest er litt merkeligt er at de er slitt så forskjelligt fra ramme lagerne. noen som har en formening om det ?

 

 

142_4282.jpg

Stempel. Disse blir byttet ut med nye over dim. mhale stempel som er orginalt og fjører.

 

 

142_4280.jpg

 

 

142_4281.jpg

her er det også noen grove riper som jeg ikke er helt sikker på hvordan har skjedd, jeg kunne ikke se noe på sylinder veggen for dette stempelet.

 

 

142_4283.jpg

Disse vil jeg også påstå er greie, noen små riper men ingen hakk eller grovheter.

 

 

142_4285.jpg

tok en slarke test på kryssbolter og foringer, dette var merkeligt nok bra, var ingen antydning til slark i noen av stempel. fjørene var slitte, noe jeg hadde regnet med. men de blir byttet ut med nye.

 

 

 

Konklusjon :

har demontert resten av blokken og tatt en test av stempel/foringer,kryssbolt.

sett over ramme og råde lager samt bukker.

 

 

Det neste på tapeten nå er å koke vaske alle delene og gjøre disse klare til maling og lakkering.

 

Samt. levere inn blokk for borring, veiv for polering og balansering og topp for porting samt ventil sliping.

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Ok da var det tid for en liten oppdatering igjenn, denne gang så er det toppen som er hoved tema.

Nå er det jo slik at jeg leverte inn toppen for porting og slikt og da tok de ventil slipingen i samma slengen, men viser slikevel hvordan det kan gjøres hjemme.

 

 

 

143_4317.jpg

La oss begynne med denne, denne brukes til så mangt men også pussing av ventiler. En grei løsning hvis man ikke har noe annet.

 

 

143_4321.jpg

La oss få sagt det med en gang at ventil arbeid er noe dritt, det er en pirke jobb og tar lang tid hvis man vil ha det bra og det bør det jo være også. Ventilen skal tette når den er lukket og når jeg prater om tette så mener jeg 100% tett, den skal ikke slippe igjennom noe. til dette så bruker jeg et helt vanligt rizla papir som jeg river av en ca: 3mm remse av. Med fjørene av, ventiler pusset og 100% rengjort så slipper jeg ventilen ned i ventil styringen med papir remsen i mellom. Bruk fingeren til å tappe på undersiden av ventilen slik at den detter fast ned i setet. uten å holde i ventilen, prøv å dra opp papir remsen med to fingre. her skal det være nok motstand til å dra ventilen opp og helst at det ryker, dette tyder på at ventilen er tett. hvis ikke så setter vi i gang og sliper.

 

 

143_4330.jpg

En sugekopp med en pinne på :) det beste håndlagde ventil-slipe verktøyet. Med en rengjort ventil så tar man på litt ventil slipe pasta, her er det to typer som kan brukes, en fin type og en grov, er ventilene veeldigt slitte så lønner det seg egentlig å bytte dem og da bytter man begge deler, altså ventil seter og ventiler. I dette tilfellet så er de ikke så slitte så det holder med å bruke pasta, jeg begynner med en grov type, dette er for å få vekk de grovste kantene og for å sette ventilen. Helt til slutt så går man over med en fin type for slutt finnish, dette for å polere sete og ventil slik at det tetter helt. Det er to typer pasta man kan få kjøpt, det er en vannbasert og en uten, det beste er vel den som er vannbasert.

 

 

143_4332.jpg

ta litt vann eller spytt på sugekoppen og sett den i senter av ventilen, ta tak i pinnen med to hender og lag en pølse i loddrett stilling, når du kommer til bunn av pinnen så løft opp ventilen med pinnen og drei den en kvart omdreining og fortsett. Slik fortsetter du til ventilen er bra. ta stikk prøver innimellom for å sjekke at du er på rett vei, begynner du å komme i mål så gå over til fin pasta. 1 time på 1 ventil er ikke å forekomme, du har noen timer forran deg for å si det slik :) På bildet ser du en ventil som har blitt slipt men overhode ikke ferdig.

 

 

143_4334.jpg

Tok også en rask titt på blokken i dag, fikk puset topp flaten. Har så vidt begynt å pusse selve blokken også og klargjøring av lakkering.

 

 

143_4336.jpg

Det var noen som sa at det er merket for stempel og at de var i rekkefølge fordi det er forskjellig borin på sylindrene, de har så rett så rett og her kan vi se at også blokken er merket for hver sylinder. I dette tilfellet her så har vi sett forrfra, C, D, D, E. Hvorfor det er to D`er skulle jeg gjerne ha vist, så hvis det er noen som vet dette så spytt ut.

 

 

143_4341.jpg

 

Altså, merker på blokken og stempel, nå er det jo svært enkelt å se hva som skal hvor, kan jo nesten ikke taes feil. merk at pilen på stempel peker ned, dette er feil ! den skal peke forrover mot register reim, satt den slik bare for å vise bokstavene.

 

 

143_4344.jpg

og til slutt så tar vi en titt på noen små deler :) Nei denne er ikke ny, den er kun vasket i damp stim på 95 grader som inneholder renseveske, denne var total svart av olje og avleiringer, blei rein ikke sant :)

 

 

143_4346.jpg

Front deksel, har et lite spørmål som jeg lurer på, har som sagt tenkt til å lakkere blokken, men hva med disse to dekslene og olje adapteret ?

 

 

143_4347.jpg

 

 

Etter vasken så blei de jo blanke, så jeg lurer fælt på om jeg skal lakkere dem eller ha dem som dem er, noen tips, forslag fra gjengen uttpå her ?

 

 

For de helt avanserte og som har slipt ventiler før så kan man også bruke en drill til dette, fungerer ganske så bra det også og forkorter arbeids tiden litt og man bli ikke så fort sliten. Men resultatet blir det samme. Husk bare på å ikke legge noe spes. press på den når du sliper, du vil jo ikke ødlegge noe heller liksom. og bruk middels fart.

 

ok da var vel det det hele for denne gang, neste update kommer om ikke så altfor lenge.

 

 

 

men enn så lenge, ha en fortsatt hyggelig aften boys and girls :)

 

Edit: ps. har forresten funnet fargene jeg skal ha på vidunderet :)

Lenke til kommentar

Som en del av renoveringen så ville jeg også hva slags tilstand olje pumpen var i.

Planen var å bytte ut denne med ei høytryks pumpe men er ennå til vurdering.

 

 

143_4365.jpg

Det første jeg gjorde var å få en oversikt over hvordan denne var satt sammen slik at jeg ikke gjorde noen feil. Pumpen er satt sammen av 4 umbrako skruer, det er heller ikke noe pakning i mellom delene. Hver obs på at det sitter ei fjør og et lite stempel i mellom disse to delene, men dette merker du også når du tar av skruene, hold pumpen godt i sammen mens du skrur disse av. Merk: på de eldre pumpene er det ei kule i steden for dette lille stempelet. Ventil stempel hører i sammen men trykkregulator ventilen som sitter skrudd fast på undersiden av pumpehuset.

 

 

143_4374.jpg

Det er 3 måter å måle slitasjen på og alle er like viktige. Dette bilde viser en radial måling, en klarings måling mellom pumpehus og tannhjul. verdien for denne er følgende : 0,02 - 0,09. Alt over 00,9 er stor slitajse og må byttes. Denne målingen lå på 00,5.

 

 

143_4372.jpg

Denne målingen er drev slitasje, du måler altså mellom rommet i mellom tann mot tann. Her skal verdien ligge i mellom 0,15 -0,35. Denne målingen viste 0,30. Altså på grensen til hva verdiene skal vere, i dette tilfellet så velger jeg å bytte den.

 

 

143_4375.jpg

Og til slutt Aksial målingen, her måler man gapet i mellom de to delene som er satt sammen. Legg en rett maskin linjal over huset (vist på bilde) og mål klaringen i mellom drev og linjal. her er verdiene 0,02 - 0,12. Denne målingen viste 0.05.

 

 

 

 

Sørg for å gjøre godt reint føre du setter dette i sammen. smør opp delene og ha på litt paknings sement og skru på lokket igjenn, som en liten test etter at du har skrudd i sammen delene igjenn er å snurre på akselen under, det skal gå lett og ledigt.

 

Hvor vidt det lønner seg å bytte eller ikke kommer helt ann på målingene og verdiene du får. det er ikke altid det er noe vitsi å bytte pumpen.

 

driver du å trimmer og den slags så lønner det seg vel å bytte den ut med ei høytrykks pumpe men det er opp til ver enkelt tror jeg, en vanlig overhaling så lønner det seg å måle før man kjøper nytt, det kan vere penger spart.

Lenke til kommentar

Du gjør en sinnykt bra jobb! Det er veldig bra at du tar så mye bilder og forklarer hva du gjør. Det gjør det enklere for oss som ikke har helt peiling på motor og følge med. Lærte faktisk litt av hvert i denne workloggen :thumbup:

Lenke til kommentar

Hallo.. Veldig fin og ikke minst skikkelig worklog dette her! Lurer litt på den ventil slipe greia di. Hvor får du tak i sugekoppen? Og den pastaen har de det på biltema? Dette er vel noe helt annent art nr. 36-420

 

Skal slipe ventiler på en gressklipper så det trenger ikke vær proff kavlitet altså =P

Endret av El Netzor
Lenke til kommentar
Du gjør en sinnykt bra jobb! Det er veldig bra at du tar så mye bilder og forklarer hva du gjør. Det gjør det enklere for oss som ikke har helt peiling på motor og følge med. Lærte faktisk litt av hvert i denne workloggen  :thumbup:

7540550[/snapback]

 

 

Ja jeg bukker og takker for det fine komplimentet, nice to hear that dude :)

 

ja å ta bilder å vise det så nøyaktigt som muligt er en del av morroa det synest jeg og for å ikke si viktigt, både for dere og for meg. vi lærer av hverandre :)

Lenke til kommentar

Fra en volvo-fan til en annen: Det her var en skikkelig iforseggjort worklog, kjempebra med masse bilder, tilhørende forklaringer og kommentarer. Sånt er kjempeinteressant å lese. Litt ekstra kos er det jo at det dreier seg om en Go'femåførr òg.

 

Jeg hadde den motoren du skal bytte til i min gamle 740 TIC for noen år tilbake. Lese om hva du tumler med her bringer tilbake mange gode minner... jeg savner poff'en min! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...