Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen fryser seg tilfeldig...

Anbefalte innlegg

Hei, har et problem med at pcen fryser seg tilfeldig (i Windows Vista og i spill CoH f.eks).

Specs:

HK: ECS 945P-A(v3.0), I945P, Socket-775,

CPU: Intel E6300

Ram: 1gb Twinmos ddr2 pc5300

Skjermkort: Sapphire x1950 pro

Hdd: WD 320 gb

Cd/dvd: nec dvd brenner

450w strømforsyning (inkl i Antec Sonata p180 kabinett).

Problemet:

Først hadde jeg windows xp, ingen problemer i Windows, men når jeg spilte Company of Heroes så kom jeg til 5. brett i campaignen, så restartet den seg. Spilte litt skirmish, restartet seg etter 5-15 min. Jeg satt så ned grafikk-nivået (satte ned kvaliteten, eks.: texture quality, model quality) til middels og problemet ble borte.

Så installerte jeg Windows Vista, her kunne pcen fryse seg hvis jeg spilte CoH (noen ganger bare plutselig restarte) og den tilfeldige restartingen kom også i Windows nå (vista)! Jeg skrudde av "automatisk restart ved feil"-alternativ under my computer->properties, og nå nettop så bare frøys den seg.

Så, det som skjer: jeg surfer, hører på musikk, eller bare skriver noe, så helt plutselig så stopper musikken, skjermen fryser seg, får ikke noe respons med musa eller tastatur. Må restarte...

Har kjørt 3dmark i flere timer under windows xp = ingen frys/restart (kanskje det fryser i Vista?....tester nå)

Testet minne med memtest=ingen feil.

Cpu temperatur går aldri over 47grader, har et romslig kabinett...tror ikke varme er problemet.

Hva er feil?

Oppdatert: Testa 12V nå, den var på 12V så da kan strømforsyningsfeil utelukkes...

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat de samme symptomene som deg, lurer forferdelig på hva det kan være.

Fikk problemet først etter å ha installert nytt skjermkort, et AGP X1300 Pro. Hadde FX5200. Jeg har mistenkt at skjermkortet trekker for mye strøm, (har bare 250W PSU), helt siden jeg hadde fått et par frysninger.

Mitt skjermkort ligger på samme linja som harddiskene. Det fulgte med en strømkabel til å koble på en harddisk-plugg, ut fra den går det en harddisk-plugg og en 4-pins floppy-plugg som går til skjermkortet.

Mener å ha lest noe om at dette symptomet vi opplever kan komme av at harddisken får for lite strøm.

Det som som regel skjer med meg er at skjermbildet fryser, lyden fortsetter noen sekunder og beggyner å spille lyden fra det sisste sekundet mom igjen omtrent 10 sekunder eller så. Så blir skjermen svart og det kommer opp på skjermen (som beskjed fra skjermen) at den ene frekvensen er på 1mhz og den andre på 135hz eller noe sånn. Så for å få PCen til å funke igjen må jeg ta den veldig populære svenske restarten.

Hadde vært veldig fint om noen kunne hjulpet oss.

EDIT: Leif has left the building ;)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Hmm, nå har jeg satt én 12V direkte fra power supply til hovedkortet og én 12V direkte fra power supply til skjermkortet.

I sisoft sandra står det på -12V: -12,86V

på +12V står det: 6,75V

Men i bios står det at +12V ligger på 11,86V

Jeg har ett 450 W power supply som det står dette på:

+12Va : max: 15A min: 1A

+12Vb: max: 17A min: 1A

-12V: max 0,3A min: 0A

Er det noen smarte folk som kan ane hva problemet er?

Lenke til kommentar
Leste på: www.sapphiretech.com/en/forums at man måtte ha 22A på 12V-railen for å kjøre x1950 pro. Er power supplyet mitt for dårlig rett og slett, kan noen si det vha specsene på power supplyet mitt (http://www.antec.com/uk/productDetails.php?ProdID=14451)?

7510176[/snapback]

Ser ut til at strømforsyninga di ikke gir nok strøm ja, hør om du kan få lant av noen som har en sterk nok PSU, og se om det blir bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...