_ART_ Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 hvorfor kan jeg ikke få høyere lukkerhastighet enn 500 mens jeg bruker en ekstern blits på min nikon d70s? Blitsen jeg bruker er en speedlight sb-28 Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Har du på Manuell? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 1/500 er den maksimale blitz sync-hastigheten på D70. Det er mer enn dobbelt så raskt som de fleste andre. Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 ok. noen som har tips til hvordan jeg kan ta kjappe actionbilder med den eksterne blitsen da? Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Virkelig? Jeg kan banne på at jeg tok bilder med mer enn 1/500 i lukkertid da jeg hadde blitz på kameraet mitt? Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Tja, men det skal nå sies at action bilder ofte ikke blir å veldig mye "action" om du fryser bildet helt. Hva skal du ta bilder av? Prøv å få litt bevegelsesuskarphet med i bilde, da blir det mer "fartsfylt". Lenke til kommentar
ttd Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Blitzen vil som primærlyskilde fryse bevegelsen så og si uavhengig av lukkertida. Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 Tja, men det skal nå sies at action bilder ofte ikke blir å veldig mye "action" om du fryser bildet helt. Hva skal du ta bilder av? Prøv å få litt bevegelsesuskarphet med i bilde, da blir det mer "fartsfylt". 7501839[/snapback] Skal ta bilder til en sak jeg skriver om en gjeng ungdommer som driver med parkour. Bildene skal publiseres både på nett og på trykk så jeg tror ikke det passer helt med bevegelsesuskarphet. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Ja, jeg er også veldig nyskjerrig på hva slags motiv du skal ha bilde av som krever høyere lukkertid m blitz enn s/500! Første gang i historien jeg har hørt noen klage på blitz-sync til Nikon D70 Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg klager ikke. bildene skal tas på lørdag, men fikk prøvd ekstern blits for første gang i dag. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 sett blitsen i "high speed mode", det kan hvert fall jeg med min canon 430EX Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) Virkelig? Jeg kan banne på at jeg tok bilder med mer enn 1/500 i lukkertid da jeg hadde blitz på kameraet mitt? 7501822[/snapback] Jeg tror det bare er D40, D50 og D70 som klarer det, men ser ikke bort i fra at andre kameraer med omtrent samme Sony CCD også hadde muligheten. Enkelt sagt, så må blitzen gjøre jobben i perioden mens begge lukkergardiner er åpne for å få en jevn eksponering. På de fleste kameraer begynner andre gardin å bevege seg før første er ferdig når lukkertidene blir lavere enn ca. 1/250. D40, D50 og D70 bruker imidlertid elektronisk lukker ved kortere lukkertider, og derfor kan man gå ned til 1/500 på disse tre kameraene. God elektronisk lukker er imidlertid fryktelig vanskelig å få til (pga "tearing" - dvs at bildet blir delvis forskjøvet ved korte lukkertider), og var en spesiell egenskap ved den CCD-brikken som satt i de to kameraene. Edit: Egeulfs poeng om at blitzen uansett fryser bevegelsene er for øvrig godt. Om du har en SB800 eller 600, så gir vel de en eksponeringstid på 1/1000 uavhengig av lukkertid. Sigma EF500 gir ca. 1/700. ...og som flere har påpekt: Har du sjekket at 1/500 gir bevegelsesuskarphet? Det skal gå skikkelig fort for at det er tilfelle. Endret 14. desember 2006 av Anew Lenke til kommentar
ttd Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Som en sidenote kan det nevnes at D200(D80?) og oppover i Nikons kamerapark støtter FP Sync, som lar blitzen synkronisere med så kort lukkertid kameraet støtter. Canon har tilsvarende, uten at jeg er sikker på navnet. For de som er interessert i dette, så søk opp info selv. Det er et par ulemper med denne funksjonen. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Forøvrig tror jeg det finnes et triks med å tape over noen av blitzens pin'er, som gjør at man på en D70 kan "lure" kameraet til å akseptere kortere lukkertider enn 1/500 (helt ned til 1/8000, men ikke regn med gode resultater! ). Søk litt på nettet. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 ok. noen som har tips til hvordan jeg kan ta kjappe actionbilder med den eksterne blitsen da? 7501820[/snapback] Det går fint å ta actionbilder med lukkertid på 1/60 så lenge blitzen er hovedlyskilden. Selve blitzblinket varer jo myemye kortere enn selv 1/500. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå