Gå til innhold

Endringer i Web-design, HTML og CSS?

Ønsker du egne regler?  

48 stemmer

1. 1. Ønsker du egne regler?

• Ja
      38
    • Nei
      3
    • Vet ikke
      7

Anbefalte innlegg

Satt og chatta med Henrik Lied på MSN, og kom inn på temaet Webdesign, HTML og CSS (heretter referert til som WDS), og at en del brukere hater/misliker WDS og gjengangerne der. Tror det er en ganske så riktig antakelse.

Uansett, vi begynte å diskutere ulike grunner for hvorfor det har blitt slik at vi gjengangerne i seksjonen er og/eller gir inntrykk av å være fiendtlige og lite hjelpsomme, og at isfronten har oppstått.

• Utallige tråder om de eksakt samme tingene, for eksempel hvordan man midtstiller en side, eller om det finnes noen webdesignere som kan gjøre det og det for så og så masse osv. Det virker som om nye brukere sjelden eller aldri tar seg bryet med å søke kjapt gjennom tidligere tråder og innlegg først
  • Siden det finnes en del teknologier i dagens internettverden, er det ikke alltid like lett å poste riktig. WDS preges i perioder av mye feilposting, særlig tråder som omhandler programmering, bruk av publiseringssystemer, webhosting og rene visuelle ting som hører hjemme i Visuell kreativitet
  • Jeg skal ikke påstå at vi alltid gir perfekt kritikk av sidene som vises fram, langt derifra. Jeg syns vi bør bli bedre til det. Likevel må den som ber om kritikk være i stand til å ta til seg kritikk på en god måte. Ikke helt ukritisk, men man skal ikke avfeie alt, heller. Ser dessverre mye av sistnevnte

Vi foreslår derfor at Webdesign, HTML og CSS får en notis, på lik linje med Politikk, Religion og Samfunn, som refererer til en tråd som minner brukeren på at søkefunksjonen er tilgjengelig også i denne delen av forumet. Lenker til «Oppslagsverk over artikler» og «INFO: Websider til kritikk, - en liten pekepinn» kan også inkluderes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Jeg har nå vært aktiv i WDS i flere år - og dette Mr.Berg nevner er veldig sant. En slik notis hadde kanskje hjulpet på alle postene. For å være ærlig har jeg nesten sluttet å surfe WDS, og bruker bare kaféen, der jeg kan poste med de kjente og kjære - isteden for å svare på hva HTML-koden for midtstilling er.

Lenke til kommentar

Snart vil vel vår fantastiske side webkafeen.no(?) også være til hjelp. :)

Må si meg enig i at vi har blitt alt for sære da. Sjeldent jeg gidder å lese igjennom sånne tråder som for det meste befolkes av nybegynnere.

Når jeg startet å være i WDS var alle villige til å gi kritikk å hjelpe med problemer og vi hadde det ganske gøy.

Nå er det nesten ingen av oss som leser annet enn kafeen, og eneste gangene vi poster i noen av de andre trådene i seksjonen er det bittert og sarkastisk.

Lenke til kommentar
Ja. Jeg har nå vært aktiv i WDS i flere år - og dette Mr.Berg nevner er veldig sant. En slik notis hadde kanskje hjulpet på alle postene. For å være ærlig har jeg nesten sluttet å surfe WDS, og bruker bare kaféen, der jeg kan poste med de kjente og kjære - isteden for å svare på hva HTML-koden for midtstilling er.

Skriver under på den. I WDS har jeg stort sett ikke lest annet enn kaféen de siste månedene.

Lenke til kommentar

Nå er det, på linje med flere andre her ser jeg, relativt lenge siden jeg har lest andre tråder enn webkafeen (da i tilfeller hvor noen har linket til en tråd), men jeg syns absolutt Berg har rett her, og det er noe av grunnen til at jeg sluttet å lese nettopp annet enn kafeen.

Dog er jeg usikker på hvor mye en notis hjelper i praksis, erfaring viser at for mennesker er det lettere å handle først, og håpe at noen svarer og at man ikke bryter noen regler.

Men det kan absolutt minske problemet, og da er mye av intensjonen gjennomført.

Jeg har nå vært aktiv i WDS i flere år
Lenke til kommentar

Bare en tanke fra meg i farten.

Kunne det vært en ide og opprettet et wikisystem som kan samle opp alle relaterte emner som kan være aktuelle, dette er og noe som kan gjelde for mange forum her inne hvor flere aktuelle spørsmål går igjen.

Vil være greire å henvise til en wiki-guide istedet for å skrive det samme om og om igjen vil jeg tro.

Hva tenker dere om det?

Sier ikke at det blir slikt, men er bare jeg som lufter litt tanker og ideer. :)

Lenke til kommentar

Snakker vi wikisystem for hele forumet i så tilfelle? Om det kun er for webdelen blir det jo ikke noe vits med webkafeen.no, og om det blir hele forumet blir det jo ikke vits med forumet i det hele tatt. :p

Men absolutt godt forslag, jeg skal innrømme at jeg helt sikkert er en av de Mr. Berg og kompani er blitt irritert på.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Jeg tror generelt sett at en søkefunksjon vil de fleste glemme, og ikke minst unngå å bruke. Folk som er nye på forum ser på det som et forum, aka et sted der man spør spørsmål og gjerne lager nye tråder. Jeg syntes ikke at det i bunn og grunn er feil, men for dere som har vært der så lenge og ser det hele tiden blir det sikkert en irritasjonsfaktor. Dog, det er ingen som ber dere svare på alt.

Wiki tror jeg ville løst det godt, men det vil uansett dukke opp nye tråder ukentlig om sentrering i HTML, dette er ikke til å unngå da jeg vil tro at minst halvparten av de nye brukerne skumleser igjennom regler og leter febrilsk etter "NYTT EMNE" knappen med en gang de lurer på noe.

Bare for å nevne det: Web-avdelingen har sin egen klikk som består av mange meget gode kodere. Denne lille klikken er ufattelig vanskelig å komme inn i, og i mange tilfeller kan opptre som lite vennlig for de nye, uten at de nødvendigvis har opptredd på en måte som er uvennlig eller vært uhøflige. Jeg sier bare at klikken har blitt så godt pakket sammen og på et nivå som gjør at få slipper til i kafeen.

Lenke til kommentar

Jeg har, som de fleste andre i "WDS-gjengen", nesten sluttet å lese annet enn webkaféen. Jeg svarer kanskje i en og annen tråd når den ikke inneholder noe jeg har sett hundre ganger tidligere. Mange kritikktråden gidder jeg ikke svare i, fordi jeg vet at kritikken jeg kommer med på 90% av sidene blir sett på som negativ, og at folk dermed ikke følger den.

Idéen om notis er en god en, og kan kanskje hjelpe til med å fjerne en del av trådene som spør om det samme, men som sparks sier, vil mange nye unngå å lese disse, og se etter "Nytt emne"-knappen med en gang. Det er noe som er mer enn bare litt dumt, men er vanskelig å gjøre noe med. Med mindre man får lagt inn en modul som gjør at man må lese disse før man får skrevet nye innlegg...

Lenke til kommentar

God idé Jesper, men jeg tror det kunne medbringt en del problemer for folk som faktisk trenger hjelp til noe annet som ikke har blitt spurt 10 000 ganger før?

Eller kunne man hatt slik at når brukeren hadde vert inne i "regeltråden" i et bestemt antall minutt (det gjennomsnittspersonen bruker på å lese dette) fikk han lov å poste

Endret av Equerm
Lenke til kommentar
wiki.diskusjon.no ja takk :)

7498244[/snapback]

Hva med å heller bruke no.wikipedia.org.

To wikier fører bare til en masse ekstra arbeid.

7500804[/snapback]

Ikke dumt, men får vi bruke den til det da? Er de ikke ganske strenge på hva som ligger der?

Eigentleg stemmer eg for å nytta nn.wikipedia.org ;)

Lenke til kommentar
wiki.diskusjon.no ja takk :)

7498244[/snapback]

Hva med å heller bruke no.wikipedia.org.

To wikier fører bare til en masse ekstra arbeid.

7500804[/snapback]

Nja, jeg tror det vil fungere heller dårlig for oss. Jeg ser iallefall for meg at vi lager en forside med med kategori-inndeling og så videre oppdelt i eksempler, ofte stilte spørsmål og annet. Slikt passer ikke helt inn i Wikipedia tror jeg. Eller tror du de hadde likt siden "http://no.wikipedia.org/ofte_stilte_spørsmål_på_diskusjon_no"?

Lenke til kommentar
God idé Jesper, men jeg tror det kunne medbringt en del problemer for folk som faktisk trenger hjelp til noe annet som ikke har blitt spurt 10 000 ganger før?

7498912[/snapback]

Hadde jo vært en engangssak da.. Første gang man skal skrive et nytt emne i WDS må man lese infoen, og hvis man ikke har vært inne i lenger enn 5 min eller hva gjennomsnittpersonen bruker på å lese det stykket tekst, får man ikke skrive innlegg..

Lenke til kommentar
Mange kritikktråden gidder jeg ikke svare i, fordi jeg vet at kritikken jeg kommer med på 90% av sidene blir sett på som negativ, og at folk dermed ikke følger den.

7498849[/snapback]

Enig der.

Veldig mange som ikke kan ta kritikk, og da har jeg gitt opp.

Noen design er faktisk så ille, og noe kode er så dårlig at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

De må begynne på nytt, men da blir de sure.

Hjelper lite når andre noobs forteller de at det er kjempefint :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...