J@9 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hei! Jeg er en gutt på snart 20 år (31.12) Og lurer på om jeg må ta traffikalt grunnkurs for å kunne øvelses kjøre? Er ei venninne som sier jeg må ta det, mens noen sier jeg ikke trenger det. En kamerat av meg snakka med en kjøreskole lærer, å han sa at jeg måtte det. Men jeg vil helst ha flere svar før jeg er 100% sikker. PS, har ikke moped lappen eller lappen på noe annet. Lenke til kommentar
Hekkerboi Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 du må iallefall ha trafifikalt grunnkurs for å ta billappen, og sansynligvis mørkekjøring Lenke til kommentar
Vagaprog Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) jo,du må det,koster ca. 1300 kr, egentlig ganske bortkastet,med tanke på at alt du hører der er ting du garantert vet om fra før av eller som sier seg selv.. Endret 13. desember 2006 av FloppyK Lenke til kommentar
MRN Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Så alderen har ingenting å si? Man er altså nødt til å ta traffikalsk grunnkurs som første ledd i å ta lappen (bil)? - Traffikalsk grunnkurs - Teori - Oppkjøring ? Lenke til kommentar
Hekkerboi Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 traffikalt grunnkurs mørkekjøring oppkjøring teori ? eller Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Ja, man må ha grunnkurs uansett om man skal kjøre opp. Oblig: Trafikalt grunnkurs og mørkekjøring veiledningstime 1 sikkerhetskurs bane (5t) veiledningstime 2 sikkerhetskurs vei (13t) teoriprøve førerprøve Jeg tror ikke trådstarter trenger grunnkurs for å kunne øvekjøre, men må ha det som første ledd i i kjøreopplæringen uansett. Endret 13. desember 2006 av jonepet Lenke til kommentar
Vagaprog Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) ja,det er nye lover om det, trafikalt grunnkurs er obligatorisk,etter det kan man ta teori osv. "Fra 1.Juli 2003 ble det innført trafikkalt grunnkurs for de som skal ta førerkort for personbil og som fyller 16 år etter denne dato. Kurset må gjennomføres før eleven kan starte øvingskjøring privat eller ved trafikkskole. Det trafikale grunnkurset er på 17 undervisningstimer - Trafikal forståelse 10 timer - Førstehjelp 4 timer - Mørkekjøringsdemonstrasjon 3 timer (Gjennomføres i den mørke årstiden) Bevis for fullført grunnkurs og legitimasjon med bilde må medbringes under øvingskjøringen. Trafikalt grunnkurs kan tas fra fylte 15 år, mens øvelseskjøringen kan starte tidligst etter fylte 16 år. Dette er et tiltak fra myndighetenes side for å bedre sikkerheten for den som skal øvingskjøre og senere ut som selvstendig trafikant på eget ansvar. Trafikalt grunnkurs skal bidra til å ansvarliggjøre de som skal ta førerkort. Opplæringen skal fokusere på risiko i trafikken og bidra til selvkritisk vurdering og selvinnsikt. Det skal gis en grunnleggende forståelse av trafikk før en begynner øvingskjøringen." Endret 13. desember 2006 av FloppyK Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Hei!Jeg er en gutt på snart 20 år (31.12) Og lurer på om jeg må ta traffikalt grunnkurs for å kunne øvelses kjøre? Er ei venninne som sier jeg må ta det, mens noen sier jeg ikke trenger det. En kamerat av meg snakka med en kjøreskole lærer, å han sa at jeg måtte det. Men jeg vil helst ha flere svar før jeg er 100% sikker. PS, har ikke moped lappen eller lappen på noe annet. 7496392[/snapback] Det er 100% sikkert at du må ha trafikalt grunnkurs både for å øvelseskjøre privat og på en trafikkskole. Slik er reglene for alle uansett om du er 16 eller 60 år. Med mindre du har ett førerkort eller mopedførerbevis fra før. Dersom du blir stoppet under øvelseskjøring, vil politi eller vegvesen spørre etter bevis for at du har lov til å kjøre. Dette beviset (eller evnt førerkortet) må da vises sammen med legitimasjon. Dersom du øvelseskjører uten noen form for bevis, får du og ledsageren din ett problem. Penger å betale, mulig sperrefrist + at ledsageren din også sliter. Han/hun har ikke lov til å øve med deg uten å ha sjekket at du har lov. Dette gjelder også kjørelæreren din når du starter med kjøretimer på en trafikkskole. Du må derfor alltid ha beviset med deg uansett hvem du kjører med. Så du må nok melde deg på trafikalt grunnkurs på en trafikkskole. Om dette kurset er morsomt eller kjedelig avhenger av at du velger riktig skole.. Lykke til! Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Bare et lite sprøsmål angående det at man alltid må ha med seg bevis for at man har trafikalt grunnkurs når man kjører med kjøreskole. Har en kamerat som holder på å ta lappen, og kjørelæreren hans tok bare en kopi av mopedførerbeviset hans i tilfelle han skulle glemme å ta det med når de skulle kjøre. Hva hjelper dette? Godtar politiet en kopi? Syns det hele virket merkelig, men så blir vel ikke kjøreskolebiler stoppet så veldig ofte heller, da. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 Ser ut som om jeg ikke slipper unna det kurset da Skulle nok ha begynt før, så hadde jeg sluppet hele kurset Men bare et spm, noen her som er født i 1986, og akkurat tatt lappen? for dem burde jo vite det helt sikkert om kurset trengs eller ikke.. Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Bare et lite sprøsmål angående det at man alltid må ha med seg bevis for at man har trafikalt grunnkurs når man kjører med kjøreskole. Har en kamerat som holder på å ta lappen, og kjørelæreren hans tok bare en kopi av mopedførerbev iset hans i tilfelle han skulle glemme å ta det med når de skulle kjøre. Hva hjelper dette? Godtar politiet en kopi? Syns det hele virket merkelig, men så blir vel ikke kjøreskolebiler stoppet så veldig ofte heller, da. 7498985[/snapback] Dersom man stoppes av politiet vil IKKE en kopi være god nok dokumentasjon. Da kreves det originale beviset eller førerkortet. En kjøreskole blir som oftest stoppet av vegvesenet. (Dersom vi en sjelden gang blir stanset av politiet, ber de oss fort om å kjøre videre når de ser at det er en skolebil. Bortsett fra promillekontroll, da må også vi blåse..) I mitt distrikt (jobber til daglig som kjørelærer) har det vært masse kontroller på dette med bevis de siste månedene. Vi blir OFTE stoppet av vegvesenet på kjøretimer, eleven må vise legitimasjon og gyldig bevis og jeg som lærer må fremvise kortet der jeg skriver inn alle kjøretimene på denne eleven. (opplæringskort). Da er det godt nok at jeg som lærer har tatt kopi av trafikalt grunnkursbevis eller mopedførerbevis. Vel og merke dersom eleven har med seg gyldig legitimasjon. Så vi praktisere det samme som du nevner, nemlig at vi tar kopi av dette og legger ved opplæringskortet. Men - praksisen kan nok variere noe fra distrikt til distrikt. Dersom ting ikke er i orden, må jeg og eleven bytte plass og timen avbrytes. Vegvesenet hos oss har derfor ingen problemer med disse kopiene, samtidig som kontrollene utføres av folk vi normalt kjenner. (eks sensorer) Grunnen til dette er at vegvesenet har tilsynsplikt ovenfor trafikkskolene. De har plikt til å kontrollere at jeg gjør jobben min dvs sjekker at eleven min har lov til å øvelseskjøre. Så når en kjøreskole blir stoppet og eleven må vise beviset sitt, er det egentlig kjøreskolen som kontrolleres. At vi gjør jobben vår! Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Ser ut som om jeg ikke slipper unna det kurset da Skulle nok ha begynt før, så hadde jeg sluppet hele kurset Men bare et spm, noen her som er født i 1986, og akkurat tatt lappen? for dem burde jo vite det helt sikkert om kurset trengs eller ikke.. 7499034[/snapback] Jeg er kjørelærer og jobber med dette hver eneste dag. Du MÅ som sagt ha grunnkurs, det er bare å sjekke i lover og regler. Har mange elever som er født i 1986, alle har grunnkurs.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 "Fra 1.Juli 2003 ble det innført trafikkalt grunnkurs for de som skal ta førerkort for personbil og som fyller 16 år etter denne dato. Kurset må gjennomføres før eleven kan starte øvingskjøring privat eller ved trafikkskole. Det trafikale grunnkurset er på 17 undervisningstimer - Trafikal forståelse 10 timer - Førstehjelp 4 timer - Mørkekjøringsdemonstrasjon 3 timer (Gjennomføres i den mørke årstiden) Bevis for fullført grunnkurs og legitimasjon med bilde må medbringes under øvingskjøringen. Trafikalt grunnkurs kan tas fra fylte 15 år, mens øvelseskjøringen kan starte tidligst etter fylte 16 år. Dette er et tiltak fra myndighetenes side for å bedre sikkerheten for den som skal øvingskjøre og senere ut som selvstendig trafikant på eget ansvar. Trafikalt grunnkurs skal bidra til å ansvarliggjøre de som skal ta førerkort. Opplæringen skal fokusere på risiko i trafikken og bidra til selvkritisk vurdering og selvinnsikt. Det skal gis en grunnleggende forståelse av trafikk før en begynner øvingskjøringen." 7496661[/snapback] Jeg vet ikke hvor FloppyK har funnet denne infoen, men der ser det ut som at alle som er født før 1. juli 1987 slipper trafikalt grunnkurs.Men jeg vet selvfølgelig ingenting sikkert. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 ooooo 7498985[/snapback] *svosj* 7501548[/snapback] Takker for utfyllende svar, nesten mer enn forventet. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 endrebjorsvik: det gjalt bare en stund, jeg er født i 85 og måtte ta kurset ( i fjor), som kjørelæreren over her nevner så så MÅ man ta det. Det gjør ikke vondt, ingen vil bite så er bare å få det gjort. Lenke til kommentar
lifeh8tr Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 jeg tok det nettopp nå, så du må ha Traffikalt Grunnkurs: 1850,- + 1500,- for mørkekjøring Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 jeg tok det nettopp nå, så du må ha Traffikalt Grunnkurs: 1850,- + 1500,- for mørkekjøring 7502612[/snapback] Var ikke det litt mye?De fleste plasser jeg har sett har det ligget rundt 2800 kr. Du har betalt 500 kr mer. Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 jeg tok det nettopp nå, så du må ha Traffikalt Grunnkurs: 1850,- + 1500,- for mørkekjøring 7502612[/snapback] Var ikke det litt mye?De fleste plasser jeg har sett har det ligget rundt 2800 kr. Du har betalt 500 kr mer. 7502691[/snapback] Prisene varierer nok noe mellom ulike kjøreskoler. Det er mange grunner til dette. Antall elever på kurs, hvordan førstehjelpen administreres og hvordan mørkekjøringsdemonstrasjonene er organisert. Men ofte er det sammenheng mellom pris og kvalitet.. Dersom kurset er bra vil dette påvirke antall kjøretimer og dermed bli billigere likevel. Det er uheldigvis stor kvalitetsforskjell på ulike kjøreskoler. Husk at det ofte blir dyrt i lengden å kjøpe billig.. Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Jeg vet ikke hvor FloppyK har funnet denne infoen, men der ser det ut som at alle som er født før 1. juli 1987 slipper trafikalt grunnkurs.Men jeg vet selvfølgelig ingenting sikkert. 7502145[/snapback] Den dispen varte bare fram til 30. juni 2005. Nå må alle ha grunnkurs. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Takker for mange bra svar Nå veit jeg ihvertfall med 100% sikkerhet at jeg må ta kurset. Og hadde jeg tatt lappen før 30 juni 2005 hadde jeg sluppet det, men.men.. sånn er livet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå