Gå til innhold

Ord og uttrykk fra din hjemplass

SSSø

Anbefalte innlegg

Ja, her er posten for ord og utrykk som er spesielle fra der du bor. Det fungerer enkelt ved at du skriver hvor du bor, og så kommer du med en liten liste av rare/spesielle uttrykk dere bruker der samt oversettelse.

Jeg begynner. Er fra Bergen :)

Kokke = Stjele

Nigge = Stjele

Py det = Synd det

Kedetgåri? = Hva skjer?

Tjommi = Kamerat

Mygla = Dritings

Dabb = Bank (som i å banke noen)

Deng = Bank (som i å banke noen)

Kless = Bank (som i å banke noen)

Nedtur/Nedsig = Blir brukt når noe er bra

Opptur/Oppsig = Blir brukt når noe ikke er bra

Kommer sikkert på flere etter hvert...

edit; slenger på en liten utfordring til dere også: Hva betry "elge på pydde spenn"?

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tyche = Dæven (Tyche! jeg mistet telefonen).

Sjy = Sjø / Hav

Deng = Bank (som i banke noen)

Sabla = Forfinet utgave av "jævla" (Det er sabla varmt i dag).

Fjott = Dust / Tulling / Idiot (Din fjott / Ditt fjotthau).

Skjeis = Dårlig (Det gikk skjeis).

Sjura (uttales "shura) = Fitte (eller Sjura, som i fugelart). (...Sa brura da hun fikk han i sjura).

Mæhæ = "Politisk ukorrekt" ord for psykiskutviklingshemmet / tilbakestående . (Ditt mæhæ, hvordan greide du å klippe av deg et øre?).

Sjå = Se, eller Skrur. "Sjå på bilen.", "Den gammle sjåen der borte burde rives."

Gårrhysa = Skjelle ord. (Di jævla gårrhysa).

Lenke til kommentar

Sjy = Sjø / Hav

Sjura (uttales "shura) = Fitte (eller Sjura, som i fugelart). (...Sa brura da hun fikk han i sjura).

Mæhæ = "Politisk ukorrekt" ord for psykiskutviklingshemmet / tilbakestående . (Ditt mæhæ, hvordan greide du å klippe av deg et øre?).

Sjå = Se, eller Skrur. "Sjå på bilen.", "Den gammle sjåen der borte burde rives."

7495522[/snapback]

Hah. Er du fra Lofoten?

Lenke til kommentar

"Årre heite det" som i "Årre heite det, e vant no faen me i lotto!"

Eller bare "årre" som på fotballkamp og det er en stor målsjanse på gang: "Årre... årre... JA!" (Ålesunder, bl.a)

Eller "Ej he so låkt i hauda" som betyr "Jeg har så vondt i hodet". (Øying. Ålesunder og annet bruker samme uttrykket)

Lenke til kommentar
As a mather of fact; Yes.

Litt ot: men hvordan kunne du vite?

Edit: Noen ord til.

Tøs = Løsaktig jente / ludder

Gra = Kåt, tafsete (Er du gra i dag?)

7496039[/snapback]

Du glemte:

Jåsspong = Tullekopp.

"E du fette ånds?" = Er du mentalt tilbakestående?

Førtæranes = Irriterende.

Snysklætta = Snøslaps.

Avbæra = Ikke snø på veiene.

Æ ista ikkje = Jeg orker ikke.

Æ hæres ikkje = Jeg vil/tørr ikke. (Ofte brukt i badesammenheng, når vannet er kaldt)

Nord-Norge har etter min mening det mest frodige språket her i landet, og gjør kommunikasjon mye mer spennende.

Ta følgende eksempel, skrevet av en forbannet Båtsfjording etter at noen har påstått at samene har krav på særbehandling:

Forræderi mot saman? Unnskyld mæ, men ka i sinnsyke mongoloide satan slags førpliktelsa har den norske stat nån gang hadd for å gje dåkker særbehandling!? E du fette idiot? Dåkker hærje tulling oppe på Finnmarksvidda som nån jævla cowboya og har rasert utmarka uforstyrra i fylla i alle år, helt siden dåkker fikk ERSTATNING nok tell å kjøpe dåkkers første scootera, firehjulinga og helikopter.

Det har fan ikke vært en same i Båtsfjord siden middelaldern, og allikavæl skal dåkker eie blåbæra i hagen min? Du vil ikke være så vænnlig å hente tellfart og sykle vannrætt inn i hælvette? Det politiske arbeidet forgjeves? Ka i satan hadde dåkker venta? Trudde dåkker virkelig i de lavpanna skoiltan dåkkers at det va bare å spasere rætt inn i norsk politikk og bynne å bestæmme? Dåkker fikk 130 milliona førr å bygge lekestua i Karasjok, med årntlige møbla og bøker på samisk, men det va ikke godt nok? Må jo ha land også - like stort som Danmark.

Endret av Prytz.
Lenke til kommentar
"Årre heite det" som i "Årre heite det, e vant no faen me i lotto!"

Eller bare "årre" som på fotballkamp og det er en stor målsjanse på gang: "Årre... årre... JA!" (Ålesunder, bl.a)

Eller "Ej he so låkt i hauda" som betyr "Jeg har så vondt i hodet". (Øying. Ålesunder og annet bruker samme uttrykket)

7496103[/snapback]

"Haude(t)" Eller refererer du til han under?

Lenke til kommentar

Sjy = Sjø / Hav

7495522[/snapback]

Ehm, jeg bruker en del a de ordene der også (deng, sabla, fjott, skjeis, mæhæ). Mulig det er fordi jeg er litt fra Bodø. Men her kalles alle jenter for tøser, de trenger ikke være løsaktig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...