pong Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Hallo, jeg har lyst til å spille et spill som bare ikke vil funke på windows xp, så derfor er jeg nødt til å legge in win98 på min nå rå maskin. problemet er bare at jeg ikke husker hvordan jeg lager en win98 partisjon uten å formatere alt annet. jeg har to disker, en 80 gb disk og en 200 gb disk, sistnevnte er den jeg vil ha win98 på. Jeg trenger ikke mer en si 2 gb. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Da må du bruke et program som kan minske størrelsen av den partisjonen du har. Windows har ikke slikt innebygd, det kan bare slette hele partisjonen og lage ny. Vet ikke helt hva som er best å anbefale, muligens GParted. http://gparted.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Har du prøvd å stille på kompabilitetsinnstillingene til .exe filen du skal kjøre? Høyreklikk->Kompabilitet->Aktiver kompabilitetsmodus og velg Windows 98. Bare ett tips før du starter med noe du kunne vært foruten. Lenke til kommentar
pong Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Da må du bruke et program som kan minske størrelsen av den partisjonen du har. Windows har ikke slikt innebygd, det kan bare slette hele partisjonen og lage ny.Vet ikke helt hva som er best å anbefale, muligens GParted. http://gparted.sourceforge.net/ 7485711[/snapback] Det der er jo ikke brukbart, det er jo noe kildekode greier. under 1 mb alt sammen. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Alt er basert på kildekode, det er jo det som er programmer. Uansett, jeg tror programmet er lagd for GNU/Linux, ikke for Windows. Prøv ut mitt tips før du fortsetter. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Det der er jo ikke brukbart, det er jo noe kildekode greier. under 1 mb alt sammen. 7486137[/snapback] Vel, du skjønte det visst ikke. Og da er det som du sier, ikke brukbart. Men det fungerer veldig bra for de som skjønner hva det dreier seg om. Gratisprogrammer er ofte ikke så lette å bruke som de man betaler for. Endret 12. desember 2006 av hårek Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Du kan jo prøve å starte spiller med en emulator da? DosBOX er en god en Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Godt mulig det er ett DOS-spill, men jeg undrer på om trådstarter har prøvd ut tipset mitt, jeg bruker det selv ofte og det funker. Tro det eller ei, en funksjon i Windows fungerer som den skal. Lenke til kommentar
pong Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Beklager den trege responsen. Nei spillet er ikke et dospill. Og ja jeg har prøvd compatibility trikset. Med det trikset så får du en vanlig feilmelding fra windows, uten så får man en feilmelding som sier "Sorry, not supported on windows NT". Endret 13. desember 2006 av pong Lenke til kommentar
pong Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Forresten glem windows 98, jeg fant en gammel ubrukt disk som var i god stand og la in en fersk innstallasjon av windows 98 på den. Innstallasjonen gikk pent men når jeg skulle starte opp for første gang så fikk jeg bare det pene win98 vente bilde, det skjedde ikke mer. Grunnen til dette må rett og slett skyldes på min nå altfor moderne maskin, athlon 64. Vet jo ikke sikkert men det er det eneste jeg kan forklare det med Får se om jeg finner windows ME plata mi en plass, selv om det er jo egentlig windows 98 med ny finish. Endret 13. desember 2006 av pong Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Prøv med Virtual PC 2004. Det er gratis og enkelt å bruke: http://www.microsoft.com/downloads/details...&displaylang=en Lenke til kommentar
pong Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Må si jeg føler meg dum, hvordan bruker jeg Virtual pc for å spille spillet mitt? Lenke til kommentar
pong Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Eller rettere sagt hva er Virtual pc overhodet? Må si jeg klør meg i bakhodet nå. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Virtual PC er ett virtuellt operativsystem, ett simulert operativsystem som kan kjøres oppå det gamle. Brukes mest av programmerere for å teste ut programmer på andre(tidligere) operativsystem(versjoner av Windows), men kan selvfølgelig brukes til andre ting, som for eksempel å kjøre spill som slår seg vrang.. Vil tro Microsoft har lagt med forklaring og instrukser på hvordan det brukes. Endret 13. desember 2006 av PatrickM Lenke til kommentar
pong Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Har sittet litt med det, fra det jeg forstår så må jeg da på en måte innstallere windows 98 virtuelt på en virtuel harddisk. Men hvis dette er tilfellet så blir det jo som å innstallere det på normal måte sånn teknisk sett? Jeg vil fortsatt ikke kunne boote windows 98 eller hva? Når jeg da prøvde å innstallere win98 på en ekte harddisk fungerte det helt til jeg skulle boote det, da bare stoppet det der. Hvordan vil et virtuelt system være på noen som helst måte anderledes? Lenke til kommentar
pong Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Er det trygt å partisjonere og endre filsystem virtuelt? jeg mener det må da være veldig vanskelig å "fake" FAT32. Har trøbbel med windows 98, før jeg gir opp hele greia så skal jeg prøve å kopiere plata over på disken å innstallere derfra. For å gjøre det trenger jeg en virtuell harddisk med filsystem. Lett å bruke var det nå ikke da. Jeg fant ut at den virtuelle harddisken er sånn at den utvider seg i takt med etterspørselen. Hvis jeg da foretar en virtuel formatering, vil jeg ikke da ødelegge alt også utafor det virtuelle? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Det er ikke vanskelig å "fake" FAT32, og det er veldig enkelt å komme i gang med å bruke Virtual PC. Bare installer, og følg veiviseren for "Add a new virtual machine". Det går stort sett på skinner. Formatering på den virtuelle maskinen vil bare formatere den virtuelle harddisken som du bruker. Lenke til kommentar
pong Skrevet 15. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2006 Ok, så hvis jeg da setter igang windows 98 innstallasjonen og ber den om å formatere til fat32 så forblir det kun virtuelt? Mitt ekte NTFS system vil ikke gå berserk og gjøre det hele en stor feit reformaterings fest?? Bare for å være sikker. Forresten vet dere om windows ME er mer kompatibelt med moderne systemer? Som sagt så booter ikke windows 98 på min winchester 3000, innstalleres gjerne men ikke boot. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 Så lenge du følger Wizard'en i Virtual PC så burde det gå greit. Husk at dette er en virtuell maskin og at du da ikke skal restarte eller formatere din egentlige maskin. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. desember 2006 Del Skrevet 15. desember 2006 DosBox er nok den kjappeste, enkleste, og på alle måter beste løsningen. Hvis dette derimot er et Windows 95/98/ME spill, er den beste løsningen Compatibility mode, som garantert vil fungere raskest (og trenger ikke partisjonere, eller formatere, eller laste ned noe som helst) Men enkleste og beste løsningen, er vel ikke alltid den morsomste... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå