Gå til innhold

Oppsummering Musikkåret 2006!


H4ngm4N

Anbefalte innlegg

Ok, her skal dere komme med en litt utfyldende beskrivelse av hvordan musikkåret 2006 har vært for dere. Oversaskelser, skuffelser, beste skiver, konserter osv...

 

Beste album:

1. Drudkh - Blood in Our Wells

2. Ihsahn - The Adversary

3. Keep of Kalessin - Armada

---

4. Agalloch - Ashes Against the Grain

5. Enslaved - RUUN

6. Anaal Nathrakh - Eschaton

7. Katatonia - The Great Cold Distance

8. Legion of the Damned - Malevolent Rapture

9. I - Between Two Worlds

 

De tre første er sinnsykt jevne, geniale skiver alle tre, som har virkelig blitt store favoritter hos meg. Agalloch's album er også veldig sterkt, faller noe i kvalitet mot slutten. Enslaved's album inneholder noen ekstremt bra låter, men desverre også noen som er litt for kjedelige, alt i alt et sterkt album. Anaal Nathrakh leverer like aggresivt og infernalsk som alltid, og har brodert inn noen nydelige melodier i et par av låtene. Deilig ekstremitet. Katatonia overrasket, da jeg ikke er noe særlig fan av det bandet har gjort før, men dette var virkelig flotte saker. Legion of the Damned ga ut et forrykende aggressivt thrash metal album i kjent stil. Det sparker balle (også live!) men litt ensformig blir det. I-skiva har jeg ikke hatt for lang tid til å sette meg inn i enda, men synes den virker veldig bra etter noen gjennomhøringer. Ikke helt Immortal, men det var heller ikke det jeg forventet meg.

 

Det skal også nevnes at jeg enda venter på debut-albumet til "The Fall of Every Season" som skulle komme 15. november. Men ser ikke ut til at det kommer i år desverre, det kunne fort ha kommet høyt opp på listen.

 

Årets skuffelser:

1. At Hugh Stephen James Mingay skadet seg i en motorsykkelulykke slik at Arcturus-konserten på Hamar ble avlyst. :cry:

2. Darkthrone - The Cult is Alive

3. Slayer - Christ Illusion

 

Det er de jeg kommer på i farten. Darkthrone-skiva hadde dog en låt som er knallere enn knall: "The Cult of Goliath".

 

Årets konsertopplevelser:

1. Emperor @ Wacken

2. Emperor @ MotStøy

3. Opeth @ Wacken

4. Legion of the Damned @ Wacken

5. Susperia @ MotStøy

6. Vreid @ Wacken

7. Motörhead @ Wacken

8. Resten av Wacken og MotStøy-festivalen

 

Emperor var noe av det største jeg har opplevd i hele mitt liv. Et minne for livet.

 

 

 

Alt i alt vil jeg si at 2006 har vært et av de største musikkårene noen sinne i min bok, i klasse med bl.a. '94 og '97.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke å sette i rekefølge dessverre.

 

Ihashn - The Adversary

Katatonia - The Great Cold Distance

Eternal Tears of Sorrow - Before the Bleeding Sun

Iron Maiden - A Matter of Life and Death

Killswitch Engage - As Daylight Dies

In Flames - Come Clarity

Rebel Meets Rebel - Rebel Meets Rebel

Satyricon - Now, Diabolical

Motörhead - Kiss of Death

Enslaved - Ruun

Leprous - Aeolia

Lamb of God - Sacrament

 

De fem øverste av disse var ingen overraskelse for meg at var knallgode skiver. De under derimot var virkelig positive overraskelser. Mest overrasket ble jeg av Rebel Meets Rebel og Satyricon.

 

Årests konsertopplevelser:

1. Iron Maiden @ Valhall

2. Emperor @ Motstøy

3. Lamb of God @ Unholy Alliance

4. Susperia @ Motstøy

5. Mortiis @ Motstøy

6. Leprous @ Motstøy

7. In Flames @ Unholy Alliance

8. Resten av Motstøy og Unholy Alliance

 

At Maiden skulle bli en kjempe god konsert var ingen overraskelse for meg. De karene leverer alltid uansett, selv om jeg skal tilstå at A Matter of Life and Death ikke var en kjempegod live skive. Emperor konserten var ikke like bra, gutta sto helt stille på scenen og det var null show. Med de spilte "Curse You All Men", jeg ble våt i buksa og publikum eksploderte. Selve konserten var kansje ikke så bra at den fortjener 2. plass, men all forventingen og innlevelsen fra publikum gjorde den helt utrolig bra. Unholy Alliance var jo fete greier. Spesielt Lamb of God. Jeg fikk Sacrament i bursdagsgave av en kamerat en måned før konserten og den satt som ei kule. Gutta var konge live og alt ble ekstase da de spilte "Walk with me in hell" og "Redneck". Priceless. Slayer sugde tampong, så jeg stakk etter et par låter. Så tilbake til Motstøy. Jeg hadde ikke spesielt store forventinger til Susperia da jeg kun hadde hørt et par låter av de før konserten. Men det hele tok av da de kom på scenen. Dette var klart det bandet som imponerte mest live. Utrolig bra og for en tilstedeværelse Athera hadde. Genialt. Så til Mortiis. Han er vist ikke spesielt populær her på forumet, men jeg synes han gjorde en kjempe jobb på motstøy. Mannen kan absolutt ikke synge, men alikevel klarte han seg bra. Fikk en skikkelig Marilyn Manson følelse av musikken hans. Så er det enda mer Motstøy. Leprous, ukjente bandet til fetteren til en av kameratene mine. Utrolig fet prog. metall. Synd publikum sugde, for Einar og co gjorde det sinnsykt bra. Håper å se de der til neste år også. Genialt band. Så er det litt tilbake til Unholy Alliance. In Flames var crappy live i forhold til hva jeg hadde forventet. Anders Frienden sto stille på et sted største delen av konserten. Men han snakket mye til publikum, noe som skapte enorm stemning. Ellers tok det helt av da de spilte "take this life".

 

Dette har uten tvil vært den feteste konserthøsten noen gang. en festival og to konserter så tett innpå hverandre var en drøm i oppfyllelse. Jeg kommer aldri til å glemme dette året, det er sikkert og vist.

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar

Beste album:

1. Woven Hand - Mosaic

2. Darkthrone - The Cult Is Alive

3. Muse - Black Holes And Revelations

---

4. Slayer - Christ Illusion

5. Motörhead - Kiss Of Death

 

De tre første der er fuckings fantastic. Woven Hand begynte jeg litt seint med, men vokste seg forbi alt og alle. Darkthrone leverer rølpete rock som regjerer mer enn Motörhead(som er jævligt imponerende). Muse sin utgivelse kan jeg ikke si mere enn "fantastisk" om.

 

Årets skuffelser:

1. Iron Maiden - A Matter Of Life And Death

2. Keep of Kalessin - Armada

3. I - Between Two Worlds

 

Forferdelige skiver alle tre, ugh(kunne skrevet meg ihjel her siden 2006 har vært et rett og slett skuffende år, men gidder ikke).

 

Årets konsertopplevelser:

1. Woven Hand på Hulen i Bergen 7 desember, majestetisk.

2. Slayer @ Spektrum

 

Dette var de eneste som var verdt å nevnte, Slayer grunnet at de spilte Angel Of Death, Woven Hand siden det var bedre enn alt annet jeg noensinne har sett.

 

 

 

Alt i alt vil jeg si at 2006 har vært et temmelig labert musikkår, utenom et par lysglimt innimellom.

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar

Beste album:

1. Anaal Nathrakh - Eschaton

2. Melechesh - Emissaries

3. Keep of Kalessin - Armada

---

4. svafnir - Pfad Des Nebles

5. kampfar - kvass

6. Motorhead - Kiss Of Death

7. I - Between Two Worlds

 

oppdaget fantastiske anaal nathrakh i år. nyeste albumet er nær perfekt i mine ører. gir meg litt samme følelsen som emperor

melechesh vat også perfekt. veldi likt forgjengeren men litt bedre produsert. Keep Of Kalessin var nok en overaskelse. selv om jeg liker atilla platene bedre(syns det blir bedre stemning) så var armade ekstremt melodisk ig fengende, som en bedre versjon av dark funeral.

 

siste var ingen overraskelse men ingen skuffelse.,

 

 

Skuffende Album

 

Iron Maiden - ikke hørt så mye men ble for likt dance of death, og litt kjedelig igrunn

 

Ihsahn - The adversary . jeg liker peccatum og elsker emperor. men denne blandingen ble ikke helt rett. noen brae sanger men levde ike fulstendig opp til forventningene, (selv om den aldri kunne ha gjort det. forventingene var skyhøye)

 

Darkthrone - The Cult Is Alive. - kjøpte dette albumet etter å ha hørt bare under a funeral moon å panzerfaust. ble ufattelig skuffet. var noe helt annet en forventet, selv om noen av sangene får en spilling i ny og ned.

 

Satyricon - Now,Diabolical - ikke en stor overraskelse. ekstremt irriterende at man må spille den når man har besøk. alle listepopp vennene mine forgudr dette albumet. begynner å bli ufatteli lei av alt hypet.

 

Gorgoroth - ad majorem.. ble bare ikke rett. alt for kort i tillegg

 

Beste Konserter

Emperor - wacken -

fikk ikke sett de på hjemmebane, men emperor eier overalt. forventningene var høye, og jeg ble ikke skuffet.

 

Deep Purple - Bodø -

utrolig bra konsert. tykk tåke gav konserten en spesiell stemning. sparket liv i pappa sine musikkinteresser også.

 

Enslaved - Bodø -

Liten konsert, få folk, men røsket baller alikevell. god kontakt mellom publikum og band.

 

 

musikalsk ikke et ekstremt oppløftende år, selv om jeg føler musikksmaken min har grodd alle veier, og oppdaget mange fantastiske band

Lenke til kommentar

Beste album:

 

1. Trivium - The Crusade

2. Scar Symmetry - Pitch Black Progress

3. Keep of Kalessin - Armada

---

4. Triosphere - Onwards

5. All That Remains - The Fall Of Ideals

6. In Flames - Come Clarity

7. Lamb Of God - Sacrament

8. Jorn - The Duke

9. Satyricon - Now, Diabolical

10. Killswitch Engage - As Daylight Dies

 

Synes bare de 5 første på listen var skikkelig bra, mens de fem siste var helt ok.

 

 

Årets skuffelser:

 

Slayer - Christ Illusion

 

Vel, skuffelse å skuffelse. Hadde ikke store forhåpninger til Slayer uansett. Dårlig var det i alle fall.

 

Årets konsertopplevelser:

 

1. Children Of Bodom @ Unholy Alliance

2. In Flames @ Unholy Alliance

3. Lamb Of God @ Unholy Alliance

4. Jorn @ Fosen Rock Festival

5. Manifest @ Fosen Rock Festival

 

Unholy Alliance var knallbra. Særlig mine 3 på topp denne lista. Var digg å endelig få se CoB live, og In Flames var en eneste enorm positiv overraskelse. Lamb Of God trøkte også meget bra.

 

Jorn og Manifest så jeg på en lokal rock/metal festival som arrangeres like utenfor Trondheim. Spilte der selv også, så var det tøft å se Jorn etterpå. Vakker heavy metal, med blant Norges flinkeste gitarister ved Jørn-Viggo Lofstad (Pagan's Mind) og Tore Moren (Carnivora). Neste år kommer kanskje blant andre Pagan's Mind og Keep Of Kalessin, noe som kan bli skikkelig rått.

 

Musikkåret 2006 har for min del vært sånn midt på treet, med noen klare lyspunkter som albumene til Trivum, KoK og Scar Symmetry, samt det faktum at jeg fikk sett CoB og In Flames live :)

 

Edit: glemte All That Remains sitt album!

Endret av FollowTheReaper
Lenke til kommentar

Beste skiver

 

Zyklon - Disintergrate

Ihsan - The Adversary

Pitbulls in the nursery - Lunatic

 

 

MusikkDVD

 

Arcturus - Shipwrecked In Oslo

 

 

Konsertopplevelser

 

Strapping Young Lad @ Download

Opeth @ Download

Metallica @ Download

Cannibal Corpse @ betong

Zyklon @ garage

Cryptopsy @ betong

 

 

btw, bra det er så mye metalfolk på forumet :]

Endret av sekt
Lenke til kommentar

Beste album:

Deicide - The Stench of Redemption

Napalm Death - Smear Campaign

Slayer - Christ Illusion

Keep of Kalessin - Armada

Decapitated - Organic Hallucinosis

Anaal Nathrakh - Eschaton

Isis - In The Absence of Truth

Deftones - Saturday Night Wrist

The Faceless - Akeldama

Martyr - Feeding The Abscess

 

Velger å ikke sette noen prioritert rekkefølge, da jeg egentlig ikke har noen klar favoritt av de.

 

Deicide viste at de fortsatt er blant eliten innen deathmetal.

Napalm Death har jeg ikke fulgt med på ei stund, men denne nye skiva falt virkelig i smak.

Slayer leverte beste skive siden Divine Intervention.

Keep of Kalessin overrasket positivt.

Decapitated skiva er vanvittig bra, ingen dødpunkter.

Anaal Nathrakh kom som julekvelden på kjerringa, og vokser stort fremdeles.

Isis klarte ikke og toppe den enorme Panopticon, men nye skiva er fremdeles bedre enn det meste

Deftones har jeg aldri giddet å utforske, men det skal gjøres noe med fremover

Faceless imponerte med sin smått tekniske og groovy deathmetal

Martyr skiva er krevende så det holder, men kommer til å vokse seg stor

 

Skuffende skiver:

 

My Dying Bride - A Line of Deathless Kings

Ihsahn - The Adversary

Satyricon - Now, Diabolical

Iron Maiden - A Matter of Life and Death

 

MDB leverte knallsterkt med forrige skive, Songs of Darkness... men denne nye satt ikke like bra

Ihsahn skuffet litt, da jeg ikke helt fikk taket på denne skiva, selv om jeg liker det han har gjort med Peccatum

Satyricon skuffet med Volcano, og har med denne skiva kjørt seg ennå lenger ned i grøfta. R.I.P sier jeg...

Iron Maiden har jeg ikke vært kjempefan av på ei stund, og desverre ser det ikke ut til at denne nye skiva vil forandre på akkurat det. Dermed blir det fortsatt de gode gamle skivene som spilles

 

Konserter har det vært dårlig med i år for min del, så den kategorien står blank...

Lenke til kommentar

Årets beste album:

 

 

Pop/rock:

Muse - Black Holes and Revelations (Runner up: Incubus - Light Grenades)

Dette albumet snudde opp ned på min oppfatning av Muse. Før syntes jeg de var et overkant sutrete band som viste tidvis glimte til med musikalske perler. Denne gangen leverte de en CD som rett og slett definerer perfeksjon. En moderne klassiker.

 

R&B

Mira Craig - Mira Mira (Runner up: Nelly Furtado - Loose)

Dette er nok den største overraskelsen på listen. Jeg var meget skeptisk til Mira da jeg hørte singelen Boogeyman, det ble litt for mye bjeffing og litt for lite harmoni. Men, etter å ha hørt hele CDn gikk det opp et lys for meg, og jeg skjønte at det var en plan bak galskapen. Mira har både skjønnhet og et musikalsk (pop)talent Norge ikke har sett maken til siden A-Ha.

 

Hip-Hop

Outkast - Idlewild (Runner up: Ghostface Killah - Fishscale)

 

I mangel av de helt store Hip-hop-utgivelsene så tok Outkast førsteplassen med Idlewild. Misforstå meg rett, Idlewild er et glimrende album, men ikke like bra som f.eks Stankonia.

 

Elektronika:

The Knife - Silent Shout (Runner up: Squarepusher - Hello Everything)

The Knife er et band vi nordmenn har blitt kjent med via Röyksopp og deres sang What Else Is There? hvor Karin Dreijer Andersson låner bort sin fantastiske stemme. The Knife danner en syntese hvor poesi møter helvete i form av distortions og noise. Produksjonen er av en annen verden. Fantastisk!

 

Metal:

Anaal Nathrakh - Eschaton (Runner up: Die Apokalyptischen Reiter - Riders on the Storm)

 

Eschaton er en monumental CD. En CD som vil huskes for all tid fremover. Dette er ekstremmetallens svar på Thriller. Det eneste som som irriterer meg med Eschaton er at den får annet til å virke annenrangs og platt. HAIL THE KINGS!

 

Årets album:

Anaal Nathrakh - Eschaton (Runner up: Muse - Black Holes and Revelations)

Som nevnt over så er Eschaton en milepæl innenfor ekstremmetal. Ikke bare er dette årets CD, det er også muligens tidenes beste skive. Jeg tar av meg hatten.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Hva er Nine Horses? Finnes det noen samples?

7480858[/snapback]

 

Nine Horses er prosjektet til David Sylvian, Steve Jansen (Sylvians bror) og Burnt Friedman. (mange gjester, bla vår kjære Jan Bang, Ryuichi Sakamoto, Robert Fripp, David Franzke mfl)

 

Liker du dette er det bare å dykke ned i David Sylvians endeløst vakre verden. Begynn gjerne med Secrets Of the Beehive.

 

....samples finner du på www.ninehorses.com

Lenke til kommentar

jepp, jeg syns ATLiens og Aquemini er best.

 

mine favoritter i år, ikke rangert.:

 

Muse -B.H.A.R.

Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium

Tool - 10 000 Days

David Gilmour - On An Island

Incubus - Light Grenades ( ikke mange jeg liker på den enda da men...)

 

ikke mye å glede seg over gitt.... :shrug:

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Og LarsP; Stankonia er jo et av de dårligste albumene fra Outkast.

 

Har du forresten hørt Ghostface - More Fish? Bedre enn Fishscale imo.

7481106[/snapback]

Jeg har av en eller annen grunn sansen for Stankonia. :p

 

Har hørt More Fish ja, bedre skive, feil år.

7481224[/snapback]

Hmm, hvilket år mener du den kom ut da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...