Gå til innhold

Trenger tips til skjermkort-diagnostikk


Caze

Anbefalte innlegg

Skal feilsøke litt på PC'en jeg bygget til dama. Problemet er at Anarchy Online henger uregelmessig. Det er også KUN i AO at det henger, alt annet fungerer perfekt. Det kan gå flere dager mellom hver gang det skjer, og noen dager er det flere ganger etter hverandre. Jeg har selv bygget maskinen, og har LANG erfaring med både hardware og software, så tips om drivere, BIOS-oppgraderinger osv. er ikke nødvendig :)

 

Jeg har allerede diagnostisert RAM, og det er ikke funnet noen feil der. Harddisken likeså. Strømforsyningen er kraftig nok, og har fungert godt i en annen maskin (hvor den hadde høyere belastning).

 

Jeg mistenker at det kan være skjermkortet. Jeg har montert en Zalman passiv kjøleløsning på det, og det KAN jo være at denne ikke er god nok. Dessverre har ikke Ti4600-kortet en innebygget temperatursensor, slik at jeg kunne lest av via Nvidia-driverne.

 

Det jeg er ute etter er et diagnostikk-program for skjermkortet. Det er et AGP-basert Gainward Ti4600 (hvis ikke jeg husker feil). Jeg har tenkt å teste:

 

Nvidia NVPerfHUD

Gainward Experttool

DxDiag (for moro skyld)

 

Noen som har noen bedre forslag? Det jeg ønsker meg er en stresstester som også kan gi en lettfattelig tilbakemelding over eventuelle feil. Altså noe slikt som Memtest86, men for skjermkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mener atitool stoetter nvidia oxo...

sikker paa det ikke er AO som er problemet? siden alt annet funker fint?

7457691[/snapback]

 

Ja det er jeg sikker på. Har forresten tatt ut et SB Audigy LS kort for feilsøkingens del. En av symptomene pleide å være at lyden gikk i "loop" rett før et heng inntraff. Vi får se hvordan det går fremover.

Lenke til kommentar

Nei. Det er heng. Ikke lag. Har spilt AO selv siden det kom ut, så jeg vet godt forskjellen. Linkene du nevner er gjennomgått for lenge siden (og flere av de forumene der er det ikke blitt postet i på flere år). Og ingen med respekt for seg selv kjører Win Me

 

;)

 

Kjører WinXp Pro SP2 Eng.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...