benbeni89 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Hei! Jeg har installert Vista på en partisjon, og XP på en annen. Men den harddisken XP ligger på er delt opp i 2 partisjoner, og jeg kunne tenke meg å formatere hele HD`n og "smelte" sammen partisjonene til en harddisk igjen. Noen som vet åssen jeg kan gjøre dette? SE NEDOVER! Endret 8. desember 2006 av benbeni Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg bruker "Partiton Magic" til alt slik! Flott program som er lett å skjønne! Lenke til kommentar
benbeni89 Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg hadde "Hirens BootCD" og der var Patition Magic. Så jeg boota med den og gikk inn på partition magic, og formaterte D: disken. Den XP lå på. Vista ligger på C: Men når jeg skulle starte opp igjen så kom det ingenting! Den stoppa ved der det står: Boot from CD: HJELP! Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg hadde "Hirens BootCD" og der var Patition Magic. Så jeg boota med den og gikk inn på partition magic, og formaterte D: disken. Den XP lå på. Vista ligger på C: Men når jeg skulle starte opp igjen så kom det ingenting! Den stoppa ved der det står: Boot from CD: HJELP! 7455888[/snapback] Du formaterte din system disk. Du kan ikke starte uten den. System og boot er ikke det samme og behover ikke å være på samme disk eller partition. C:\ som er boot , og bare det, er etablert langt inn i diskens område. Den burde ligge der som E:\ ligger. Kanskje er det beste for deg at starter på nytt ? Og for at du skal være sikker at du gjør ikke feil. kople bare disken du skal installere først. Om du ikke gjør det, så må du nok reparere din Vista installasjon og det betyr at E:\ vil bli system partition din. Lenke til kommentar
benbeni89 Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg hadde "Hirens BootCD" og der var Patition Magic. Så jeg boota med den og gikk inn på partition magic, og formaterte D: disken. Den XP lå på. Vista ligger på C: Men når jeg skulle starte opp igjen så kom det ingenting! Den stoppa ved der det står: Boot from CD: HJELP! 7455888[/snapback] Du formaterte din system disk. Du kan ikke starte uten den. System og boot er ikke det samme og behover ikke å være på samme disk eller partition. C:\ som er boot , og bare det, er etablert langt inn i diskens område. Den burde ligge der som E:\ ligger. Kanskje er det beste for deg at starter på nytt ? Og for at du skal være sikker at du gjør ikke feil. kople bare disken du skal installere først. Om du ikke gjør det, så må du nok reparere din Vista installasjon og det betyr at E:\ vil bli system partition din. 7456016[/snapback] Ok. Men kan jeg installere Vista på den parisjonen XP lå på, så vil begge starte opp igjen etterpå da eller? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Du kan installere på den Ja, men boot.ini file må editeres etter installasjonen. og riktig bootdisk priority må velges i bios for at maskina skal starte fra den disken som vil være system disk. Det er viktig. Men hvorfor ikke reparere installasjonen da? Det betyr at system filene vil bli på E:\partition , som er på den samme disken og den #D# disken blir frigjørt totalt. Jeg anbefaller at du starter på nytt, slik at du får mer system i system ditt. men ellers det er selfølgelig ingen problem at du prøve deg litt fram med diverse løsninger. Lenke til kommentar
benbeni89 Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Du kan installere på den Ja, men boot.ini file må editeres etter installasjonen.og riktig bootdisk priority må velges i bios for at maskina skal starte fra den disken som vil være system disk. Det er viktig. Men hvorfor ikke reparere installasjonen da? Det betyr at system filene vil bli på E:\partition , som er på den samme disken og den #D# disken blir frigjørt totalt. Jeg anbefaller at du starter på nytt, slik at du får mer system i system ditt. men ellers det er selfølgelig ingen problem at du prøve deg litt fram med diverse løsninger. 7456403[/snapback] Starte på nytt? Du mener da og formatere hele Pc`n lism, og installere Vista på vanlig måte? Lenke til kommentar
benbeni89 Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Jeg kan godt begynne på nytt.. Sånn som jeg hadde det før, var at jeg installerte programmer på F: disken (60GB) og Windows på D: disken (20GB). Det fungerte topp.. Men så ble det noe kluss.. At min 250GB harddisk ble telt i to, og den ene har jeg da installert Vista på nå. Og den andre delen av den er det DIV ting på. Men det som hadde vært bra(?) var om jeg fikk formtert D: (20GB) og instllert Win Vista på den, og bare hatt programmer på F: (60GB). Også fått formatert C:(100GB) som Vista ligger på nå. Og "smelta" den smmen med E: (150GB) som er DIV på nå. MEN da måtte jeg fått smelta C: smmen med E: UTEN å formatere E: ! Hvis du skjønte noe av det, vet du åssen jeg kan smelte C: og E: sammen? SE BILDE PÅ ÅSSEN JEG MENER: Endret 8. desember 2006 av benbeni Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Ut fra at du har fjernet D:\windows mens alle programmer er på F:\ og Vista er på C:\, du vil få problemer før eller seinere, ikke sant ? Er det F:\ programmer bare en lagrings plass, eller det er programmer som var installert ? Når det gjelder Vista vet jeg ingeting om, dvs hvor lenge du har hatt den og hvilke programmer linkes til F:\. Du forstår at dette kan bli litt komplisert etter hvert for deg. Det finnes selfølgelig vise muligheter at du kan få tilbake den D: partition med windows igjen, HVIS du har ikke formatert den D:\ partition enda. Du MÅ finne ut, føler jeg nå , hva og hvor er på diskene, alt det som du KAN ikke risikere å miste, før du går videre. Lenke til kommentar
benbeni89 Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Ut fra at du har fjernet D:\windows mens alle programmer er på F:\ og Vista er på C:\, du vil få problemer før eller seinere, ikke sant ?Er det F:\ programmer bare en lagrings plass, eller det er programmer som var installert ? Når det gjelder Vista vet jeg ingeting om, dvs hvor lenge du har hatt den og hvilke programmer linkes til F:\. Du forstår at dette kan bli litt komplisert etter hvert for deg. Det finnes selfølgelig vise muligheter at du kan få tilbake den D: partition med windows igjen, HVIS du har ikke formatert den D:\ partition enda. Du MÅ finne ut, føler jeg nå , hva og hvor er på diskene, alt det som du KAN ikke risikere å miste, før du går videre. 7456703[/snapback] Ja, jeg vet ikke om du så det jeg skrev oppafor? Men det jeg IKKE kan miste er E: DIV. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Ok. her har du følgende forslag: 1) E:\ partition, kan smeltes sammen som du sier, uten problemer , om du velger å installere Winxp eller Vista på D:\ Fra winxp man bruker command -extend- etter at du sletter C:\ partition. Fra vista har du en funksjon i diskbehandlingen for det. Alle filer på E:\ forblir uten skader.----Så den er greit. 2)Du kan installere Vista på D:\, men du må finner deg i å reinsallere eller reparere en del programmer som er installert på F:\, hvis de er installert der da. Men først av alt, kople fra E:\ disken fra kabelen. Den trenger du ikke nå. Den D:\ disken skal brukes til å installere Vista på. Den kopler du som master hvis den er en IDE disk. Da starter du installasjon av Vista, og under installasjon skal du velge å slette den partition som heter D:\. . Eventuelt starte på nytt. Poenget her er å få denne partition å heter C:\. Da er du i gang med å få mer system. Du prøver deg fram, og eventuelle problemer som kommer vil du få hjelp. Lenke til kommentar
benbeni89 Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Ok. her har du følgende forslag: 1) E:\ partition, kan smeltes sammen som du sier, uten problemer , om du velger å installere Winxp eller Vista på D:\ Fra winxp man bruker command -extend- etter at du sletter C:\ partition. Fra vista har du en funksjon i diskbehandlingen for det. Alle filer på E:\ forblir uten skader.----Så den er greit. 2)Du kan installere Vista på D:\, men du må finner deg i å reinsallere eller reparere en del programmer som er installert på F:\, hvis de er installert der da. Men først av alt, kople fra E:\ disken fra kabelen. Den trenger du ikke nå. Den D:\ disken skal brukes til å installere Vista på. Den kopler du som master hvis den er en IDE disk. Da starter du installasjon av Vista, og under installasjon skal du velge å slette den partition som heter D:\. . Eventuelt starte på nytt. Poenget her er å få denne partition å heter C:\. Da er du i gang med å få mer system. Du prøver deg fram, og eventuelle problemer som kommer vil du få hjelp. 7457002[/snapback] Ok! Takk for hjelpen! Da skal jeg prøve å koble ut den ene harddisken jeg ikke har bruk for, så skal jeg se hva som skjer når jeg skal installere Vista ;P Kommer garantert til å trenge hjelp sikkert Så bare skjekk innom denne posten av og til Endret 8. desember 2006 av benbeni Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Det kommer til å gå bra det, ikke hastverk og lese alle meldninger under installasjonen. Du vet hvorden du stiller disken til master eller cable select eller som singel, ikke sant ? Lenke til kommentar
benbeni89 Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Det kommer til å gå bra det, ikke hastverk og lese alle meldninger under installasjonen. Du vet hvorden du stiller disken til master eller cable select eller som singel, ikke sant ? 7457088[/snapback] Nei ikke helt.. Kunne du sakt det? EDIT: En ting til: Jeg har tenkt å formatere F:\ også. Skal altså formatere både F:\ og D:\ Skal jeg da slette D:\ så gå inn å opprette den igjen etterpå? Som C:\ ? Endret 8. desember 2006 av benbeni Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Er diskene koplet på samme kabelen ? Er det Ide du har ? Lenke til kommentar
benbeni89 Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Er diskene koplet på samme kabelen ? Er det Ide du har ? 7457246[/snapback] Det er en IDE. Det er den Windows og Programmer skal ligge på.. Den andre med DIV er en SATA disk. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Er diskene koplet på samme kabelen ? Er det Ide du har ? 7457246[/snapback] Det er en IDE. Det er den Windows og Programmer skal ligge på.. Den andre med DIV er en SATA disk. 7457261[/snapback] Ok da kopler du fra Sata disken uten å forandre noe. kanskje du må i bios men denne sorgen tar du etter hvert. Du lærer slik. Lenke til kommentar
benbeni89 Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Ok. Da skal jeg prøve det Har koblet den fra nå. Da er det bare å sette i Vista CD`en å prøve meg fram? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Ok. Da skal jeg prøve det Har koblet den fra nå. Da er det bare å sette i Vista CD`en å prøve meg fram? 7457307[/snapback] ja det er bare å starte nå. Husk å taste en tast når du får meldning om det. Lenke til kommentar
benbeni89 Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Etter jeg har installert Vista nå. Er det bare å formatere F:\ via Partiton Magic? blir det det samme? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå