oappelgren Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Hei Jeg har lest og lett med lys og lykte etter svaret mitt, selv Marti's guide ga meg ikke lyset........ Jeg har en stasjonær koblet til en d-link router for netttilgang, og en lap-top som kjører trådløst. Nå forsøker jeg å sette disse opp i et hjemmenettverk, men det funker ikke helt. Ved å gå inn på "mine nettverkssteder" og "vis datamaskiner i arbeidsgruppen" får jeg opp begge de to aktuelle maskinene, både på den stasjonære og lap'en. Og jeg kommer inn på lap'en via den stasjonære, men når jeg forsøker å komme inn på den stasjonære fra lap'en, så får jeg følgende feilmelding: \\****** er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt aministratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser. Ingen tilgang. Noen som har en ide? Og vær så snill beskrive framgangsmåten for ideen din er du grei. Det er litt for mange som svarer som den største selvfølgelighet i verden :"sjekk ditt, eller sjekk datt" uten å si noe om hvordan. Jeg har kjørt nettverksveiviseren. Maskinene er i samme arbeidsgruppe. Jeg får opp begge maskinene i arbeidsgruppe oversikten på både lap-top og stasjonær. Jeg har tilgang til lap-top fra stasjonær, men ikke omvendt. Jeg holder på å klikke i vinkel......... Venter i spenning. Øystein Endret 10. desember 2006 av oappelgren Lenke til kommentar
eivind04 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Når jeg la dette inn på mitt nettverk gjorde jeg følgende: På den bærbare la jeg inn en ny bruker , brukernavnet er det samme som den stasjonæres innloggingsnavn samt samme passord(jeg la bruker inn som administrator). Dette gjorde jeg også på den stasjonære men der brukte jeg selvfølgelig innloggingsopplysningene fra den bærbare. Restart deretter begge maskinene. Lenke til kommentar
oappelgren Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Hmmm, har det noe å si at jeg ikke har brukt pålogging tidligere ift opprettelse av nye brukere? Jeg klarer liksom ikke helt å se gangen i tankerekka di når jeg ikke har brukt det tidligere. Og hva er forskjellen på bruker- og innloggingsnavn? Tenkt eksempel på stasjonær: Brukernavn: Per Passord:123 Hva blir da løsningen på lap-topen? Mulig jeg er litt treg, men jeg takker for all hjelp jeg kan få Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Ville også ha sjekket brannmuren på den stasjonære, ev. lagt den interne ip-rangen som "thrusted". Lenke til kommentar
oappelgren Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Ville også ha sjekket brannmuren på den stasjonære, ev. lagt den interne ip-rangen som "thrusted". 7453903[/snapback] Tar du dette på norsk for meg også? Det virker forøvrig ikke selv om jeg skrur av brannmuren.................... Lenke til kommentar
P4niX Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 høyreklikk på min datamaskin velg behandle velg lokale brukere og grupper -> brukere Handling -> Ny bruker Opprett en bruker med samme brukernavn som du logger på den andre maskinen med og la passord stå blankt Etterpå kan du gå på grupper, velge administratorer og legge til det samme brukernavnet. Lykke til Lenke til kommentar
oappelgren Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 høyreklikk på min datamaskinvelg behandle velg lokale brukere og grupper -> brukere Handling -> Ny bruker Opprett en bruker med samme brukernavn som du logger på den andre maskinen med og la passord stå blankt Etterpå kan du gå på grupper, velge administratorer og legge til det samme brukernavnet. Lykke til 7454336[/snapback] jeg finner ikke lokale brukere og grupper noe sted. OG, jeg bruker ikke noe logon på noen av maskinene................. Skal jeg da følge samme prosedyre på begge hvis jeg du kan geleide meg til å finne lokale brukere og grupper? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Hva slags operativsystem kjører du? Er det likt på begge maskiner? Lenke til kommentar
oappelgren Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 kjører XP home på begge to Lenke til kommentar
holvik Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Som nevnt tidligere kan det vere brannmuren på laptop'en som lager krøll. Prøv å deaktivere denne og se om det fungerer da. Har hatt lignende problem selv med Norton. Lenke til kommentar
oappelgren Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Nope, brannmuren var det ikke Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Har du sjekket om begge datamaskinene er satt opp riktig? Mener det er en plass du må trykke, under "deling og sikkerhet", for å få tilgang til pc'en via en annen. Lenke til kommentar
nicowiz Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) helt sikkert den interne brannmuren i windows, deaktiver den så er alt ok! er ikke mulig å browse andres filer med den aktivert (deaktiver denne på begge pcene) kjør \\192.168.1.x\c$ (bytt ut x med ip add'en på den andre pcen), så er det bare å browse filer. Ikke bare legg til trusted, deaktiver BEGGE og prøv igjen. Er også mulig å kjøre rdp mot den andre maskinen, start -> kjør: mstsc legg til ip adressen til den andre maskinen. men dette avhenger at du har krysset av du tillater at andre kobler seg til din maskin Jeg har kjørt nettverksveiviseren. - Har i og for seg ingen betydning - bare dere har samme ip Maskinene er i samme arbeidsgruppe. - Har i og for seg ingen betydning - bare dere har samme ip Jeg får opp begge maskinene i arbeidsgruppe oversikten på både lap-top og stasjonær. - dvs dere har kontakt og er i samme nettet Jeg har tilgang til lap-top fra stasjonær, men ikke omvendt. - brannmur, brannmur, brannmur dvs du har lag 3 kontakt, dvs du klarer å pinge begge pcen og feilen skyldes GARANTERT en applikasjon som stopper deg videre fra lag 4 og oppover Jeg holder på å klikke i vinkel......... - er lys i enden lykke til Endret 8. desember 2006 av nicowiz Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Tror også det har med brannmuren å gjøre.... Så lenge det virker fra den ene maskinen og ikke fra den andre.... Da har det ingenting med brukeren å gjøre.... Dessuten, om det lå på brukernivå burde man ha fått spørsmål om id og passord.... Endret 8. desember 2006 av trn100 Lenke til kommentar
oappelgren Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Har slått av Windows brannmuren på begge maskinene. Like forb........ samme leksa Begge maskinen samme IP....... Snakker vi IDENTISK IP? Hvordan fikser jeg evt det? MSTSC: fikk ikke tilgang. Hvordan setter man den tillatelsen det var snakk om for å kunne bruke det? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Samme IP range = område.... Routeren din deler ut disse.... Kan være en fordel om alle er i samme området, men burde ikke gi slike problemer om du har slått av brannmurene..... Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Hmmm.... Bare lurer på en ting til.... Er problemet knyttet til et Nvidia nettverkskort? Nvidia har et slikt med egen brannmur som absolutt ikke funker.... Endret 8. desember 2006 av trn100 Lenke til kommentar
nicowiz Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Tipper du kjører DHCP så da tviler jeg sterkt på at du har lik ip på begge. det finner du kjapt ut om du kjører start -> kjør -> cmd -> ipconfig RDP setter du på kontroll panel -> system -> Remote -> hak av "Allow users to connect remotely to this computer" (tipper du klarer å oversette dersom du har norsk ..... deretter kjører du start -> kjør -> mstsc så skriver du inn ip adressen til motsatte ip adresse Men vil anbefale følgende: Lag en admin bruker MED passord (dette kreves også for RDP). Finn ip adressen til motsatt PC, trykk på start -> kjør og skriv inn følgende: \\ip_adressen_til_motsatt_pc\c$ - bruk også d$/e$ c$ gjør at du kommer rett inn på c: .... ser liten vits å bruke arbeidsgrupper - da må du dele filene du ønsker å dele samtidig sette at alle kan se de...ikke veldig smart Endret 8. desember 2006 av nicowiz Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Om han kjører DHCP på routeren er det nesten garantert at IP adresseene er i samme området da??? Lenke til kommentar
nicowiz Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 dersom de hadde stått i forskjellig ip range (område), f.eks 192.168.1.x & 192.168.2.x, hadde dette krevet ruting for å slå isammen disse nettene. (dette krever en dyr ruter, ikke vanlig trådløs nat/pat ruter). Men siden de har kontakt har det ingen betydning hvilke ip range (område). Men det som er vesentlig her er at han klarer å koble seg fra den ene pcen til den andre og ikke omvendt, det vil da si at dette IKKE er nettverks problem men derimot ett pc problem. Her kan det selvfølgelig også være porter som blir stengt den ene veien men ikke den andre på lan siden. Men dette blir veldig veldig sjeldent brukt på hjemme nettverk og krever dyrere brannmur. Konklusjonen er at dette er pc og ikke nettverks problem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå