Gå til innhold

Ny maskin, ny satadisk + gamel satadisk

rogsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har en 300 sata disk med masse data på som jeg skal bruke som sec på nytt hovedkort, denne er partisjonert i 2. MEN i følge XP er ikke denne disken formatert? noen ide?

Forslag mottas med takk!

7444164[/snapback]

gå in i "disk managment" og se hva det står der. noen ganger når du setter harddisken i ny installasjon av Windows må du importere harddisken.

send helst bilde hva det står i "disk managment", da kan jeg kanskje hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Har sett en del slike problemer, og har klart å hjelpe flere. Sjekk denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=670926

Vis meg resultatet så kan jeg vurdere om det er enkelt å fikse.

7444630[/snapback]

Vel, vel. No har eg trøka litt, og her er resultatene??

Skjønne ikkje tyttebæra.

og bilde av disk managment får eg ikkje ut? laster og laster men kommer ikkje ut

MBRlister.txt

7447815[/snapback]

Endret av rogsen
Lenke til kommentar

Parkinsons?

Du har akkurat samme problem som jeg har sett før. Du fikser det med TestDisk.

Du finner bruksanvisning på TestDisk sammen med MBRLister, og du kan lese den tråden jeg linket til.

Men først og fremst bør du få deg en skikkelig XP CD. Vet ikke hvor store disker du egentlig har, men du får brukt bare 131 GB fordi du ikke har oppdatert Windows.

Lenke til kommentar
Parkinsons?

Du har akkurat samme problem som jeg har sett før. Du fikser det med TestDisk.

Du finner bruksanvisning på TestDisk sammen med MBRLister, og du kan lese den tråden jeg linket til.

Men først og fremst bør du få deg en skikkelig XP CD. Vet ikke hvor store disker du egentlig har, men du får brukt bare 131 GB fordi du ikke har oppdatert Windows.

7448287[/snapback]

har xp med SP2

Lenke til kommentar
Vel, noe rart er det hos deg. Det finnes ikke disker på 131071 MB, det er akkurat det tallet som er grensen for ikke å ha 48-bit LBA.

Hvor store disker har du? Ny eller gammel PC? Kanskje BIOS ikke støtter store disker.

7448468[/snapback]

har et helt nytt socet 939 ASUS A8R-MPV

Den disken jeg ikke får til er en 300GB

Og den jeg kjører på no er en 200GB

Det rare er jo at windows finner bege partisjonene, men sier at den ikke kjenner filsystemet på den ene partisjonen og den andre er rå?

Lenke til kommentar

Ja, det viser at du har en 160 GB disk hvor du har 21 GB ubrukt, og en 300 GB disk med 151 GB ubrukt.

Du har helt klart hatt et problem med 48-bit LBA da du lagde partisjoner. Det er lite trolig at du har laget disse med XP SP2.

Har du brukt noen andre programmer for å partisjonere (fdisk)?

Lenke til kommentar
Ja, det viser at du har en 160 GB disk hvor du har 21 GB ubrukt, og en 300 GB disk med 151 GB ubrukt.

Du har helt klart hatt et problem med 48-bit LBA da du lagde partisjoner. Det er lite trolig at du har laget disse med XP SP2.

Har du brukt noen andre programmer for å partisjonere (fdisk)?

7448714[/snapback]

Nei, disse partisjonene var laget på den maskinen jeg brukte på tirsdag, bygde om i går.

NB! holder på å sette opp det gamle kortet i et annet kabinett.

Dette er et socet 939, asus A8V

Lenke til kommentar

Hmm, det begynner å bli vanskelig å følge med her. Du hadde en eldre maskin, hadde du da også en eldre Windows?

Hvis du skal beholde data på den 300 GB disken så må du bruke TestDisk. Hvis ikke kan du bare slette partisjonen og lage en ny, hvis du nå har SP2 så burde du få en mye større partisjon.

Ellers kan du lage en partisjon til.

Lenke til kommentar
Hmm, det begynner å bli vanskelig å følge med her. Du hadde en eldre maskin, hadde du da også en eldre Windows?

Hvis du skal beholde data på den 300 GB disken så må du bruke TestDisk. Hvis ikke kan du bare slette partisjonen og lage en ny, hvis du nå har SP2 så burde du få en mye større partisjon.

Ellers kan du lage en partisjon til.

7448826[/snapback]

Det som er er at 300 disken er full i info jeg er nødt til å ha ut, det er derfor jeg er

litt redd for å røre den :-)

Lenke til kommentar
Prøv TestDisk, jeg vet mange som har brukt det programmet med stort hell. Det vil ikke røre dataene dine, det er bare den lille MBR tabellen helt først på disken som må fikses.

7448862[/snapback]

ok, eg prøver.

litt usikker, men ok

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...