GeirOve100 Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) Hei Jeg har et Nikon F4 kamerahus som jeg skal selge. Jeg vurderer å beholde objektivene som er fra da kameraet var nytt for ca 15 år siden (?) Nikon AF Nikkor 50 mm 1:1.8 og 70-210 mm 1:4-5.6. Mitt dumme spm. er om dette er en god plan med tanke på å bruke de på et nytt digitalt speilreflekskamera fra Nikon? Feks D40 eller en av de billigere fra denne produsenten. Alternativet er å selge objektivene også å kjøpe et eller annet kit og bruke det som følger med. Takknemlig for tips og råd Mvh G-O Endret 4. desember 2006 av GeirOve100 Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Behold dem, fine objektiver- Kjøp et Nikon kit og få med et objektiv som er litt videre tatt i betraktning crop-faktor. 18-70mm f.eks. Alt unnatt Nikon D40 vil være helt i din gate. (D70s, D80, D200 osv) Lenke til kommentar
GeirOve100 Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Behold dem, fine objektiver- Kjøp et Nikon kit og få med et objektiv som er litt videre tatt i betraktning crop-faktor. 18-70mm f.eks. Alt unnatt Nikon D40 vil være helt i din gate. (D70s, D80, D200 osv) 7425824[/snapback] Takker. Betyr det at det er et problemfritt område angående at de gamle objektivene passer og fungerer bra på et nytt kamera fra Nikon? Mvh G-O Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Behold dem, fine objektiver- Kjøp et Nikon kit og få med et objektiv som er litt videre tatt i betraktning crop-faktor. 18-70mm f.eks. Alt unnatt Nikon D40 vil være helt i din gate. (D70s, D80, D200 osv) 7425824[/snapback] Takker. Betyr det at det er et problemfritt område angående at de gamle objektivene passer og fungerer bra på et nytt kamera fra Nikon? 7426359[/snapback] Tror ikke du får lysmåling med disse på d40/d50/d70/d70s/d80, men du skal vel kunne få det på D200. Jeg har et 35mm f1.4, et 55m f3.5 macro og et 135mm f2.8 som alle fungerer prikkfritt med D200. Slik jeg har forstått det så skal vel alt som fungerer på et F4 fungere på disse kameraene, men du må ha AI eller AIS fatning for at lysmålingen skal fungere (da kun i blenderprioritet). Håkon Håkon Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Tror ikke du får lysmåling med disse på d40/d50/d70/d70s/d80, men du skal vel kunne få det på D200. Så vidt jeg fikk med meg var det AF-optikk han hadde liggende, så da får han lysmåling med hele hurven... Han får dog ikke AF på D40, siden D40 ikke har intern fokus-motor. Til trådstarter: denne optikken i kombinasjon med et D80-kit (inkl. Nikon 18-70) vil gi deg et kjempefint system, fra 27-315mm i 35mm-ekvivalent (det er 1.5x cropfaktor på Nikon-DSLR). Endret 5. desember 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
GeirOve100 Skrevet 5. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2006 Tror ikke du får lysmåling med disse på d40/d50/d70/d70s/d80, men du skal vel kunne få det på D200. Så vidt jeg fikk med meg var det AF-optikk han hadde liggende, så da får han lysmåling med hele hurven... Han får dog ikke AF på D40, siden D40 ikke har intern fokus-motor. Til trådstarter: denne optikken i kombinasjon med et D80-kit (inkl. Nikon 18-70) vil gi deg et kjempefint system, fra 27-315mm i 35mm-ekvivalent (det er 1.5x cropfaktor på Nikon-DSLR). 7427870[/snapback] Takker. Jeg skjønner mer og mer her og jeg velger å beholde de objektivene jeg har og kjøpe et 18-70 mm. Da må jeg bare finne ut av om jeg klarer meg med et D50 eller om jeg "må" ha et D80. De fleste sier jo at hvis jeg ikke vet hvorfor jeg skal ha et D80 så skal jeg ha et D50 fordi det er billigere. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Da må jeg bare finne ut av om jeg klarer meg med et D50 eller om jeg "må" ha et D80. De fleste sier jo at hvis jeg ikke vet hvorfor jeg skal ha et D80 så skal jeg ha et D50 fordi det er billigere. De største forskjellene er mye større søker, bedre autofokus-system, og at 18-70 er kit-objektivet til D80, mens du må kjøpe det ved siden av til D50. D50 blir jo likevel billigere (rundt 7000 kr), men da bør du også seriøst vurdere D70s (som er forgjengeren til D80, men fremdeles finnes på markedet). Det er et litt mer avansert kamera enn D50, og har også 18-70 som kit-objektiv... Du bør nok ta en tur i butikken og prøve kameraene. Det du nok kommer til å merke best, er søkeren, den bruker du jo hele tiden... Hvis du kan leve med søkeren på D50 eller D70s, er de nok like greit. Tror ikke det er mange D70s-eiere som synes at autofokusen er dårlig, D80 sin er bare bedre, men det merker man best når man sammenlikner direkte, og hvor ofte gjør man det? Så kan du heller lære deg de kameraene, og skifte når (hvis?) du føler at du har vokst ut av det. Det vil sannsynligvis ta litt tid... Lenke til kommentar
ttd Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 D80 er verdt den ekstra prisen på grunn av en stor og fin søker alene. Å gå fra F4 til D50 er jeg redd blir en redselsfull affære Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 D80 er verdt den ekstra prisen på grunn av en stor og fin søker alene. Å gå fra F4 til D50 er jeg redd blir en redselsfull affære Har en mistanke om det jeg også, derfor vil jeg anbefale ham å prøve begge live... Hvor mange som har prøvd søkeren til D80, vil kjøpe en D50 da? :o) Men når det er sagt - den søkeren koster ham rundt 3000 kr... Greit at han får litt mer med på kjøpet, men han bør jo være klar over at det er dét han må betale i såfall. Lenke til kommentar
ttd Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 En fungerende følgefokus er jo også praktisk. Det har ikke D50. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 En fungerende følgefokus er jo også praktisk. Det har ikke D50. 7429574[/snapback] Jeg har ikke brukt følgefokusen på D50 noe spesielt, men hva er det som er galt med den? Lenke til kommentar
ttd Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Den virker dårlig i praksis, enkelt og greit. D70 og D50 bruker en relativt svak autofokusmodul, og det merker man best på følgefokusen. D80 bruker samme som D200, som er en god del bedre. Lenke til kommentar
GeirOve100 Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Dette var et bra forum, nå har jeg lest bortimot 500 innlegg om diverse. Det endte opp med at jeg ikke skal selge noe av det utstyret jeg har. Jeg fant tilogmed et gammelt Konica speilreflekskamera på loftet i tillegg til F4 og objektivene. De skal jeg beholde just for the fun of it. I tillegg endte jeg opp med D80 og 18-70 mm så får vi se hva jeg føler jeg trenger i tillegg etterhvert. Jeg fant forresten en Sigma EF-430 blitz på loftet også, er den brukbar tro? Kjerringa har hatt en skjult fotointeresse før jeg traff henne som hun ikke har fortalt om, siden hun har investert i alt dette utstyret en gang i tiden... Takk for hjelp og innspill G-O Endret 6. desember 2006 av GeirOve100 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Dette var et bra forum, nå har jeg bortimot 500 innlegg om diverse.Det endte opp med at jeg ikke skal selge noe av det utstyret jeg har. Jeg fant tilogmed et gammelt Konica speilreflekskamera på loftet i tillegg til F4 og objektivene. De skal jeg beholde just for the fun of it. Likegreit å beholde det, du får (dessverre) ikke så mye igjen for det, selv om det engang var et proff-kamera. Jeg ville brukt det til sort-hvitt bilder, hvis du har noen interesse av det (har en idé om å få tatt sort-hvitt-portretter av familien, men er usikker på om jeg noen gang får realisert den). Sort-hvitt er ett av få områder hvor gammeldags film er ganske overlegen på digital, selv om man kan få veldig bra resultat også med DSLR... Lenke til kommentar
GeirOve100 Skrevet 6. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2006 Det skal jeg prøve! Jeg syns jo også sort hvitt bilder er fint. Jeg har en fyr som maser fælt om å få kjøpe zoomen (se første post), problemet er jo at jeg ikke aner hvilken pris jeg evt. bare skal gi meg på og la han få det og kjøpe det? Da må jeg vel selv kjøpe det største kit objektivet til D80 istedet for 18-70 mm. Da sitter jeg jo meg det kit objektivet og 50 mm og det er vel greit nok det også? G-O Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Tror ikke du får lysmåling med disse på d40/d50/d70/d70s/d80, men du skal vel kunne få det på D200. Så vidt jeg fikk med meg var det AF-optikk han hadde liggende, så da får han lysmåling med hele hurven... Han får dog ikke AF på D40, siden D40 ikke har intern fokus-motor. Til trådstarter: denne optikken i kombinasjon med et D80-kit (inkl. Nikon 18-70) vil gi deg et kjempefint system, fra 27-315mm i 35mm-ekvivalent (det er 1.5x cropfaktor på Nikon-DSLR). 7427870[/snapback] Oops, bra at noen følger med Du har selvfølgelig rett. Håkon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå