Gå til innhold

Prosjektor ... noen forslag?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ca så mye vil du betale?

Acer DLP projektor PH112 Denne er ganske ålreit prosjektor :D

* Teknologi: DLP

* Lysstyrke: 1700 lumen (ANSI)

* Kontrastforhold: 2000 :1

* Bildestørrelse - minste diagonal: 0.69 meter

* Bildestørrelse - største diagonal: 8.2 meter

* Lampe - levetid: 3000 timer

* Oppløsning: 854 x 480 pixels

* Støynivå normalmodus: 30 db

* RGB Komponenngang:

* S-Video inngang: Ja

* 16:9 format

* B * H * D (256*92*198)MM

* Vekt 2,3 kg

PRIS: 5.995,- Link:

http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....=19810&cid=5459

Tror det var ca så mye du tenkte å betale, det finnes også litt dyrere alternativ, men denne er ganske mye prosjektor for pengene synes jeg. :thumbup:

Lenke til kommentar

dette inneholder bruksanvisningen som regel god info på. jeg fikk fint til å sett opp min tx200 uten noen forkunnskaper. de fleste har også zoom og keystone for korrigering av vinkler etc.

hvis du kommer med et omtrentlig prisnivå skal vi kunne klare å gi deg noen gode forslag!

edit: og, selvfølgelig, om du skal bruke den til hjemmekino (da er det viktig å si noe om hvor mørkt rommet du skal ha den i er) eller til fremvisning fra pc.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
bruksområde?

hjemmekino pj'er er som regel 16:9 og har bedre sortnivå, mens presentasjons pj'er til f.eks powerpoint har bedre lysstyrke.

Hvor stort lerret har du tenkt å bruke?

7431660[/snapback]

Hjemmekino.. eller.. skal bruke den til film og spilling

Lenke til kommentar

Med eit så lite budsjett ville eg sett på bruktmarkedet, ein PJ med 2500 lumen er lite attraktiv som heimekinoprojektor. Eg kjøpte ein Panasonic AE-700 til 6500, den var gått 250 timer eller noko sånt. Den har 2000:1 i kontrastforhold og 1000 lumen, ikkje det beste på markedet, men eg var veldig nøgd med prisen. Har du 10-12 å rutte med får du ein veldig god ny PJ, du bør derfor kunne finne ein på bruktmarkedet til fornuftig pris.

Ikkje gløym å ta med kablar og lerret i totalprisen, tenk på avstandar frå signalkjelde til projektor og størrelse på lerretet.

For dei med eit litt større budsjett:

Optoma HD 70, 9000.

Hitachi PJ-TX300, 13 000.

Epson EMP-TW620, 10 000.

Epson EMP-TW700, 14 000.

Panasonic AE-900E, 10 000.

Når det gjeld lerret vil eit bra, grått, 16:9-lerret være det beste, men det er kanskje ikkje heilt nødvendig. Eg har sjølv ei rullegardin frå Ikea til 2-300 kroner og synest det fungerer flott. Hadde eg hatt eit skikkeleg lerret ville eg nok merka forskjell, men per i dag er det ikkje prioritert.

Angåande kablar skal eg være forsiktig med å være for bombastisk, eg ville ikkje brukt ein 10-meter lang HDMI-kabel frå Clas Ohlson, jo kortare kabel du kan bruke, jo betre.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
dette inneholder bruksanvisningen som regel god info på. jeg fikk fint til å sett opp min tx200 uten noen forkunnskaper. de fleste har også zoom og keystone for korrigering av vinkler etc.

7430978[/snapback]

Keystone skal ikke brukes med mindre det er nødvendig, projektoren din har både horisontal og vertikal lens shift, som helt klart er å foretrekke foran keystonejustering.

Lenke til kommentar

7430978[/snapback]

Keystone skal ikke brukes med mindre det er nødvendig, projektoren din har både horisontal og vertikal lens shift, som helt klart er å foretrekke foran keystonejustering.

7438261[/snapback]

jeg har ikke så mye erfaring med dette, men er ikke lenshift for å "flytte" bildet?

mens keystone brukes hvis du projiserer bildet i skråvinkel? jeg trodde disse hadde forskjellig funksjon.

Lenke til kommentar
jeg har ikke så mye erfaring med dette, men er ikke lenshift for å "flytte" bildet?

mens keystone brukes hvis du projiserer bildet i skråvinkel? jeg trodde disse hadde forskjellig funksjon.

7439644[/snapback]

Det er helt riktig. Projektoren din skal imidlertid monteres i vater, og bildet skal plasseres riktig vha lens shift. Keystone forringer bildet da det må omskaleres til en trapesformet del av LCD-panelene, dette medfører også at lyset fra projektoren vil treffe utenfor selve bildet/lerretet. Keystonejustering gjør f.eks 1:1 pixelmapping fra PC umulig.

Suppesaft: Den har 3000 timer på pæra, og når den ryker på en såpass gammel projektor må du vurdere om du skal koste på deg ny pære eller rett og slett skrote projektoren. Hvis du skal kjøpe brukt bør du ta sikte på en relativt ny hjemmekinomodell (eksempel). Disse leveres med 16:9-format og en passende lysstyrke, de har de inngangene du trenger og støtter HD-formater, samt at bildekvaliteten er noenlunde up to date (utviklingen går svinaktig fort i denne bransjen også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...