Gå til innhold

Trenger litt hjelp med et ordre system i access!

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å fikler med et små prosjekt i skolesammenheng, men har støtt på en par problemer underveis. Jeg skal lage et enkelt ordre system, hvor du ikke gjør stort mer avansert en å legge inn bestillinger på varer, kunde informasjon, vare beskrivelser o.l. Kan forklare problemene kort under.

Problem 1.) Jeg ønsker å kunne sortere varer i kategorier, dette er dog enkelt med en en-til-mange relasjon mellom to tabeller, hvor jeg får opp en kombinasjons boks i formen hvor jeg kan bare velge kategorier. Dog jeg ønsker også å kunne velge en sub-kategori. Denne sub-kategorien, skal være avhengig av at en hoved kategori er valgt først. F.eks om kategorien Mobil er valgt, vil jeg at kombinasjons boksen under skal vise f.eks Nokia, Motorola, Sony Ericson osv. Derimot om f.eks Hovedkort er valgt, vil jeg at sub-kategori combo boksen skal vise forskjellige sockets.

Noen som har noen idèer?

Problem 2.) For hvert produkt ønsker jeg å kunne legge inn et bilde av produktet. Bildene ligger under katalogen "Bilder" i samme katalog som hoved .mdb filen ligger. Noen som kan peke meg i riktig retning til hvordan jeg går fram her?

Problem 3.) Jeg ønsker å lage til et skjema, hvor du har en kombinasjonsboks der du velge "Kategori", ut i fra valget - vil jeg åpne en rapport som viser alle treff under den valgte kategorien.

Håper noen kan noen svar her :)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problem 1.)

Her må du lage en spørring til den andre kombinasjonsboksen (den som henter underkategorien) Spørringen må inneholde begge tabellene, men hovedkategorien filtreres utifra feltet i tabellen. Bruk Vilkår i spørringen:

[Forms]![skjemanavn].[Tekstboksnavn]

Problem 2.)

For å legge inn bilder i databasen kan du bruke OLE-objekt (finnes som valg når du lager tabeller) Å bruke denne metoden fører til at databasen blir relativt stor dersom du velger å importete bildene inn i databasen (noe som er nødvendig dersom du ønsker å flytte databasen til andre datamaskiner)

En annen metode som virker slik at du lagrer bildene i samme mappe som databasen (eventuellt en undermappe) er å anbefale. Men den er mer omfattende.

Da lagrer du filnavnet til bildet i et felt i en tabell, for så å hente dette bildet opp i et bildefelt i skjemaet med VBA-kode (AfterUpdate... eller noe lingnende)

Da legger du til plasseringen til databasen med en VBA-kode:

CurrentProject.Path & "\" & [Filnavn]

Problem 3.)

Her må du også referere til kombinasjonsboksen i skjemaet, når du lager spørringen til rapporten:

[Forms]![skjemanavn].[Kombinasjonsboksnavn]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...