Gå til innhold

Anbefalinger om nytt system (HK+CPU+RAM+GPU)

Anbefalte innlegg

På tide å oppdatere, og jeg ønsker en semi-top notch-maskin som varer en stund.

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz. Ca kr 2700.

Abit AB9 Pro. Ca kr 1250.

OCZ DDR2 2048MB Gold GX XTC Dual Channel (4-5-5-15). Ca kr 2300.

PowerColor Radeon X1950PRO 256MB. Ca kr 1900.

Til sammen blir dette over 8000 kr, som egentlig er mer enn hva jeg i utgangspunktet hadde tenkt å bruke. Så noe særlig dyrere bør det ikke bli.

Edit: Lagt til handlevogn nå.

Jeg har nå en Enermax 460W Silent Plus strømforsyning. Vil denne være bra nok?

Ser at alle C2D-prosessorene, iallfall hos Komplett, leveres boxed m/vifte. Jeg ønsker å overklokke, så da bør jeg vel velge en annen kjøler. Er det enkelt å ta av den som følger med, og hvilken kjøler bør jeg velge? Lite støy er viktig.

Er skjermkortet forholdsvis stille av seg?

Synspunkter og anbefalinger tas imot med takk. :)

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig hovedkort/mye problemer. Velg f.eks Asus P5b eller Gigabyte DS3/4.

Minne er sikkert greit, men krever ofte en oppdatering av bios før maskinen vil starte, noe som gjør at du trenger tilgang til andre brikker.

Greit skjermkort.

PSUn skulle holde.

Kjøleren er ikke montert når du mottar CPUn. Den er heller ikke vanskelig å demontere. Værre å montere 3. partskjølere da du ofte må på baksiden av hovedkortet osv. Det er derfor greit å gjøre det med en gang/når du bygger maskinen.

Gode kjølere:

Zalman 9500, Syche ninja, Thermaltake big typhoon

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Jeg liker Abit jeg, med deres små særegenheter, og hovedkortet har vunnet flere "priser", ser jeg f.eks. hos Komplett, så direkte dårlig kan det vel ikke være?`

Når det gjelder skjermkortet, koster Extreme-utgaven 100 kr mer. Er det verdt det? Ser det er en annen kjøleløsning der. Hva er forskjellen med tanke på ytelse/støy? Og er det noen vits å kjøpe 512Mb-utgaven istedenfor?

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar

Kan se ut som de har fikset opp i problemene fra AB9 "non-pro" i pro utgaven. Synes abit er en god produsent, men etter 2 dager med AB9("non-pro") ble jeg lei.

Ekstremutgaven ser ut til å ha en Artic cooling kjøler, noe som burde hjelpe på støynivået. Det er også litt høyere klokket så 100 kr ekstra er neppe en dårlig deal.

Tvilsomt at det er noe særlig å hente ved å velge 512MB utgaven. Kanskje et par fps i høye oppløsninger. Pris forskjellene var da ikke så store så...

Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar. Tar litt tid å sette seg inn i ting igjen når man ikke har fulgt med på hardware-fronten på en stund. :)

Hva var det du mente med BIOS-problemer i sted? Er det hovedkortet eller minnet som er problemet? Det går kanskje å oppdatere BIOS uten at minnebrikkene står i også?

Lenke til kommentar

Uttalte meg på generellt grunnlag angående minne. Det er en kombinasjon hovedkort/minne. Minnekontrolleren til Intel sitter i brikkesettet. Det har vart mye inkompabilitet mellom minne og hovedkort til C2D, men det løser seg ofte med en oppdatering av bios/manuell justering av spenningene til minnebrikkene.

Standard spenning er 1,8v noe de fleste hk produsenter bruker som standart. Det er likevel endel minnebrikker som er spesifisert for høyere spenninger for å fungere optimalt. Disse brikkene vil ikke alltid fungere "out of the box" med alle hovedkort. Det kan derfor være lurt å finne noen som har erfaring med de minnebrikkene du kjøper og hovedkortet eller så må du ha tilgang til andre minnebrikker som fungerer for å få bootet maskinen, oppdatert bios og justert spenningene.

Jeg vet ikke om de brikkene vil fungere uten oppdatering, men OCZ brikker fungerte dårlig på non pro brettet og gigabyte DS4.

Sjekk f.eks Denne tråden

Lenke til kommentar
Min nåværende PSU er Enermax Silent Plus 460 W, ATX12V-versjon 1.2 (P4/AMD). Passer denne strømforsyningen til mitt nye system, eller må jeg ha en nyere?

7423372[/snapback]

Jada, 560W skulle holde i massevis.

7423392[/snapback]

Nå er det 460W jeg skrev da, ikke 560W. Men jeg lurer også på om strømforsyningen er ny nok også med tanke på de nødvendige tilkoblinger (derfor versjonsinformasjonen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...